×

لزوم پیشگیری از مفاسد اخلاقی در باغ شهرها

لزوم پیشگیری از مفاسد اخلاقی در باغ شهرها

تبدیل باغ‌های حاشیه شهرها به ویلاهای مسکونی و تالارهای عروسی، لطمه جدی به باغات و اراضی کشاورزی وارد کرده است؛ علاوه بر تخریب‌ها و اثرات زیست محیطی این اقدامات، گسترش باغ شهرها و باغ تالارها، لطمه جدی به اخلاق و امنیت عمومی است که مقابله و پیشگیری از رشد آنها را اجتناب ناپذیر کرده است

لزوم-پیشگیری-از-مفاسد-اخلاقی-در-باغ-شهرها

 تبدیل باغ‌های حاشیه شهرها به ویلاهای مسکونی و تالارهای عروسی، لطمه جدی به باغات و اراضی کشاورزی وارد کرده است؛ علاوه بر تخریب‌ها و اثرات زیست محیطی این اقدامات، گسترش باغ شهرها و باغ تالارها، لطمه جدی به اخلاق و امنیت عمومی است که مقابله و پیشگیری از رشد آنها را اجتناب ناپذیر کرده است.

گسترش مفاسد و عدم نظارت بر باغ شهرها به دلیل دوری از مرکز شهرها و شکل‌گیری زمینه‌های بروز جرایم در این اماکن، باعث ورود دستگاه قضایی به این موضوع شده است، به طوریکه مسئولان دادگستری‌های استان‌ها از برخورد قانونی با این اماکن خبر می‌دهند.

 3 باغ تالار غیر مجاز در اصفهان تخریب شدند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان می‌گوید که قانون با هر گونه ساخت بدون مجوز در زمین کشاورزی برخورد جدی خواهد کرد و قبل از اقدام به تخریب، تذکرات لازم به صاحبان اماکن مربوطه داده می‌شود.

مهرداد مرادمند با اشاره به تخریب باغ تالارهای غیر‌مجاز در اصفهان بیان می‌کند:  اگر شهروندی قصد تغییر کاربری زمین کشاورزی را دارد باید به جهاد مراجعه کند، قانون با هر گونه ساخت بدون مجوز در زمین کشاورزی برخورد جدی خواهد کرد و قبل از اقدام به تخریب، تذکرات لازم به صاحبان اماکن مربوطه داده می‌شود.

وی می‌افزاید: قانون به صورت جدی وارد عمل شده و با جدیت نسبت به شناسایی باغ تالارها، باغ ویلاها و دیگر ساخت و سازهای غیر مجاز اقدام می‌کند.

 باغ شهرهای شیراز تهدیدی برای امنیت اخلاقی و اجتماعی

این در حالی است که رییس کل دادگستری استان فارس بر مبارزه مجموعه قضایی با مفاسد اخلاقی در باغ شهرها‌ی شیراز تاکید می‌کند.

علی القاصی مهر اظهار می‌کند: نبود نظارت انتظامی و قضایی در این مناطق زمینه‌ساز تهدید و تعرض به سلامت دینی و اخلاقی جامعه  می‌شود‌.

وی می‌افزاید: در بسیاری ازموارد، باغ شهرها بدون مجوز و با تعرض به زمین‌های ملی و دولتی ساخته شده‌اند که دادگستری فارس  با پیگیری‌های جدی‌، بسیاری از آنها را از متصرفان باز پس گرفت.

وی تاکید می‌کند: برای مبارزه قاطع و مستمر باید همه نهادها به وظایف قانونی  خود عمل کنند.

علی القاصی‌مهر توضیح می‌دهد: با حساسیت مردم و مسئولان در استان فارس شاهد برخورد با برخی از مصادیق منکر برای نخستین بار در سطح کشور بوده‌ایم.

وی گفت: نمونه این اقدام انقلابی برخورد با مروّجان مدلینگ در فضای مجازی بود که پس از شناسایی و برخورد جدی نیروهای امنیتی و انتظامی و بسیج با عوامل ترویج این منکر در فضای مجازی،  سایر استان‌ها و نقاط کشور نیز با الگوگیری از استان فارس‌، با مروجان این مفاسد در فضای مجازی برخورد کردند.

 آب و برق باغ‌شهرها در زنجان توقیف می‌شود

بر این اساس رییس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه 4 هزار تا 20 هزار هکتار از اراضی استان زنجان به باغ‌شهر شده است، می‌گوید: باید تدابیری برای این موضوع در نظر گرفته شود و با مسببان این موضوع برخورد قانونی شود

جعفر گل‌محمدی اظهار می‌کند: در این میان آب و برق کاربری‌های غیرمجاز در این مناطق قطع می‌شود،  زیرا باید در حوزه حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از تغییرکاربری‌های غیرمجاز، برخورد با عاملان اصلی در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه قانون برای هر دستگاه وظایفی را تعیین کرده و عمل به آن ضروری است، خاطرنشان می‌کند: بر اساس قانون تشخیص تغییر کاربری اراضی بر عهده سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

رییس کل دادگستری استان زنجان اضافه می‌کند: صدور مجوز یا پروانه ساخت، تامین و واگذاری خدمات زیربنایی مانند آب، برق و گاز در اراضی زارعی و باغ‎ها در قانون مشخص شده و کسانی که تخلفی در واگذاری انشعابات مرتکب شوند مورد برخورد قانونی قرار می‌گیرند.
وی توضیح می‌دهد: بخشداران برای اخذ مجوز فعالیت در حوزه‌های کشاورزی و سایر موارد باید با سازمان جهاد کشاورزی هماهنگ شوند و قطع آب و برق و انشعابات در کاربری‌های غیرمجاز یک تکلیف قانونی است که باید به طور جدی مورد توجه دستگاه‌های خدمات‌رسان قرار گیرد.

گل‌محمدی با اشاره به اینکه آب و خاک یک کشور قابل وارد و صادر کردن نیست، ابراز کرد: اگر امنیت قضایی تخریب شود، این موضوع قابل جبران نیست و باید از منابع طبیعی و اراضی ملی کشور به نحو شایسته حفاظت کرد.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان بین 4 هزار تا 20 هزار هکتار از اراضی تبدیل به باغ شهر شده است، اضافه می‌کند: تأکید همه بر رعایت قانون و حفظ منابع طبیعی است برای ساخت هر نوع بنا شامل ساختمان‌های حاکمیتی، فرهنگی، مذهبی و سایر موارد باید مجوزهای قانونی اخذ شود و به بهانه فعالیت فرهنگی نمی‌توان در محدوده‌های غیرمجاز اقدام به ساخت و ساز کرد.

وی تاکید می‌کند که جلوگیری از تغییر کاربری اراضی از مهمترین اقدامات برای حفظ اراضی و باغات و پاسداری از حقوق  بیت‌المال است.

وی کاهش ارزش افزوده زمین‌های خارج از حریم شهرها را اقدامی برای جلوگیری از تغییر کاربری زمین عنوان کرد و افزود: باید از ارائه خدمات آب، برق و گاز در باغ‌شهرها و مناطق غیرمجاز و خارج از حریم قانونی شهرها جلوگیری کرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.