×

میزان زیرمیزی پزشکان نزدیک به صفر شده است

میزان زیرمیزی پزشکان نزدیک به صفر شده است

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید براینکه پیشگیری از حوادث ترافیکی در کشور ضرورت دارد، گفت هر 31دقیقه یک ایرانی به دلیل تصادفات جان خود را از دست می دهند

میزان-زیرمیزی-پزشکان-نزدیک-به-صفر-شده-است وکیل 

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید براینکه پیشگیری از حوادث ترافیکی در کشور ضرورت دارد، گفت: هر 31دقیقه یک ایرانی به دلیل تصادفات جان خود را از دست می دهند.

ایرج حریرچی روز گذشته در نشست خبری خود با اشاره به اینکه بستن کمربند ایمنی 40 تا 60 درصد صدمات رانندگی را کاهش می‌دهد، بر برنامه‌ریزی برای پیشگیری از حوادث ترافیکی در کشور تاکید کرد و افزود: همچنین استفاده از صندلی ویژه کودکان 71 درصد و کلاه ایمنی به میزان 70 درصد از صدمات وارده به سر را نیز کم می‌کند. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد؛ هر 31‌دقیقه یک ایرانی به دلیل تصادفات جان خود را از دست می‌دهند.

بحران آب و هوا در اهواز هم موضوع دیگری بود که وی در ادامه به آن پرداخت. به گفته وی خوشبختانه امسال میزان مراجعات به بیمارستان‌ها کاهش یافته است و بخشی از بروز این مشکلات هم به علت هرس درختان و گرده افشانی آنها بوده است، زیرا که با بارش باران ذرات در هوا پخش می شود. سخنگوی وزارت بهداشت از شیوع بالای نزاع های خیابانی در کشور انتقاد کرد و پیشگیری را عاملی تاثیرگذار در کاهش این آمار دانست.

     زیرمیزی پزشکان در سال 2

اجرای طرح تحول و اصلاح تعرفه‌ها موضوع دیگری بود که وی آن را دلیلی برای  نزدیک شدن رقم زیرمیزی پزشکان به صفر ذکر کرد و ادامه داد: در سال 92 این میزان هفت تا 10 هزار میلیارد تومان بود و روال غیرقانونی که مردم را اذیت می‌کرد دیگر وجود ندارد. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، اجرای طرح تحول سلامت موجب وفاق عمومی در جامعه شده و همان‌طور که وزیر بهداشت نیز اشاره کرده است؛ طرح مذکور مورد حمایت مقام معظم‌رهبری نیز بوده است. این درحالی است که برخی می‌خواهند طرح تحول سلامت را به وزارت بهداشت تقلیل دهند، آن هم در شرایطی که اجرای این طرح آرمان وزرای سابق و کمیسیون‌های بهداشت و درمان سابق مجلس بوده است.

  اعتبارات بیمه‌ها محقق می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، حریرچی در ادامه اشاره‌ای نیز به مشکلات و بدهی بیمه‌ها داشت و اینکه دوهزار میلیارد تومان به زودی در اختیار بیمه سلامت قرار می‌گیرد و دو هزار میلیارد تومان دیگر نیز در بورس عرضه خواهد شد. براین اساس با اقدامات و پیگیری صورت گرفته امید می‌رود در هفته آتی مشکلات عمده بیمه‌ها رفع شود. وی همچنین خطاب به مخالفان طرح تحول اظهار کرد؛ این افراد بگویند کدام قسمت از موفقیت‌های طرح تحول را می‌خواهند حذف کنند. آیا حذف خدمت‌رسانی در حاشیه شهر یا سایر مسائل مدنظرشان است؟ آقایانی که انتقاد می‌کنند پاسخ بدهند که در دوره مسئولیت خودشان وضعیت خرید تجهیزات یا مشکلات بیمه‌ای به چه صورت بوده است. مردم اجازه حذف طرح تحول را نمی‌دهند چرا که این طرح مزایای گوناگونی برای ‌آنان به همراه داشته است.

  کنترل مصرف دارو و کاهش ارزبری

تجمیع بیمه‌ها هم بخش دیگری از سخنان سخنگوی وزارت بهداشت را شامل شد. حریرچی با بیان این مطلب که آنچه تکلیف ما بوده را به اطلاع مردم رسانده‌ایم و منابع نیز برای مردم مشخص است، تصریح کرد: مصرف دارو با اجرای طرح تحول در کشور کنترل شده و‌ ارزبری به میزان قابل توجه کاهش داشته است. ضمن اینکه دسترسی به دارو بیشتر روند رو به رشد را تجربه می‌کند. جابه‌جایی پایتخت و ضرورت‌های آن از لحاظ حوزه بهداشت و درمان بحثی بود که در این نشست خبری با اصحاب رسانه به آن اشاره شد و وی به این پاسخ کفایت کرد که این مسأله تصمیم‌گیری سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و بنده در صلاحیت اظهارنظر نیستم، ولی آنچه مسلم بوده این است که اقلیم کنونی با این تراکم جمعیت متناسب نیست.

  خرید و فروش کلیه ممنوع است

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در ارتباط با پیوند کلیه یک پیرمرد 78ساله خارجی بدون مدت انتظار، گفت: پیوند کلیه موضوع جدیدی در کشور نیست و سه دهه که در ایران در حال انجام بوده و آمار پیوند در این حوزه فرد زنده به زنده بالا است.

حریرچی در ادامه اضافه کرد: پیوند کلیه به سلامت بیماران دیالیزی بسیار کمک می‌کند، البته بهترین روش پیوند از فرد دچار مرگ مغزی بوده  که این موضوع نیز محدودیت‌های خاص خودش را دارد. وزارت بهداشت تعداد آمار پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی را به 58 درصد رسانده است و ما در  این راستا در حال حرکت هستیم. وی تصریح کرد: خرید و فروش کلیه از نظر ما ممنوع است و ملاحظات اخلاقی و مکانیزم نوبت در این باره باید رعایت شود.

  سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در ارتباط با سئوالی مبنی بر اینکه آیا پس از برجام سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه سلامت افزایش پیدا کرده یا خیر، گفت: اقداماتی که انجام داده‌ایم به صورتی بوده که در برخی از حوزه‌ها سرمایه‌گذاری خارجی همچون سرمایه‌گذاری در حوزه دارو جواب داده است، ولی هنوز برای بیمارستان‌سازی به دلیل پیچیدگی‌های ذاتی این کار محقق نشده است. حریرچی خاطرنشان کرد: البته طلب سرمایه‌گذاری نسبت به قبل از برجام بیشتر شده و امضای تفاهم‌نامه ساخت و ارائه 10 هزار تخت بیمارستانی صورت گرفته است.

  دلایل ممنوعیت ارائه رایگان برخی از روزنامه‌ها در بیمارستان‌ها

در ادامه این نشست خبری وی در ارتباط با اجازه ندادن وزارت بهداشت به توزیع یکی از روزنامه‌ها در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاه‌ها بیان کرد: ما انتشار و ارائه هیچ روزنامه و نشریه‌ای را منع نمی‌کنیم، ولی مهم این است که توزیع روزنامه روش دارد، کدام دستگاه دولتی اجازه می‌دهد که به صورت رایگان نشریه در حوزه‌اش توزیع شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: این مسئله در حوزه بهداشت و درمان می‌تواند محل کسب و آگهی باشد. نشریه‌ای که مجاز باشد بدون آبونمان در مراکز بهداشتی و درمانی توزیع شود یک پتانسیل استفاده از آگهی دارد و ما این پتانسیل را انحصاراً به فردی  خاص نمی‌دهیم.
حریرچی تصریح کرد: به دلیل رانت تبلیغاتی و سیاست‌گذاری‌های مستقیم و غیر مستقیم، وزارت بهداشت در هیچ دوره‌ای اجازه‌ توزیع رایگان در این زمینه نمی‌دهد و هر نشریه‌ای در فضای آزاد مطبوعاتی می‌تواند، فعالیت کند نه اینکه به صورت رایگان به در اتاق عمل و 50 پاویون پزشکی برسد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.