×

مشکلات سربازان با دوره های آموزشی و مشاوره ای حل می شود

مشکلات سربازان با دوره های آموزشی و مشاوره ای حل می شود

دادستان نظامی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت باید فرهنگ کاهش جمعیت کیفری را ایجاد کنیم که در این راستا هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و آموزش می‌تواند کمک‌کننده باشد

مشکلات-سربازان-با-دوره-های-آموزشی-و-مشاوره-ای-حل-می-شود

دادستان نظامی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: باید فرهنگ کاهش جمعیت کیفری را ایجاد کنیم که در این راستا هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و آموزش می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 در نشست خبری مجمع بزرگ سالیانه پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح که ظهر روز شنبه برگزار شد، رحیم یونسی زرینی دادستان نظامی سازمان قضایی نیروهای مسلح  اظهار کرد: عدالت کیفری در کنار عدالت ترمیمی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد و باید در این حوزه تلاش شود. سازمان قضایی با آسیب‌شناسی در 16 حوزه بخشی از جرائم موجود در محیط‌های سربازی را کاهش داده است و توانسته به‌صورت شناور 5 تا 10درصد کاهش جرائم داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در چارچوب تخلفات انتظامی تنبیهات بدنی در محیط‌های سربازی بسیار کاهش پیداکرده است و مدیریت صورت گرفته سبب شده تا شلاق نیز منتفی شود. در سازمان جرائم نیروهای مسلح بعضی جرائم از جمله اعتیاد را نمی‌توان حل کرد اما تلاش می‌شود تا در محیط‌های سربازی با برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای به حل مشکلات پرداخته شود.

وی یادآور شد: امروز جمعیت کیفری زندان‌های عمومی جمعیت نگران‌کننده‌ای است و ظرفیت مجرمان از ظرفیت زندان‌ها بسیار بیشتر است که در این راستا نیاز است تا بستر لازم جهت کاهش جرائم فراهم شود.

دادستان نظامی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: عمده‌ مردم معتقد هستند که دادگستری به‌تنهایی مرجع پیشگیری از جرائم است و این در حالی است که باید تمامی مجموعه‌ها در این راستا فعالیت کنند.

بهروزرضا ضرغامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز در این جلسه اظهار کرد: بر اساس اصل 172 قانون اساسی برای رسیدگی به جرائم مربوط به وظایف خاص نظامی یا انتظامی اعضا ارتش، ژاندارمری، شهربانی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محاکم نظامی مطابق قانون تشکیل می‌شود این در حالی است که جرائم عمومی آن‌ها یا جرائمی که در مقام ضابط دادگستری مرتکب شوند در محاکم عمومی رسیدگی می‌شود.

وی افزود: جرائم مربوط به اسرای بیگانه و ایرانی که در نزد دشمن به‌عنوان اسیر مرتکب جرم می‌شوند نیز در حوزه‌ی فعالیت سازمان قضایی است. برقراری عدالت کیفری در نیروهای مسلح و در ارتباط با جامعه و حکومت اسلامی یکی از وظایف مهمی است که بر عده سازمان قضایی گذاشته‌شده است.

وی ادامه داد: از سال 77 تاکنون برنامه‌ریزی‌هایی 5ساله صورت گرفته و به آسیب‌شناسی‌های مختلفی پرداخته‌شده است. از سال  77 تا 81 برنامه‌ی پنج‌ساله‌ اول به آسیب‌شناسی جرائم پرداخته‌شده و پنج‌ساله‌ی دوم آن با عنوان آسیب زدایی، برنامه پنج‌ساله‌ سوم که از سال 87 تا 91 بود با عنوان پیش‌بینی مقدم بر پیشگیری است، صورت گرفته و برنامه‌ پنجمی که در حال حاضر در دوران آن قرار داریم به اجرایی نمودن راهکارهای به‌دست‌آمده با همکاری نیروهای مسلح می‌پردازد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.