×

پیشنهاد پرداخت عوارض به میزان تردد خودرو

پیشنهاد پرداخت عوارض به میزان تردد خودرو

درحالی که چند روز قبل رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ترافیک تهران را مشابه بیماری دانست که حال وخیمی دارد و کوچکترین تلنگر به این بیمار باعث می‌شود؛ به کما برود، روز گذشته معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از تشکیل کارگروهی توسط شهرداری و پلیس راهور برای بازبینی گره‌های ترافیکی پایتخت خبر داد کارگروهی که به نظر می‌رسد قصد دارد راهکاری برای نجات این بیمار بیندیشد که زندگی میلیون‌ها پایتخت‌نشین را مختل کرده است

پیشنهاد-پرداخت-عوارض-به-میزان-تردد-خودرو وکیل 

 درحالی که چند روز قبل رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ترافیک تهران را مشابه بیماری دانست که حال وخیمی دارد و کوچکترین تلنگر به این بیمار باعث می‌شود؛ به کما برود، روز گذشته معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از تشکیل کارگروهی توسط شهرداری و پلیس راهور برای بازبینی گره‌های ترافیکی پایتخت خبر داد. کارگروهی که به نظر می‌رسد قصد دارد راهکاری برای نجات این بیمار بیندیشد که زندگی میلیون‌ها پایتخت‌نشین را مختل کرده است.

  اصلی‌ترین راه‌حل ترافیک در بن‌بست کمبود اعتبارات

بیش از پنج دهه از تاسیس و راه‌اندازی نخستین دفتر ترافیک در ساختمان نخست وزیری می‌گذرد، دفتری که قرار بود مشکلات ترافیکی این شهر را که هنوز تبدیل به کلانشهر نشده بود حل کند. دفتری که بعدها به شهرداری انتقال یافت، اما باوجود تدوین و اجرای برنامه‌های مختلف به تدریج ترافیک این شهر بیشتر و بیشتر شد تا شکل معضلی بدون راه‌حل را به خود گرفت. تا به امروز که چرخه زندگی تهران‌نشینان درحالی می‌چرخد که کوچکترین مداخله از قبیل بارش باران یا برف همچنین برگزاری نمایشگاهی در یک نقطه از شهر تردد در کلانشهر مورد نظر را دچار اختلال می‌کند، تاجایی که کار قفل شدن معابر می‌رسد. دغدغه‌ای که به گواه بسیاری از متولیان امر یکی از مهمترین راه‌حل‌های آن گسترش حمل و نقل عمومی است. راهکاری که اجرای کامل آن به یک جمله ختم می‌‍شود؛ دولت سهم خود در این زمینه را تاکنون به طور کامل پرداخت نکرده است. به عبارتی طبق اظهارات ناصرامانی، معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران؛ 50درصد سهم دولت در توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری و 1.2میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی هیچگاه اجرایی نشده است. علاوه براین بودجه ردیف‌دار توسعه مترو در تهران که مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 94 است، 235میلیارد تومان بوده که تنها 60میلیارد تومان آن از طرف دولت پرداخت شده است. به گفته وی در سال جاری نیز از 255میلیارد تومان بودجه مصوب مجلس 50میلیارد تومان از طریق اوراق قرضه پرداخت شده است.این آمار و ارقام نشان می‌دهد؛ دولت در دو سال هزینه نیم کیلومتر ساخت مترو را در تهران پرداخت کرده است.

  سه ضلع یک مثلث گره‎گشا

در چنین اوضاع و احوالی محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران اعلام می‌کند: باتوجه به وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی در شهر تهران، بودجه سال96 شهرداری نیز بر مبنای توسعه حمل و نقل عمومی بسته خواهد شد، تخصصی بندی اعتبارات در این نهاد شهری که نشان از تلاش شهردرای برای تسهیل در تردد شهروندان دارد.

البته وی این را هم گفته است که با وجود اقدامات صورت گرفته از سوی شهرداری تهران در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی اما باز هم شاهد بسیاری از کمبودها در این بخش هستیم و تا زمانی که دولت همکاری لازم را با شهرداری در این حوزه نداشته باشد، وضعیت بهبود پیدا نخواهد کرد.واقعیت این است نجات شهروندان از خیابان‌های مملو از چهارچرخ‌های آهنی به همت و همکاری دولت، شهردرای و پلیس گره خورده است. سه ضلع مثلثی که اگر یکی از آنها دچار کم‌کاری شود، تلاش سایر بخش‌ها نیز نتیجه بخش نخواهد بود.

   وقتی ظرف و مظروف متناسب نیستند

در این میان اما عامل دیگری نیز در شکل‌گیری صف‌های طولانی خودروها سهیم است. موضوعی که مازیار حسینی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به آن اشاره می‌کند. اینکه در مورد ترافیک پایتخت در خیابان‌های شمال شهر باید گفت این معابر قدیمی بوده و از عرض لازم برای تردد این حجم خودروها برخوردار نیستند، بنابراین با سرمای هوا نیز شاهد کاهش سرعت و افزایش ترافیک در آنها هستیم. معابر و گذرگاه‌هایی که نیاز به بازسازی و افزایش عرض خود دارند، ایده‌ای که اجرایی آن نیست شاید پشت در بسته نبود اعتبارات لازم به بن‌بست برسد.از سوی دیگر همانطور که حسینی عنوان می‌کند؛  در حال حاضر 3.5 میلیون خودرو پلاک تهران و دو میلیون و 300هزار موتور سیکلت نیز با پلاک تهران در سامانه ثبت شده است. ضمن اینکه با افزوده شدن تردد خودروهای پلاک شهرستان شاهد آن هستیم که روزانه 6میلیون وسیله نقلیه در تهران وجود دارند.

آماری که با یک حساب سرانگشتی ما را به این نتیجه می‌رساند ظرف و مظروفی که در اختیار داریم متناسب با یکدیگر نیستند. شرایطی که باعث شده تا سردار مهماندار هم بیان کند؛ معابر تهران صبح‌ها و بعد از ظهرها در تسخیر خودروها هستند.

  معضلی با تاریخچه‌ای بیش از 4دهه

از سوی دیگر همانطور که مسئولان راهور و کارشناسان شهری نیز اشاره کرده‌اند، به نظر می‌رسد حتی تدابیر ترافیکی از قبیل اجرای طرح‌های مختلف مانند زوج و فرد دیگر چندان راهگشا نبوده و باید به دنبال ایده‌های جدیدی برای برون رفت از این چالش بود. اما شاید جالب است بدانید که سابقه گله‌مند بودن شهروندان از ترافیک به چهار دهه قبل به عبارتی سال‌های قبل از انقلاب نیز می‌رسد. در آن دوران نیز این امر یکی از معضلات اصلی شهر به حساب می آمد تا آنجا که روزنامه نگاران آن زمان هم وقتی نقدی می نوشتند در خاتمه آن می آوردند، این  مطلب در دوساعتی که پشت چراغ قرمز مانده بودیم نوشته شده است. براین اساس شاید بتوان اینگونه بیان کرد که معضل مورد نظر سال‌ها در کوچه پس کوچه‌های برنامه‌های رنگ به رنگ سرگردان شده و نه تنها رفع نشده بلکه بیشتر و بیشتر شده است.با این وجود رشته علل قابل بررسی کمی از دلایل عنوان شده فراتر است. زیرا همانطور که حمید سیادت موسوی از مدیران قبلی سازمان حمل ونقل سال‌ها قبل گفته است؛ عدم رفتار صحیح ترافیکی از سوی شهروندان هم عاملی مهم در بروز مشکلات ترافیکی است. سبقت گرفتن‌های نابجا، بی‌توجهی به حقوق سایر رانندگان، تجاوز به حریم بزرگراه‌ها و مواردی از این قبیل همه و همه سهمی در معضلی دارد که این روزها به دغدغه پایتخت‌نشینان تبدیل شده است.تغییر فصل نیز البته در تغییر زمان پیک ترافیک نقش مهمی دارد. طبق اظهارات معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در زمستان پیک ترافیک عصرگاهی تغییر می‌کند وحجم ترافیک در ساعت های محدودی به نسبت تابستان توزیع می‌شود، چرا که با تاریک شدن هوا مردم به خانه‌های‌شان می‌روند و اگر در این میان بارندگی نیز داشته باشیم شاهد افزایش طول ترافیک و تراکم بیشتر خودروها خواهیم بود. به هرحال اکنون نیز رییس پلیس راهور برای حل مشکل نخ‌نمایی که سال‌هاست گریبانگیر تهران شده، پیشنهاد کرده است که درمورد افزایش محدوده زوج و فرد و طرح عبور از جریمه برای تردد در شهر باید به‌سمت پرداخت عوارض به میزان تردد حرکت کرد. ایده‌ای که حسینی آن را قابل بررسی در شورای ترافیک تهران می‌داند. هرچند که دیگر این روزها شهروندان چندان امیدی به بازشدن گره این مشکل ندارند و همه آنها قضاوت را به نتیجه‌ای که خواهند دید موکول می‌کند. براین اساس حال باید دید تشکیل کارگروه پلیس و شهرداری برای بازبینی گره‌های پایتخت نتیجه‌ای عینی خواهد داشت یا به فهرست دیگر طرح‌های بی‌نتیجه اضافه خواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.