×

کاهش جمعیت کیفری در برخی استان ها

کاهش جمعیت کیفری در برخی استان ها

در حالی که تنهــا کمی بیش از سه ماه از‌صدور بخشنامه دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری می‌گذرد، گزارش‌ها حاکی از موفقیت در اجرای این دستورالعمل و کاهش محسوس جمعیت کیفری در برخی استان‌ها است

کاهش-جمعیت-کیفری-در-برخی-استان-ها وکیل 

در حالی که تنهــا کمی بیش از سه ماه از‌صدور بخشنامه دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری می‌گذرد، گزارش‌ها حاکی از موفقیت در اجرای این دستورالعمل و کاهش محسوس جمعیت کیفری در برخی استان‌ها است.

موفقیت در اجرای این دستورالعمل در حالی محقق شده است که استفاده بیشتر قضات از ظرفیت‌های قوانین مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری و تاکید بر‌مجازات‌های جایگزین حبس نیز تاثیر بسزایی در کاهش تعداد زندانیان داشته است.

  کیفی شدن مجازات‌ها هدف دستگاه قضایی است

در این میان رییس کل دادگستری استان گیلان درباره اهمیت اجرای مجازات‌های جمعیت کیفری، بیان می‌کند: اجرای مجازات‌های جایگزین حبس به معنی مماشات با مجرمان نیست، زیرا سیاست‌گذاری جدید دستگاه قضایی کشور به سمت ساماندهی کیفی‌تر مجازات‌های کیفری سوق پیدا کرده است.

احمد سیاوش پور می‌گوید: حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها یکی از مهمترین مطالبات رهبر معظم انقلاب از مسئولان قضایی در سال‌های اخیر بوده است و  در همین راستا ابلاغ بخشنامه ساماندهی جمعیت کیفری زندان‌ها در سال 1395 از سوی ریاست قوه‌قضاییه و تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود، چشم‌انداز جدیدی را برای کاهش تراکم جمعیت زندان‌ها گشوده است.  

وی با بیان اینکه اهداف دولت و قوه‌قضاییه در راستای کاهش جمعیت کیفری و گسترش فرهنگ صلح وسازش در جامعه است، اظهار می‌کند: اجرای مجازات‌های جایگزین حبس به معنی مماشات با‌مجرمان نیست، زیرا سیاستگذاری جدید دستگاه قضایی کشور به‌سمت ساماندهی کیفی‌تر مجازات‌های کیفری سوق پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها برای تعامل مثبت و کارآمد استفاده کنیم، خاطرنشان می‌کند: کاهش جمعیت کیفری، تغییر نگرش جامعه به زندان و اصلاح و تربیت زندانیان برای بازگشت به زندگی شرافتمندانه است.  

سیاوش پور با یادآوری این مطلب که در جرایم  خفیف که مجرم بدون سابقه کیفری و از روی تغافل یا جو حاکم مرتکب آن شده، نباید اصرار بر مجازات زندان داشت، بلکه باید با استفاده از ظرفیت‌های قانونی از آن دسته از مجازات‌های جایگزین حبس که جنبه تأدیبی و تربیتی دارد استفاده شود‌، خاطر نشان می‌کند: افزایش شمار بازدیدهای قضات از زندان‌های استان و آزادی هدفمند زندانیان، برنامه راهبردی دادگستری استان گیلان به منظور ساماندهی به جمعیت کیفری زندان‌هاست.

 کاهش 2 هزار نفری جمعیت زندانیان در کرمانشاه

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در این خصوص می‌گوید که از دو سال گذشته تاکنون 2 هزار نفر از جمعیت زندانیان در‌زندان‌های استان کاهش یافته است و بر این اساس  دستگاه قضایی نیز در راستای بهبود وضعیت زندان‌ها تلاش می‌کند.

محمدرضا عدالتخواه با تاکید بر ضرورت توجه قضات به بحث مجازات‌های جایگزین حبس،  از نارضایتی مقام معظم رهبری درباره وضعیت زندان‌های کشور سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: اینکه برای هر جرمی مجازات حبس لحاظ شود با دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب فاصله دارد.

وی با تاکید بر توجه به مجازات‌های جایگزین حبس و زندان می‌افزاید: در جرایمی که مخل امنیت اجتماع است چاره‌ای نیست که فرد مجرم در زندان نگهداری و اصلاح شود اما ما حق نداریم فقط زندانی را در حصار نگهداریم.

عدالتخواه با اشاره به تغییر و تحولات مثبت در زندان‌ها بیان می‌کند: توجه به فعالیت‌های قرآنی در اصلاح زندانیان موثر بوده است و‌در‌استان کرمانشاه نمونه‌ای داریم که یک زندانی محکوم به اعدام قبل از اعدامش وصیت نامه‌ای را نوشته و در آن به خانواده اش سفارش کرده که حداقل روزی یک صفحه قرآن بخوانند.

وی با تاکید بر اینکه به صورت محدود و در حد ضرورت نیاز به زندان داریم، می‌افزاید: اگر کسی ضامن و سند داشت و ابتدا به ساکن به‌زندان رفت خلاف شرع و دیدگاه رهبری عمل کردیم.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در خصوص مجازات‌های جایگزین حبس بیان می‌کند: در برخی کشورها افراد مجرم را به‌نظافت به عنوان مجاراتی جایگزین حبس محکوم می‌کنند.

 کاهش 3درصدی جمعیت کیفری استان اصفهان

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان نیز از کاهش 3 درصدی جمعیت کیفری در زندان‌های استان در 4 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد. اسدالله گرجی‌زاده در ادامه بیان می‌کند: پس از ورود به‌اصفهان و تقبل مسئولیت، اصلی‌ترین هدف  کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها بود که با برگزاری جلسات مکرر  و اطلاع‌رسانی آگاهانه به‌مسئولان ذیربط خ زمینه کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها فراهم شد.وی در ادامه با بیان اینکه تعامل و همراهی مسئولان قضایی در استان و شهرستان بهترین راهگشا بود، تصریح می‌کند: برگزاری جلسه شورای عالی قضایی استان به میزبانی این اداره موجب شد تا تصمیمات مهم و موثری در این راستا برداشه شود ، پس از تصویب و ابلاغ پیگیری مصوبات این شورا همه واحد‌های قضایی  شهرستان های استان همراهی خوبی را لحاظ کردند. مدیرکل زندان‌های استان اصفهان کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها را موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه بیان می‌کند و می‌افزاید: افرادی که به طور ناخواسته به دلیل جرایم   و محکومیت‌های مالی و قابل بخشش در زندان‌ها تحمل کیفری می‌کنند، خانواده‌های آنان دچار فروپاشی و معضلات اجتماعی می‌شود و در مقابل هزینه‌های بیشتری را برای نظام و جامعه متحمل خواهند کرد. وی با قدردانی از تعاملات و تفاهم مسئولان قضایی استان و شهرستان‌ها از کاهش رشد این جمعیت تاپایان سال نیز سخن می‌گوید و بیان می‌کند: با افزایش تلاش و فعالیت مددکاران و کارشناسان حوزه قضایی زندان‌ها کاهش  آمارجمعیت کیفری تا پایان سال به 20 درصد افزایش خواهد یافت.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.