×

مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر حذف نمی شود

مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر حذف نمی شود

دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضاییه، گفت تمام کسانی که در امر قاچاق موادمخدر شرکت می‌کنند باید منتظر برخورد قاطع قوه‌قضاییه باشند و دستگاه قضا هرگز در این زمینه کوتاه نخواهد آمد

مجازات-اعدام-قاچاقچیان-موادمخدر-حذف-نمی-شود

دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضاییه، گفت: تمام کسانی که در امر قاچاق موادمخدر شرکت می‌کنند باید منتظر برخورد قاطع قوه‌قضاییه باشند و دستگاه قضا هرگز در این زمینه کوتاه نخواهد آمد.

محمدجواد لاریجانی در گفت‌وگو با میزان در پاسخ به این پرسش که مجامع حقوق‌بشر به جمهوری‌اسلامی ایران ایراداتی را مبنی بر مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر وارد می‌دانند، اظهارکرد: بدون شک مجازات قاطع و سنگین را برای جرایم مربوط به موادمخدر خواهیم داشت.

وی افزود: بحث اعدام تحت عنوان فساد فی‌الارض است که بدون شک کسانی که شبکه‌های بزرگ پخش موادمخدر دارند، مصداق عینی این عنوان جرم هستند.

دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضاییه با بیان اینکه حدود 90 درصد اعدام‌ها در کشور مربوط به جرایم ناشی از موادمخدر است، یادآورشد: عمده موادمخدری که در افغانستان تولید می‌شود، به سمت پایتخت‌های کشور غربی روانه می‌شود و مصرف عمده آن در پاریس، لندن، برلین و آمریکا است.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها با قاچاقچیان در تماس هستند و اجازه می‌دهند که قاچاقچیان موادمخدرشان را ببرند و ما این موضوع را خلاف شرع و خلاف تلقی از اسلام می‌دانیم و مبارزه قاطع با موادمخدر را برای بشریت انجام می‌دهیم.

دبیر ستاد حقوق‌بشر با بیان اینکه  شبهه‌ای پیدا شده است که آیا سطح اعدام‌ها را می‌توان به سطوح بالاتر از قاچاق مواد مخدر اختصاص داد یا خیر، گفت: این قانون مجازات پیش از این در مجلس تصویب و به شورای نگهبان فرستاده شد؛ اما آن‌ها در اینکه چون این مساله از باب تعزیرات است آیا این اعدام ضروری است یا خیر، شبهه داشتند و اشکالاتی را وارد کردند، لذا به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آنجا این مجازات تشدید شد ولی حالا می‌توان آن را بازنگری کرد؛ اما در این بازنگری موضع قوه‌قضاییه کاملا روشن است.

 برخور قاطع با قاچاقچیان

لاریجانی در تفسیر موضع دستگاه قضا در این زمینه، توضیح داد: تمام کسانی که در امر قاچاق شرکت می‌کنند باید منتظر برخورد قاطع قوه‌قضاییه باشند و دستگاه قضا هرگز در این زمینه کوتاه نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر حذف نخواهد شد، خاطرنشان کرد: افرادی که در سطوح بالا قاچاق موادمخدر مشارکت دارند، بدانند که مجازات اعدام وجود دارد و این موضوع به احتمال بسیار قوی در بازنگری نیز لغو نخواهد شد؛ اما برای کسانی که دانسته یا ندانسته در ترافیک موادمخدر، جا به جا کردن و جرایم سطوح پایین‌تر نقش داشته‌اند ممکن است بازنگری صورت گیرد و کسانی که دخل وثیقی در گسترش نداشته‌اند یا بار اولشان بوده است مشمول یک تخفیفاتی شوند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.