×

اصلاح آئین نامه سازمان زندان ها

اصلاح آئین نامه سازمان زندان ها

اصلاح آئین نامه سازمان زندان ها

اصلاح-آئین-نامه-سازمان-زندان-ها

رئـیـس سـازمـان زندان‌ها گـفـت: مـا زنــدانــبانان فقط با روحــیــه جـهــادی اســت کــه می‌توانیم به اصلاح و تربیت زندانیان برسیم. بـه گـزارش روابط عمومی اداره کل زنـــــدان‌هـــــای اســـتـــــان خـــــراســـــان رضــــوی، غلامحسین اسماعیلی در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل زندان‌های استان خراسان رضوی اظهارداشت: جامعه زندانیان بیش از جوامع دیگر تشنه معنویت است و ما افتخار می‌کنیم که پرچم‌دار معنویت باشیم. وی با اشاره به این‌که در هیچ مـکانی به اندازه زندان‌ها قرآن خوانده نمی‌شود، افزود: فضای زندان‌ها باید به دارالقرآن تبدیل شود. اسماعیلی ادامه داد: در زمینی که به عنوان زندان بنا می‌شود نباید به چشم زندان به آن نگریست؛ بلکه کانون قرآن خواهد بود و ما باید در خدمت عدالت و معنویت باشیم.

رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به این‌که شغل زندانبانی سخت‌ترین مشاغل است، خاطر نشان کرد: زندانبانی در نظام جمهوری اسلامی از هر نظامی سخت‌تراست و روز به روز بر سختی و مشقات آن افزوده می‌شود. وی افزود: امروز نسبت به سال‌های قبل وظایف ما سخت‌تر و سنگین‌تر شده است و باید برای اصلاح و تربیت، اشتغال، بهداشت، درمان و رعایت حقوق شهروندی مددجویان بکوشیم و در راستای ترویج فرهنگ قرآن در بین زندانیان به نحوی عمل نماییم که زندان را به دارالقرآن تبدیل کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: 31 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و دشمن در این مدت به دنبال ناکارآمد جلوه دادن حکومت اسلامی بوده و به شیوه‌های مختلف سعی در بر هم زدن نظام جمهوری اسلامی ایران داشته است که به شکرانه حضور مردم همیشه در صحنه، در سالیان متمادی بعد از انقلاب دشمنان همیشه ناکام مانده‌اند. وی گفت: زندانبان باید ابهت و اقتدار داشته باشد، آموزش در زندان باید با اخلاق مهربانی، نظم کامل، اقتدار و ابهت در جای جای زندان ترویج یابد. حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی، معاون اداره کل زندان‌های استان خراسان رضوی نیز به ارائه گزارشی از عملکرد زندان‌های این استان پرداخت.

همچنین درخصوص فعالیت‌های مختلف زندان‌های استان در زمینه‌های فرهنگی، اصلاح و تربیت، کاهش جمعیت کیفری، توسعه زندان‌های استان گزارش مفصلی ارائه کرد. راه اصلاح زندانی قرآن، ورزش و اشتغال همچنین مشاور رئیس سازمان زندان‌های کشور و مدیرکل سابق زندان‌های استان خراسان رضوی راه اصلاح زندانی را منوط به3 روش دانست و گفت: باید زندانی را با قرآن مانوس کنیم و سپس به فکر سلامت زندانی باشیم؛ ما مسئولیم که به روح و جسم زندانی فکر کنیم. خسرو قهرمانی افزود: اشتغال زندانی در زمان بازگشت به جامعه از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری زندانیان است که باید در راستای رفع این مشکل تمام سعی و تلاش خود را به کار گیریم. معاون اداره کل زندان‌های استان تصریح کرد: در این مکان زندانیان به صورت دسته‌جمعی قرآن می‌خوانند و عده‌ای از مددجویان توانسته‌اند حافظ قرآن شوند.وی افزود: قرآن نور و عشق است.

اگر زندانیان با قرآن مانوس شوند دیگر در جامعه خطا نخواهند کرد. بر اساس این گزارش، در این مراسم از خسرو قهرمانی، مدیر کل پیشین زندان‌های خراسان رضوی قدردانی و سید محمد موسوی به عنوان مدیر کل جدید زندان‌های استان معرفی شد. گفتنی است؛ این مراسم با حضور رئیس سازمان زندان‌های کشور، رئیس کل دادگستری استان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان، هیئت مدیره ستاد دیه، بنیاد تعاون، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره)، روِسای مجتمع‌های قضایی ده‌گانه مشهد، معاون دادستان در امور زندان‌ها، جمعی از روحانیون و روِسای زندان‌های استان در سالن اجتماعات اداره کل زندان‌های خراسان رضوی برگزار شد. بازدید از زندان تایباد همچنین رئیس سازمان زندان‌های کشور به همراه نماینده شهرستان تایباد و موسوی، مدیر کل زندان‌های خراسان رضوی و اعضای شورای شهر از زندان تایباد بازدید کرد.

اسماعیلی ضمن بازدید از زندان تایباد در جمع مددجویان، به تهذیب نفس و خواندن قرآن جهت اصلاح درون توصیه کرد. وی سپس با حضور در جمع زندانیان، از نزدیک با مشکلات آنان آشنا و راه‌حل‌هایی ارائه کرد. اسماعیلی با ابراز رضایت درخصوص وضعیت داخلی، بهداشت زندان و وضعیت غذا از مسئولان زندان تایباد قدردانی کرد. وی با حضور در محل احداث زندان جدید در خارج شهر تایباد ابراز امیدواری کرد که با توجه به امکانات موجود به زودی شاهد انتقال این زندان به مکان جدید باشیم.رئیس سازمان زندان‌های کشور همچنین در بازدید از زندان تربت‌جام از اصلاح آیین‌نامه سازمان زندان‌ها خبر داد. اسماعیلی افزود: اصلاح آیین‌نامه سازمان زندان‌های کشور در دست اقدام است و علاوه بر گذاشتن ضابطه برای اعطای مرخصی زندانیان، برای دوران مرخصی نیز برنامه وجود دارد.

وی ادامه داد: باید بر ورود و خروج زندانیان نظارت شود و زندانی نیز مراقب رفتار و کردار خود در دوران مرخصی باشد. اسماعیلی بیان کرد: خطاهای دوران مرخصی زیاد نیست؛ اما همین مقدار خطا را باید کاهش بدهیم. وی با اشاره به نیاز توسعه فضای زندان‌ها خاطر نشان ساخت: برای توسعه فضای زندان‌ها باید از تمامی ظـرفـیـت‌هـای مـوجـود اسـتـفـاده کـرد و شـایـسته است استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و دیگر دستگاه‌های اجرایی شهرستان‌ها هماهنگی و همکاری لازم را با زندان‌ها انجام دهند. رئیس سازمان زندان‌ها تصریح کرد: اگر مدیران کشوری و استانی جمعیت زندان را به عنوان یک نقطه جمعیتی بپذیرند و امکانات را در اختیار قرار دهند، بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

اسماعیلی علاوه بر این در جمع مددجویان بسته، اندرزگاه نوجوانان و بند مشاوره بیان کرد: مددجویان در بندهای مشاوره نسبت به اصلاح خود اقدام کنند و تجربیات خود را در اختیار دیگر مددجویان قرار دهند تا شاهد زندان‌هایی سالم با محیط مناسب به منظور اصلاح مجرمان باشیم. وی ضمن بازدید از طرح جدید زندان تربت‌جام خواستار پیگیری و تسریع در ساخت این طرح از سوی مدیر کل زندان‌های خراسان رضوی شد. اسماعیلی همچنین در بازدید از مرکز جدید حرفه‌آموزی افزود: اشتغال از مهم‌ترین اولویت‌های زندان‌ها برای مددجویان است. در ادامه رئیس اداره زندان تربت‌جام با بیان گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی و وضعیت زندان و با اشاره به تراکم جمعیت کیفری در بند بسته، خواستار تسریع در احداث زندان جدید شد. وی افزود: فعالیت‌های فرهنگی در زندان منجر به کاهش چشمگیر تخلف میان مددجویان بسته شده و در همین رابطه پیشنهاد می‌شود جشنواره قرآنی در شهرستان برای زندانیان و خانواده‌ها با مساعدت اداره کل برگزار شود. حجت الاسلام و المسلمین حقی، دادستان شهرستان تربت جام نیز با تشریح وضعیت منطقه خواستار تسریع در احداث و تکمیل طرح جدید زندان تربت‌جام شد.

روزنامه ماوی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.