×

مردم درباره حقوق شهروندی چه گفتند ؟

مردم درباره حقوق شهروندی چه گفتند ؟

دانستن حق مردم است و اطلاع از حقوق شهروندی اساس و بنیان تحقق سند منشور حقوق شهروندی است و از این جهت اگر در زمینه آموزش و مشارکت شهروندان ایرانی به عنوان عاملان و کنشگران فعال اقدامات زیربنایی انجام شود، اجرای این سند تضمین خواهد شد

مردم-درباره-حقوق-شهروندی-چه-گفتند-؟ وکیل 

 دانستن حق مردم است و اطلاع از حقوق شهروندی اساس و بنیان تحقق سند منشور حقوق شهروندی است و از این جهت اگر در زمینه آموزش و مشارکت شهروندان ایرانی به عنوان عاملان و کنشگران فعال اقدامات زیربنایی انجام شود، اجرای این سند تضمین خواهد شد.

 پس از رونمایی از منشور حقوق شهروندی، بسیاری از مسئولان، صاحب نظران و حقوقدانان در مورد منشور حقوق شهروندی اظهار نظر کردند؛ عده ای موافق این سند بودند و عده ای نیز انتقاداتی به آن داشتند؛ اما از آنجایی که این منشور متعلق به ملت ایران است و در نهایت باید برای آحاد جامعه محقق شود، میزان اطلاع شهروندان از حقوق خود حائز اهمیت است.

در راستای رسالت اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی، به سراغ مردم رفتیم و نظرات شهروندان اعم از مرد و زن، جوان،‌ میانسال و سالمند، شاغل، بیکار و بازنشسته و از اقشار مختلف جامعه را جویا شدیم.

براساس این گزارش، شهروندان نسبت به رونمایی از این منشور از طریق اخبار در رسانه های مختلف به ویژه تلویزیون اطلاعاتی داشتند و همچنین عده ای از طریق پیامک، متن منشور را دریافت کرده بودند.

حق اشتغال، حق ازدواج، حق مسکن، حق آزادی از جمله حقوقی بود که شهروندان از رییس جمهور مطالبه کردند و همچنین زنان نیز خواستار پیگیری ویژه نسبت به حقوق خود شدند.

اما اطلاع شهروندان نسبت به ماهیت منشور و موادی که در آن آمده است اندک است و نسبت به حق و حقوق خود اطلاع چندانی ندارند.

شهروندان امیدوار بودند که منشور حقوق شهروندی نمادین نباشد و در حد مکتوب کردن حقوق شهروندی باقی نمانده و در بعد اجرایی بتواند موفق عمل کند.

برخی از شهروندان نیز ابراز ناامیدی کردند و معتقد بودند این منشور ضمانت اجرایی ضعیفی دارد و عده ای نیز بر این تصور بودند که حقوق شهروندان باید هم از نظر دولتمردان و هم توسط مردم پیگیری شود و هر دو طرف برای تحقق آن به باور برسند و به آن اعتقاد پیدا کنند.

برآیند ارتباط مستقیم و چهره به چهره با شهروندان در موضوع حقوق شهروندی حاکی از آن است که علی رغم اینکه وجود این سند را ارزشمند می دانند اما از ماهیت آن اطلاع چندانی ندارند و به نظر می رسد که در حوزه آموزش و اطلاع رسانی در زمینه حقوق شهروندی باید برنامه ریزی جدی و مستمر توسط مسئولان و متولیان امر انجام شود.

دستگاه ها و نهادهای متولی امر آموزش می توانند مستقیما در این زمینه عمل کنند و البته نقش رسانه که در راس آن رسانه ملی قرار دارد، انکارناپذیر است و شایسته است تا عزم نهادی توام با عزم ملی برای اجرایی شدن این سند ایجاد شود.

نکته قابل توجه در زمینه آموزش حقوق شهروندی این است که متولیان فضایی مبتنی بر اعتماد ایجاد تا مردم نسبت به اجرایی شدن این سند اطمینان پیدا کنند و از سویی دیگر نیز مطالبه گر بوده و برای تحقق حقوق خود و دیگران مشارکت موثر داشته باشند.

منشور حقوق شهروندی در ٢٩ آذر ماه توسط رییس جمهوری در همایش قانون اساسی و حقوق ملت با حضور جمعی از مقامات کشوری، صاحب نظران و اساتید و حقوقدانان، نخبگان و شهروندان رونمایی شد.

حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت، حق اداره شایسته وحسن تدبیر، حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی به اطلاعات، حق دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق تشکل، تجمع و راهپیمایی، حق تابعیت، اقامت و آزادی رفت و آمد، حق تشکیل و برخورداری از خانواده، حق برخورداری از دادخواهی عادلانه، حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مسکن، حق مالکیت، حق اشتغال و کار شایسته، حق رفاه و تامین اجتماعی، حق دسترسی و مشارکت فرهنگی، حق آموزش و پژوهش، حق محیط زیست سالم و توسعه پایدار، حق صلح، امنیت و اقتدار ملی ابعاد 22 گانه حقوق تعریف شده در این منشور است.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.