×

تحت فشار قرار دادن خبرنگاران و روزنامه نگاران در جهت اهداف سیاسی

تحت فشار قرار دادن خبرنگاران و روزنامه نگاران در جهت اهداف سیاسی

خبرنگاران و روزنامه نگاران در آمریکا توسط دولتمردان و سایر مقامات به علت افشا کردن منابع خبری خود تحت فشار هستند

تحت-فشار-قرار-دادن-خبرنگاران-و-روزنامه-نگاران-در-جهت-اهداف-سیاسی وکیل 

 خبرنگاران و روزنامه نگاران در آمریکا توسط دولتمردان و سایر مقامات به علت افشا کردن منابع خبری خود تحت فشار هستند.

 حقوق بشر یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر به ابزاری برای وارد کردن فشار از سوی کشورهای غربی به ایران تبدیل شده است.

موضوعی که صرفا بهانه‌ای است برای اعمال فشارهای سیاسی به ایران تا شاید به خیال خود از این طریق بتوانند قدری از محبوبیت ایران در منطقه بکاهند و از گسترش ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران در بین دولت‌ها و ملت‌ها جلوگیری کنند.

حقوق بشر، از بنیادی‌ترین حقوقی است که هر انسانی به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره مند است و این حق از دیرباز مورد توجه ملت‌ها و اندیشمندان بوده است. امروزه نیز این مفهوم اهمیت و برجستگی فوق العاده و به مراتب گسترده تری در سطح بین المللی یافته است و تاکنون اسناد بین المللی متعددی برای تدوین و حمایت از حقوق بشر تدوین شده است.

متاسفانه ساختارهای بین المللی حمایت از حقوق بشر و برخی کشورهای غربی که همواره خود را جزء پاسداران و مدافعان انحصاری حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند، در عرصه حقوق بشر رویکردی تبعیض آمیز، دوگانه، غیر مستقل و غیرمنصفانه در پیش گرفته و با عملکردی متناقض، سابقه سیاه و تلخی از خود برجای گذاشته اند.

با توجه به وجود حقوق و قوانین مدون در حوزه حقوق بشر، این پرسش شکل می‌گیرد که چگونه شاهد وضعیت خلاف انتظار باشیم؟

با توجه به جنایت‌های فراوان و اقدامات ضد حقوق بشری توسط رژیم صهیونستی، گروهک تروریستی داعش و حمایت کشورهای غربی و چند کشور دیگر از جمله عربستان درصدد هستیم تا با رویکردی واقعگرایانه و بی‌طرفانه نسبت به موضوع حقوق بشر در آمریکا، بخشی از واقعیات را از دریچه اخبار و گزارشات مستند رسمی سازمان ها و نهادهای مدنی فعال در حوزه حقوق بشر منعکس کنیم.

از این رو وضعیت حقوق بشر و میزان پایبندی به موازین و تعهدات حقوق بشری در آمریکا در حوزه‌های مشخصی در بخشی از سال 2014 و همچنین 2015 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است این گزارش قسمت کوچکی از مهمترین موارد موضوعی نقض حقوق بشر در این کشور است. مطالبی که در این گزارش منعکس می‌شود برگرفته از کتاب وضعیت حقوق بشر در آمریکا است که توسط مرکز پایش معاونت امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر تهیه و تدوین شده است.

سال 2014 یکی از سیاه ترین دوران آمریکا در نقض حقوق بشر بود که در پرونده ضد حقوق بشری این کشور ماندگار گردید.

"مؤسسه دموکراسی و مشارکت" با انتشار گزارش 150 صفحه ای در نوامبر 2014 (آبان 1393)، اقدام به انتشار زوایای دقیق و جزئی تری از نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا نموده است. مؤسسه مذکور، ششمین ارزیابی سالیانه خود درخصوص آمریکا را بر اساس آثار مستند موجود منتشر کرد. این گزارش مورد استقبال اکثر نهادهای حقوق بشری آمریکا قرار گرفت.

در این گزارش، به لابی‌های پشت پرده سیاسی و نقض آزادی بیان اختصاص دارد. طبق یافته‌های محققان مؤسسه دموکراسی و مشارکت، تا زمانی که فساد و تبانی در آمریکا از طریق لابی‌های سیاسی و یا کمک‌های اهدایی از سوی کمپین‌ها صورت می‌گیرد، قانونی تلقی می‌شود.

همچنین افراد صاحب منصب در آمریکا به طور فزاینده ای از موقعیت خود سوء استفاده می‌کنند تا از شهروندان و شرکت های سرمایه دار از کانال‌های قانونی مانند کمپین‌های انتخاباتی پول دریافت کنند.

از طرف دیگر، خبرنگاران و روزنامه نگاران توسط دولتمردان و سایر مقامات جهت افشاء کردن منابع خبری خود تحت فشار هستند.

به علاوه، برنامه تهاجمی دولت آمریکا علیه آنانی که اطلاعات حساس را منتشر می‌کنند، این نگرانی را به دنبال دارد که این اقدام آمریکا مسیری را جهت انجام اقدامات غیرقانونی توسط دولت باز خواهد کرد.

در گزارش مؤسسه دموکراسی و مشارکت، جنگ غیرقانونی علیه ترور توسط دولت آمریکا می‌باشد. در این گزارش، مبارزه به اصطلاح جهانی آمریکا با تروریسم، با انتقادات داخلی و بین المللی گسترده ای از سوی افراد، دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری مواجه شده است.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به افغانستان و پاکستان، این دو کشور را ویران کرده است. مبارزه آمریکا علیه تروریسم، سبب شعله ور تر شدن تروریسم و در نتیجه مرگ و شکنجه هزاران افراد بی گناه در روستاها و شهرهای کوچک و حاشیه ای کشورهای خاورمیانه شده است.

سازمان سیا نیز در مبارزه با تروریسم، مرتکب تخلفات بسیاری از جمله شکنجه شده و با برخی از اقدامات، خود کنگره، کاخ سفید و مردم را در مورد بازجویی های بی رحمانه از بیش از صد زندانی  دچار اشتباه و گمراهی کرده است.

این سازمان، زندان‌های جنجال برانگیزی را تحت عنوان "اماکن سیاه" در سراسر جهان راه اندازی کرده و بدون نظارت مقامات، افراد زندانی را مورد شکنجه قرار داده است.

بر اساس یافته‌های گردآورندگان این گزارش، سازمان سیا نقش مهمی را در رایزنی با وزارت دادگستری آمریکا درخصوص پذیرش شیوه‌های بازجویی نظیر محرومیت از خواب و غرق مصنوعی از نظر پزشکی ایفاء کرده است.

آخرین بخش این گزارش مربوط به جنسیت، سقط جنین و تجاوزات جنسی است که برابر یافته‌های گزارش، آمریکایی‌ها در محیط کاری خود به واسطه جنسیت، نژاد و حتی سلامت مورد تبعیض واقع می‌گردند.

به عنوان مثال، حقوق یک زن در شرایط کاری و زمان کاری مشخص 77 سنت بوده که برای مردان با همان شرایط، یک دلار  است. زنان در ارتش آمریکا مورد تجاوزات بسیار زننده قرار می‌گیرند و از تبعیضات گسترده شغلی نیز رنج می‌برند.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.