×

چین رکورددار اعدام ها در سال 2016

چین رکورددار اعدام ها در سال 2016

ایسنا به نقل از رویترز نوشت گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل اعلام کرد، چین در سال گذشته میلادی در راس کشورهای اعدام کننده قرار داشت درحالیکه آمریکا تعداد کمتری را نسب به دو دهه گذشته در سال 2016 اعدام کرد

چین-رکورددار-اعدام-ها-در-سال-2016

 ایسنا به نقل از رویترز نوشت: گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل اعلام کرد، چین در سال گذشته میلادی در راس کشورهای اعدام کننده قرار داشت درحالیکه آمریکا تعداد کمتری را نسب به دو دهه گذشته در سال 2016 اعدام کرد.

بیش از 90 درصد از اعدام‌های جهان در پنج کشور چین، ایران، عربستان، عراق و پاکستان صورت گرفته است.

بیش از 3000 تن در 5 کشور در سال گذشته میلادی به اعدام محکوم شدند که 56 درصد از 2015 رشد داشته است.

گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل اعلام کرد، گمان می رود چین هزاران تن را اعدام کرده که بیش از آمارهای مشترک و تجمیعی دست کم 1023 اعدام در 23 کشور در سال گذشته میلادی است.

نیکولاس بکولین، مدیر بخش شرق آسیای عفو بین‌الملل گفت: چین در حال حاضر می‌خواهد نقش رهبری جهان را داشته باشد. با توجه به حکم اعدام که در نظر گرفته بدترین روش ممکن را در اختیار گرفته است. هیچ کسی با چنین مقیاس و با چنین مخفیکاری و به چنین شتابی اعدام نمی‌شود.

چین تعداد افرادی را که اعدام شده‌اند، اعلام نمی‌کند و می‌گوید این آمارها جزوی از اسرار دولتی هستند.

"ژوک کیانگ"، رئیس دادگاه عالی خلق چین در مارس سال جاری میلادی گفته بود که چین برای تعداد کمی از مجرمانی که دست به جنایات جدی زده‌اند، حکم اعدام در نظر گرفته است. اما مدیر بخش شرق آسیای عفو بین‌الملل این اظهارات را مزورانه و گمراه کننده دانست و گفت:‌ چنین اقداماتی از سوی دولت چین بسیار شرم‌آور است.

در همین حال و برای نخستین بار، تعداد اعدام‌ها در آمریکا کاهش داشت و این کشور در میان پنج کشور اصلی جهان که بیشترین آمارها را داشتند، نبود و تنها 20 اعدام در سال گذشته در آمریکا ثبت شده که از 1991 کمترین بوده است. به همین دلیل، پس از مصر در جایگاه هفتم قرار دارد.

بسیاری از اعدام‌ها در آمریکا در ایالت‌های جورجیا و تگزاس صورت گرفته و 19 ایالت دیگر اعدام را منسوخ کرده‌اند.

براساس نظرسنجی موسسه پیو، میزان حمایت‌ها از حکم اعدام در آمریکا به 49 درصد کاهش داشته که پایین‌ترین سطح ممکن در چهار دهه گذشته است.

منبع : خبر آن لاین

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.