×

شادی در میان خون

شادی در میان خون

ابراز شادی و جشن گرفتن در میان اقوام مختلف به اشکال گوناگونی انجام می‌شود و تیر اندازی نیز یکی از این موارد است؛ تیراندازی‌های بی‌هدف برای نشان‌دادن نهایت شادی که بارها منجر به سیاه‌پوش‌شدن بسیاری شده است

شادی-در-میان-خون

ابراز شادی و جشن گرفتن در میان اقوام مختلف به اشکال گوناگونی انجام می‌شود و تیر اندازی نیز یکی از این موارد است؛ تیراندازی‌های بی‌هدف برای نشان‌دادن نهایت شادی که بارها منجر به سیاه‌پوش‌شدن بسیاری شده است.

آخرین مورد نیز در جریان جشن قهرمانی پرسپولیس در کازرون که با شلیک اسلحه همراه بود و2نفر در این راستا بازداشت شدند.تیراندازی در جشن قهرمانی پرسپولیس در ساعت 7 و 30 بعدازظهر روز گذشته پس از قهرمانی تیم پرسپولیس بود. 2نفر که برای شادی به خیابان آمده بودند، به تیراندازی با اسلحه مبادرت می‌کنند. به علت خطارفتن تیرها در جریان این تیراندازی، هفت نفر مصدوم و به بیمارستان منتقل می‌شوند که پنج نفر پس از معاینات سرپایی مرخص و دونفر همچنان در بیمارستان بستری هستند. وضعیت یک کودک 5ساله که در جریان این تیراندازی مصدوم شده، وخیم گزارش شده است. اینکه داشتن اسلحه در ایران قوانین سختی دارد و تعداد معدودی دارای مجوز حمل اسلحه هستند، انتظار برای شنیدن اخباری از این دست کمی عجیب است.

شرایط صدور مجوز وسایل دفاع شخصی

با توجه به ممنوعیت حمل سلاح گرم و سرد، برای برخی افراد امکان دریافت مجوز وجود دارد که البته این افراد هم تحت شرایطی ملزم به استفاده از سلاح خود هستند. در حال حاضر چهارگروه به‌طور مشخص و باتوجه به شرایط خاص شغلی خود، می‌توانند پس از گرفتن مجوز از پلیس پیشگیری، وسایل دفاع شخصی دریافت کنند؛ افراد و صاحبان مشاغلی که به انحای مختلف، هدف سارقان و زورگیران می‌توانند باشند. این افراد عبارتند از: یکم؛ وکلا، پزشکان، دندان‌پزشکان، پزشکان تجربی، شاغلان داروخانه‌های شبانه‌روزی، صرافان، طلافروشان و پرستاران شب. دوم: تمام نیروهای مسلح شاغل و بازنشسته. سوم: نگهبانان محله و نگهبانان موسسات خدماتی و حفاظتی و مراقبتی. چهارم: کارمندان شاغل در ادارات دولتی و کشوری نیز می‌توانند با مراجعه به حراست اداره خود و بیان شرایط خاصی که دارند، برای گرفتن وسایل دفاع شخصی اقدام کنند. البته نباید فراموش کرد که وسایل دفاع شخصی بعد از اعلام درخواست افراد واجد شرایط و تایید تقاضای آن‌ها در کمیسیون پلیس پیشگیری استان‌ها، به اداره کل پلیس پیشگیری در تهران ارجاع داده می‌شود. پس از تایید جواز و کارت مخصوص استفاده از وسایل دفاع شخصی، به متقاضی داده خواهد شد.بعداز تایید تقاضا، کارت مخصوص که نام متقاضی و شماره افشانه و شوکر به صورت الکترونیکی در آن ثبت شده است، به همراه وسیله مورد تایید (افشانه، شوکر) به متقاضی تحویل داده می‌شود.

شلیک با اسلحه ساچمه ای هم جرم است

«بهمن کشاورز»، حقوقدان با بیان اینکه حمل سلاح توسط افراد و اینکه آیا این شخص این حق را داشته در حین دعوا از اسلحه خود استفاده کند، توضیح داد: حمل هرنوع سلاح گرم مستلزم داشتن مجوز قانونی است. تا آن‌جا که بنده می‌دانم این مجوز را معاونت اسلحه و مهمات ارتش جمهوری اسلامی صادر می کند و پیش از صدور آن از مراجع مختلفی استعلام به عمل می‌آورد، به‌ویژه اینکه نیاز قطعی و حتمی متقاضی و حمل سلاح باید احراز شود. حتی در مورد سلاح های شکاری نیز سختگیری بسیار می‌شود و به طریق اولی در مورد سلاح‌های کمری دقت و سخت‌گیری چند برابر اعمال می‌شود(یا باید بشود). در قانون اصلاحی قاچاق اسلحه ومهمات، حتی حمل و نگهداری سلاح‌هایی که شبیه سلاح اصلی هستند و مثلا با فشار کپسول گازco2 ساچمه شلیک می‌کنند، ممنوع اعلام و جرم تلقی شده است.

مجازات متخلفان

حمل و استفاده از سلاح غیرمجاز در قوانین جرم‌انگاری شده‌است وطبق ماده11 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، هرکس مرتکب قاچاق اقلام یا مواد تحت کنترل شود یا به ساخت و مونتاژ هر یک از آن‌ها اقدام کند، به ترتیب زیر به مجازات تعزیری محکوم می‌شود: الف ـ مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از بیست و پنج تا سی سال ب ـ مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از پنج تا ده سال پ ـ مواد ناریه یا منـفجره غیرنظامی، به حبس از دو تا پنج سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشـف شده و در صـورتی که هدف از ارتکاب جرم، مقاصد غـیرامنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از شش ماه تا دو سال ت ـ گازهای بی‌حس‌کننده، بیهوش‌کننده و اشک‌آور به حبس از دو تا پنج سال ث ـ مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها)، به حبس از شش ماه تا دو سال .

همچنین در ماده12 قانون مزبور، هر کس به طور غیرمجاز اقلام یا مواد تحت کنترل را خریداری، نگه‌داری یا حمل کند یا به توزیع یا فروش آن‌ها اقدام کند و یا هر گونه معامله دیگری با آن‌ها انجام دهد، به ترتیب زیر به مجازات تعزیری محکوم می‌شود: الف. مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از پانزده تا بیست و پنج سال ب. مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از دو تا پنج سال پ. مواد ناریه یا منفجره غیرنظامی، به حبس از شش‌ماه تا دوسال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشف‌شده و در صورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غیرامنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از نودویک‌روز تا شش‌ماه.

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.