×

ازدواج موقت 137 درصد و طلاق 17 درصد افزایش یافته است

ازدواج موقت 137 درصد و طلاق 17 درصد افزایش یافته است

ازدواج موقت 137 درصد و طلاق 17 درصد افزایش یافته است

ازدواج-موقت-137-درصد-و-طلاق-17-درصد-افزایش-یافته-است

رییس سازمان ثبت: اسناد مالکیت سابق را به جدید تبدیل می‌کنیم .امیدواریم تا سال90کاداستر شهری را اجرا کنیم . ازدواج موقت 137درصد و طلاق17 درصد افزایش یافته است

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با ارائه آماری در زمینه ازدواج و طلاق گفت:با وجود برخی تبلیغات مبنی بر کاهش میزان ازدواج در سال ‌٨٨، این میزان نسبت به سال گذشته ‌٢ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد تویسرکانی در نشستی مطبوعاتی به تشریح وظایف سازمان متبوعش پرداخت و گفت: به منظور ارایه‌ی خدمات مناسب ‌4٠٩ واحد ثبتی، ‌٧ هزار و ‌55٢ دفتر اسناد رسمی، ‌٣ هزار و ‌٨5١ دفتر ازدواج و یک هزار و ‌46٧ دفتر طلاق در کشور فعال است.

معاون قوه‌ی قضاییه با انتقاد از وجود بی‌نظمی در معاملات که بخش عمده‌ای از دعاوی حقوقی در محاکم را ایجاد کرده، گفت: این دعاوی ناشی از معاملات عادی است که فرهنگ‌سازی و گرایش مردم به سمت معاملات رسمی برای کاهش این مراجعات به محاکم و رفع معضل نقش مهمی را دارد. کشور از این جهت در حال توسعه است. در سال گذشته مجموعه‌ی معاملات ثبتی در کشور حدود ‌١٨ میلیون و ‌٣٧١ هزار و ‌٨٣١ معامله بوده که در مقایسه با سال ‌٨٧ به میزان ‌١٣ درصد افزایش داشته که این آمار حکایت از رونق نسبی در حوزه‌ی معاملات دارد.

تویسرکانی افزود: از مجموع این معاملات، ‌٢ میلیون و ‌٢ هزار و ‌٣6٣ معامله مربوط به اموال منقول و ‌٩٩5 هزار و ‌٧٣٣ معامله مربوط به اموال غیرمنقول شامل ملک و غیره بوده است.

وی در ادامه به افزایش قابل توجه صدور اسناد مشارکت مدنی بانک‌ها و فروش اقساطی آنها اشاره کرد و گفت: در سال گذشته در بحث وکالت‌نامه‌ها حدود ‌4 میلیون و ‌٣٠5 هزار و ‌٨٠٧ وکالت‌نامه به وسیله‌ی اشخاص تنظیم شده است و در سال گذشته ‌٩٣ هزار و ‌54٣ اسناد مشارکت مدنی بانک‌ها و ‌١٢١ هزار و ‌٨٠5 سند در رابطه با فروش اقساطی بانک‌ها تنظیم شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، یکی از معضلات جامعه را مطالبات معوقه‌ی بانک‌ها خواند و گفت: در این زمینه به بانک‌ها اعلام کردیم مطابق قانون در گرفتن تضمین‌های لازم اقدام به پرداخت تسهیلات کنند که در این صورت سازمان ثبت با اجرای آن اسناد تضمینی ارایه شده از متعهد می‌تواند مطالبات را وصول کند که در این راستا در سال ‌٨٨ بر اساس درخواست بانک‌ها ‌٨ هزار و ‌٨٠٩ میلیارد و ‌6٣١ میلیون و ‌٧٩4 هزار و ‌٩٧١ ریال از مطالبات بانک‌ها را وصول و به آنها برگردانده‌ایم که نسبت به سال قبل ‌١١٩ درصد افزایش یافته است.

تویسرکانی افزود: یک میلیون و ‌٣٠٩ هزار و ‌4٧١ سند در سال گذشته ثبت شده است که از این میزان ‌٣١5 هزار و ‌٧١١ سند در رابطه با اسناد روستایی و ‌6 هزار و ‌4٩4 سند از اراضی به نام سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، ‌4٢6 سند در رابطه با اراضی مسکن مهر ثبت شده است.

وی به سالروز تاریخی فرمان ‌٨ ماده‌ای مقام معظم رهبری در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای مبارزه با مفاسد اقتصادی، اصلاح شیوه‌ها و روش‌هایی است که زمینه‌های فساد را از بین می‌برد. به همین جهت در فرمانی مقام معظم رهبری به هر سه قوه مسوولیت داد که با همفکری، ساماندهی در جهت ارتقای سلامت اداری ایجاد کنند. یکی از روزنه‌های فساد، بحث تعدی و تجاوز به اراضی دولتی در گذشته و پدیده‌ی شوم زمین‌خواری بود که یکی از راهکارهای آن سنددار کردن اراضی ملی است که هماهنگی خوبی با دولت در جهت سنددار کردن این زمین‌ها و زمین‌های در حوزه‌ی اوقاف به عمل آمده است.

وی در ادامه در تشریح آمار ازدواج و طلاق گفت: با وجود برخی تبلیغات مبنی بر کاهش میزان ازدواج در سال ‌٨٨، ‌٨٢4 هزار و ‌4٠٢ ازدواج در کشور ثبت شده که این میزان نسبت به سال گذشته ‌٢ درصد افزایش یافته است. در سال ‌٨٧، ‌٨٢٢ هزار و ‌٨٨4 هزار ازدواج به ثبت رسیده، در حالی که این میزان قریب ‌٢ درصد افزایش یافته که از این میزان ‌٨٢٣ هزار و ‌٨6٣ مورد ازدواج دائم و ‌5٣٩ مورد ازدواج موقتی بوده که ثبت شده است که میزان ازدواج موقت در سال گذشته نسبت به سال قبل ‌١٣٧ درصد افزایش داشته است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه افزود: در سال گذشته ‌١١٨ هزار و ‌٣٧5 مورد طلاق به ثبت رسیده است که ‌٧/١ درصد ازدواج‌های صورت گرفته منجر به طلاق شده است.

تویسرکانی از رونق نسبی در حوزه‌ی ثبت شرکت‌ها خبر داد و گفت: در سال گذشته با رشد ‌٢ درصدی در این حوزه مواجه بودیم و تعداد شرکت‌های ثبت شده ‌٨6 هزار و ‌٧٧5 شرکت بوده که از این تعداد ‌٨6 درصد شرکت‌های تجاری و ‌١4 درصد شرکت‌های تعاونی بوده است و در سال گذشته ‌45 شعبه‌ی شرکت‌های خارجی در کشور تقاضای ثبت داده‌اند که مراحل قانونی آنها طی و به ثبت رسیده است.

وی تعداد علائم تجاری به ثبت رسیده را ‌٧ هزار و ‌5٧٩ علامت و تعداد اختراعات و نوآوری‌های ثبت شده را ‌6 هزار و ‌٩٩٩ اختراع خواند و گفت: مراحل قانونی ثبت اختراعات طی شده و در اداره‌ی اختراعات سازمان ثبت به ثبت رسیده است.

معاون قوه‌ی قضاییه درباره‌ی اجرایی شدن طرح کاداستر با بیان این‌که با اجرای طرح کاداستر بسیاری از مشکلات، تعارضات و تعدی‌ها به حقوق اراضی از بین می‌رود، گفت: طرح کاداستر در سال ‌٧٣ با اعتبار ‌١٧٠ میلیارد تومان ظرف ‌٢٠ سال باید انجام می‌شد که تا پایان سال گذشته مجموعه اعتبارات اختصاصی به این طرح ‌5٠ میلیارد تومان بوده که در پایان سال گذشته اقدامات جدی صورت گرفت و ‌6٠ درصد کاداستر شهری در سطح کشور اجرا شد. امیدواریم با قول‌های مساعد دولت و مسوولان ذی‌ربط ما امسال ‌٢٠ درصد و سال آینده ‌٢٠ درصد باقی‌مانده کاداستر شهری را به اتمام برسانیم و اجازه ندهیم این پروژه تا سال ‌١٣٩٣ ادامه پیدا کند و تا سال ‌١٣٩٠ کاداستر شهری را به اجرا برسانیم.

تویسرکانی گفت: اساس کار کاداستر نقشه هوایی است که توسط هواپیما گرفته می‌شود که ابزار این کار در دست ما نیست و عکس هوایی ‌٢٠٠ هزار هکتار از اراضی شهری را در اختیار نداریم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره‌ی اجرای سند تک برگ یا تغییر اسناد مالکیت به شیوه‌ی جدید گفت: اقدامات جامعی برای تبدیل اسناد مالکیتی دفترچه‌ای به شکل تک برگ انجام می‌شود که این اسناد جدید از لحاظ امنیتی قابلیت جعل ندارد و از طریق چاپخانه دولتی چاپ می‌شود و صدورش با ماشین‌های امنیتی است و اسناد کروکی املاک نیز در آن موجود است.

وی ادامه داد: معضل تعیین حدود پلاک ثبتی که آثارشان در حوادث طبیعی از بین می‌رفت با اسناد مالکیتی جدید رفع می‌شود که این اقدام در چند حوزه‌ی ثبتی استان تهران اجرایی شده و در پایان نیمه‌ی اول سال جاری کلیه‌ی واحدهای ثبتی این آمادگی را پیدا می‌کنند که اسناد مالکیت جدید را اجرایی کنند.

وی ارتقا و توسعه‌ی کیفی سیستم‌های مدیریتی، کاهش تصدی‌گری سازمان و توسعه‌ی مشارکت‌های مردمی، ارتقا و توسعه‌ی کیفی منابع انسانی، گسترش تحقیقات و پژوهش، بهبود سطح کیفی دسترسی به خدمات ثبتی، کاهش میزان املاک ثبت نشده، توسعه‌ی قلمرو و فعالیت‌های سازمان و گسترش واحدهای ثبتی، گسترش ارتباط با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در جهت حمایت از حقوق آحاد مردم به‌ویژه مالکیت معنوی را از جمله راهبردهای عملیاتی سازمان ثبت در سال جاری خواند.

تویسرکانی ابراز امیدواری کرد در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال همت مضاعف و کار مضاعف نامیده شده، مسوولیت‌ها را به نحو صحیح و دقیق بشناسیم و برنامه‌ها را به نحوی تنظیم کنیم که اهداف عالی چشم‌انداز ‌٢٠ ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران محقق شود.

معاون قوه‌ی قضاییه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که پلیس معتقد است نقل و انتقال خودروها نیاز به ثبت ندارد، گفت: قضاوت در این موضوع با مجلس شورای اسلامی است و ما نظراتمان را به مجلس ارایه کردیم. سازمان ثبت مسوول ثبت مالکیت و مرجع واحد برای ثبت مالکیت معنوی و مالی اشخاص است. ما معتقدیم خودروها به عنوان مالکیت اشخاص باید به شکل رسمی و به صورت قانونی در دفتر اسناد رسمی ثبت شود.

خبرنگار دیگری درباره وضعیت سازمان ثبت سوال کرد که تویسرکانی در پاسخ گفت: اقدامات خوبی در سازمان ثبت انجام شده است و امروز ‌4١٠ واحد ثبتی در سراسر کشور و ‌١٣ هزار دفترخانه در سراسر کشور مشغول به خدمات‌دهی هستند و در مجموع ‌٣٧ میلیون نفر به این سازمان مراجعه داشتند که مجموعه مراجعات به بیش از ‌١٠٠ هزار نفر می‌رسد. رییس سازمان ثبت ادامه داد: تلاش خوبی صورت گرفته اما ما از وضعیت موجود راضی نیستیم و باید کارهای خوبی صورت گیرد. ما در حوزه‌ی نرم‌افزاری مشکل داریم و تبادل اطلاعات فی‌مابین دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی، سنتی است که هزینه‌ی سنگینی را بر منابع عمومی کشور و مردم تحمیل می‌کند. ما اکنون ‌4٠ میلیون پرونده‌ی ثبتی داریم که باید به آرشیو ثبتی تبدیل شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اجرایی شدن صدور سند تک برگ گفت: از پایان اسفندماه سال گذشته در برخی از حوزه‌های ثبتی استان تهران اسناد تفکیکی به صورت تک برگ صادر می‌شود و قریب ‌١٠ حوزه‌ی ثبتی این کار را انجام می‌دهند. اما در شرایط فعلی نمی‌توانیم در مورد اسناد قدیمی اقدامی انجام دهیم. تا پایان سال یا اوایل سال آینده به تدریج طی فراخوانی عمومی، اسناد مالکیت سابق را به جدید تبدیل می‌کنیم.

وی درباره‌ی خرید و فروش فرم ‌١4٧ در دفاتر اسناد رسمی و خرید و فروش سند سفید برگ منگوله‌دار به قیمت ‌٢ میلیون تومان گفت: خرید و فروش فرم ‌١4٧ منتفی شده است. اگر کسی این فرم را داشته باشد دفترخانه تحویل نمی‌گیرد و صدور اسناد تک برگ برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری و تقلب در خرید و فروش اسناد است. ما قبول داریم که روش‌های سنتی دارای نواقصی است.

در ادامه، خبرنگاری درخصوص اخذ پول از سوی دفاتر برای گرفتن مدارک ثبتی سوال پرسید که رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ گفت: مجلس شورای اسلامی مبلغ ‌4 هزار تومان را برای این موضوع به تصویب رسانده که به حساب خزانه واریز می‌شود.

معاون قوه‌ی قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که چرا سامانه‌ی ثبت جامع املاک اجرایی نمی‌شود و افراد ممنوع‌المعامله، دستی اقدام به کشیدن چک می‌کنند، گفت: کارهای مقدماتی در این خصوص در گذشته انجام شده است. در این نظام ‌١٢6 فرآیند تعریف شده بود که تا سال گذشته ‌١4 فرآیندش تعریف و در برخی جاها به صورت پایلوت نصب شد که دارای نواقصی جدی بود و اکنون نیاز به اقدامات گسترده‌ای دارد که باید اصلاحات جدی در این نرم‌افزار صورت گیرد.

تویسرکانی در پاسخ به سوالی درباره‌ی برگزاری آزمون سردفتری گفت: آزمون سردفتری اسناد رسمی برگزار نمی‌شود. احتمالا آزمون سردفتری ازدواج برگزار شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره‌ی رعایت نکردن تکریم ارباب رجوع در برخی از دفاتر که سوال خبرنگار دیگری بود، گفت: یکی از راه‌های تکریم ارباب رجوع، اصلاح بسیاری از شیوه‌های اداری است. من قبول دارم با نقطه‌ی مطلوب فاصله داریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی میزان افزایش یا کاهش طلاق در سال گذشته نسبت به سال ‌٨٧ گفت: میزان طلاق در سال ‌٨٨ نسبت به سال ‌٨٧، ‌١٧ درصد افزایش داشته است. در سال ‌٨٧ میزان طلاق ‌١٠١ هزار و ‌٢٩٣ مورد و در سال گذشته میزان طلاق ‌١١٨ هزار و ‌٣٧5 مورد بوده است.

تویسرکانی درباره‌ی بررسی الحاق و تلفیق سازمان ثبت با وزارت دادگستری در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: جایگاه و فلسفه‌ی تشکیل ثبت در کنار محاکم قضایی بوده است. در صورت مطرح بودن این بحث نظرات مختلف مطرح می‌شود و تصمیمات مناسب اخذ خواهد شد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.