×

جامعه شناس دلیل بسیاری از طلاق ها خنده دار است

جامعه شناس دلیل بسیاری از طلاق ها خنده دار است

جامعه شناس و مددکار اجتماعی با تاکید بر لزوم پذیرش تفاوت ها از سوی زوج ها ، گفت بسیاری از درخواست های طلاق که اکنون صورت می گیرد، دلایل سطحی و گاهی خنده دار دارد

جامعه-شناس-دلیل-بسیاری-از-طلاق-ها-خنده-دار-است

 جامعه شناس و مددکار اجتماعی با تاکید بر لزوم پذیرش تفاوت ها از سوی زوج ها ، گفت: بسیاری از درخواست های طلاق که اکنون صورت می گیرد، دلایل سطحی و گاهی خنده دار دارد.

 سیدسعید حسینی روز دوشنبه در میزگرد تخصصی همایش مددکاری اجتماعی و مدارای اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی افزود: به زنان و شوهران در جامعه یاد نداده ایم که چگونه همسرداری کنند و مدارای اجتماعی را نمی دانند.

وی تصریح کرد:یک نگرش در ازدواج وجود دارد که می گویند بعد از ازدواج همسر را تغییر می دهیم یا می سازیم اما نتایج این اصطلاحات و ضرب المثل ها فاجعه بار است؛ به جای چنین تفکراتی باید در ازدواج، انتخاب درست داشت.

وی اضافه کرد: رفتارهای نامناسب بین زوج ها تاثیرات منفی روی فرزندان خواهد داشت؛ کودکان قبل از آنکه سخن گفتن را بیاموزند رفتارهای اجتماعی را از والدین خود می آموزند.

لزوم داشتن مکث قبل از هر رفتار

این جامعه شناس گفت: مدارای اجتماعی به معنای پذیرش نظر و دیدگاه متفاوت و حتی مخالف است بنابراین مدارای اجتماعی به نوع عنصر لازم برای پیوستگی اجتماعی به شمار می آید و عامل مهمی در تحقق توسعه اجتماعی است.

حسینی افزود: مدارای اجتماعی زمینه مشارکت اجتماعی را فراهم می کند و با خردورزی همراه است .

وی با اشاره به کنش مقابل نمادین به عنوان تمایزکننده رفتار انسانی و غیرانسانی گفت: انسان هنگامی که کنشی مشاهده می کند بر مبنای تفکر -که رفتاری پنهان است- کنش متقابل نشان می دهد.

وی اضافه کرد: هرگاه در برابر عمل دیگران ، مکث کوتاه یا بلندی داشته باشیم موجب می شود که از عقل و خرد استفاده کنیم و رفتارمان را در مقابل آن رفتار ، خردمندانه تنظیم کنیم.

حسینی با اشاره به غنای فرهنگ ایرانی از مفاهیم مدارا گفت: خرد، متمایزکننده رفتار انسانی از غیر انسانی است و مدارا همراه خرد است و بستر لازم را برای گسترش خردورزی فراهم می کند.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم جامعه سالم داشته باشیم باید این جامعه، توام با مدارای اجتماعی باشد.

این جامعه شناس گفت: ما معمولا از شرایط، انتقاد می کنیم و حق هم داریم اما سئوال اینجاست که اگر مدیریت به ما سپرده شود چگونه عمل خواهیم کرد و آیا با مردم ، مداراجویانه رفتار می کنیم؛ این مساله به شخصیت و نگرش مردم بازمی گردد.

نگرش امری ناخودآگاه است و در حیطه خانواده شکل می گیرد.

حسینی افزود: هر فردی در خانواده باید خودش را به چالش بکشد و دنبال افکار قالبی * باشد ؛ این افکار قالبی نگرش به جنس مخالف، خویشاوندان، همسایه ها، شهروندان و حتی شغل را شکل می دهد.

وی ادامه داد: باید مراقب افکار قالبی در استفاده از لطیفه ها نیز بود. لطیفه ها مملو از افکار قالبی است و نگرش نابخردانه را در جامعه توسعه می دهد.

این جامعه شناس گفت: همچنین رسانه ها به افکار قالبی دامن می زنند ؛ باید در خانواده ها مراقب باشیم که چه کتاب، فیلم، بازی یا هر خوراک رسانه ای در خانواده مصرف می شود؛ این خوراک های رسانه ای در شکل دهی نگرش و دیدگاه اعضای خانواده به ویژه کودکان تاثیر گذار هستند.

اهدای چهارمین نشان ملی سلامت اجتماعی

به گزارش خبرنگار ایرنا در همایش مددکاری اجتماعی و مدارای اجتماعی ، چهارمین نشان ملی سلامت اجتماعی به عزت الله سام آرام استاد مددکاری اجتماعی اعطا شد.

استاد سام آرام در سال 95 نشان مسئولیت اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز دیپلم افتخار سلامت اجتماعی را از فرهنگسرای علوم پزشکی دریافت کرد.

*افکار قالبی شیوه از تفکر است که در این شیوه ویژگی‌های خاص و مثبتی را به گروهی که عضو آن هستیم سنجاق کنیم و بر این مبنا همه افراد گروه های غیرخودی را به عنوان غریبه تلقی و شایستگی هایشان را نفی می کنیم

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.