×

قانونگذاری سقف هزینه های انتخاباتی را مشخص کند

قانونگذاری سقف هزینه های انتخاباتی را مشخص کند

یک وکیل دادگستری با تاکید بر شفافیت در موضوع هزینه‌های انتخاباتی این مهم را مساوی با جلوگیری از فساد عنوان کرد

قانونگذاری-سقف-هزینه-های-انتخاباتی-را-مشخص-کند

یک وکیل دادگستری با تاکید بر شفافیت در موضوع هزینه‌های انتخاباتی این مهم را مساوی با جلوگیری از فساد عنوان کرد.

حسین ساعتچی‌یزدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه برای انتخابات‌هایی که در کشور ما برگزار می‌شود قوانین مختلفی وضع شده است، گفت: این قوانین مقرره‌هایی را درباره قبل، حین، بعد و زمان شمارش آرا وضع کرده است. قوانین در ارتباط با نحوه هزینه‌کرد تبلیغات انتخاباتی مهم است که ما قوانینی در این زمینه به صورت شفاف نداریم، به همین دلیل است که در این زمینه در انتخابات‌های گذشته مقرره‌های خاصی گذاشته شد تا قوه قضاییه بتواند وارد شود.

وی افزود: فصل ششم قانون انتخابات ریاست جمهوری به نحوه تبلیغات اشاره کرده، ولی در زمینه هزینه مقرره‌ای نداریم. این موضوع این مهم را می‌طلبد که قانونگذاران در این زمینه برای انتخابات‌های آینده قوانینی را وضع کنند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه وضع چنین قوانینی و ایجاد یک ساز و کار مدون برای نحوه هزینه‌کردهای تبلیغاتی می‌تواند بسیار مفید باشد، تصریح کرد: هنگامی که در زمینه هزینه‌های انتخاباتی شفافیت وجود داشته باشد، طبعاً باعث افزایش میزان مشارکت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت هزینه‌های انتخاباتی مساوی است با جلوگیری از فساد، خاطرنشان کرد: این فساد می‌تواند تاثیر سوء در مراحل انتخابات داشته باشد.

ساعتچی یزدی پیشنهاد داد: قانونگذار می‌تواند سقف هزینه‌ها را مشخص کند و قوانینی وضع کند که کاندیداها را در این زمینه محدود کند. در واقع نهادی در دوره انتخابات شکل بگیرد تا متمرکز بر این موضوع باشد. چاپ تراکت ها، پوسترها و دیگر موارد تبلیغاتی تحت نظارت این نهاد باشد و این موضوع خود می‌تواند جلوگیری از اسراف کند.

این وکیل دادگستری با اشاره به سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیان کرد: ما در موضوع شفافیت انتخاباتی فقط سیاست‌های کلی انتخابات را داریم و قانونی مدون در این‌باره وجود ندارد. تا زمانی که قانونی مشخص و مدون در این‌باره نداشته باشیم ابهامات در این زمینه خواهد بود. راهکار ما وضع قوانین مناسب با شأن و شرایط جامعه و دیگری راهکار در موضوع شفافیت ایجاد یک نظام حزبی در انتخابات است؛ چرا که حزب یک عملکرد شفاف مالی دارد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.