×

آنچه درباره شرایط عفو خصوصی باید بدانیم

آنچه درباره شرایط عفو خصوصی باید بدانیم

آنچه درباره شرایط عفو خصوصی باید بدانیم

آنچه-درباره-شرایط-عفو-خصوصی-باید-بدانیم

 به بیان برخی نکات مهم درباره شرایط عفو خصوصی پرداخته شده است.

*عفو خصوصی چه شروطی دارد

عفو خاص بزهکارانی را شامل می‌شود که به موجب حکم دادگاه محکومیت شان قطعی شده و قابل اجرا باشد، لذا احکامی که به مرحله قطعیت و لازم الاجرا شدن نرسیده باشد را شامل نمی‌شود.

مطابق آیین نامه بخشودگی و عفو مقرّر شده اعطای عفو به تحمل بخشی از مجازات مشروط شده و یا حکم محکومیت در حال اجرا باشد.

در استفاده محکومان از عفو خاص باید استحقاق آن‌ها اجرا بشود که آیا بزهکار اصلاح کرده و مجازات تأثیر گذاشته یا نه؟ لذا با در نظر گرفتن اوضاع اجتماعی روانی تک تک محکومان و اطمینان خاطر از رفتار آتی آن‌ها مشمول عفو قرار می‌گیرند و برخی از شروط خاص که در آیین نامه عفو مصوب 16 / 12 / 71 آورده شده است.

*عفو خصوصی به چه صورت انجام می‌شود

طبق ماده 2 آیین نامه 271 عفو بخشودگی اعطای عفو منوط به درخواست محکوم علیه و یا خانواده وی یا قاضی برای حکم یا رئیس زندان محل گذران حکم است. درخواست‌های مذکور باید ابتدا در هیئت‌های مراکز استان و شهرستان مرکب از رئیس دادگستری، قاضی تحقیق زندان و رئیس زندان بررسی بشود و پس از اخذ نظریات اداره اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر، گزارش کاملی از وضع محکومان عفو ارسال می‌شود.

پس از بررسی‌هایی در کمسیون عفو، رئیس کمسیون عفو فهرست اسامی محکومان مستحق عفو را تقدیم رئیس قوه قضاییه کرده و رئیس قوه قضاییه حداقل 15 روز قبل از یکی از مناسبت‌های عفو به مقام ربوی پیشنهاد می‌کند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.