×

رنج کودکان کار ، از استثمار تا بی برنامگی

رنج کودکان کار ، از استثمار تا بی برنامگی

یک وکیل دادگستری یادداشتی را با عنوان «رنج کودکان کار؛ از استثمار تا بی برنامگی» به رشته تحریر درآورده است

رنج-کودکان-کار-،-از-استثمار-تا-بی-برنامگی وکیل 

یک وکیل دادگستری یادداشتی را با عنوان «رنج کودکان کار؛ از استثمار تا بی برنامگی» به رشته تحریر درآورده است.

 متن یادداشت حسین احمدی‌نیاز به شرح زیر است:

«روز ٢٢ خرداد روز جهانی منع کار کودک نامگذاری شده است، پدیده کودکان کار مختص ایران نیست و بسیاری از کشورهای جهان سوم و توسعه نیافته درگیر این معضل هستند. ایران هم دیر زمانی است که بنا به دلایل عدیده درگیر این مصیبت شده است. اگر چه کار کودک ناشی از فقر، نابرابری، تورم و گرانی است اما یک ناهنجاری اجتماعی عظیم محسوب می شود که سرمنشاء بسیاری دیگر از آسیب های اجتماعی به حساب می‌آید.

آنچه موجب پایداری کار کودکان شده است عدم وجود برنامه‌ریزی معین و فقدان قوانین حمایتی در این زمینه است، در حال حاضر شهرداری‌ها طبق قانون و بعضی دیگر از سازمان های حمایتی نظیر سازمان بهزیستی وظیفه  بررسی کودکان کار را دارند، اما شوربختانه این وظیفه به برخورد با مقوله کودکان کار تبدیل شده است، برخورد حذفی با کودکان کار و جمع آوری فله‌ای کودکان کار از بزرگترین ستم های وارده بر این کودکان قلمداد می شود؛ زیرا کار کودک جنبه زیرزمینی پیدا می کند و موجبات سوءاستفاده های دهشتناک از این کودکان و استثمار آنان خواهد شد.

در حال حاضر باندهای مافیایی از کودکان به انحای مختلف سوءاستفاده کرده و اساسا از کار کودکان سر تقاطع خیابان های کلان شهر ها تجارت کثیف می‌کنند، نحوه  برخورد با کودکان کار مستلزم تنظیم برنامه ها و تصویب قوانین خاص است که جنبه درمان درد کودکان کار باشد، واقعیت مساله این است که کودکان کار به بخشی از واقعیت تلخ جامعه ما تبدیل شده و راهکار برون رفت از این موضوع نیازمند بررسی علمی و تصویب قوانین حمایتی با همکاری نهادهای دولتی و سمن ها است، کار کودکان صرفا با بخشنامه و دستورالعمل حل نمی شود، بلکه نیازمند تحلیل علل پدیداری این امر و حل و فصل علت می باشد. کودکان کار در یک جامعه می‌تواند نشان از بی عدالتی و نابرابری باشد و زیبنده جامعه ما نیست. کار کودکان سرمنشاء مصیبتی بزرگ است، نباید ساده از کنار آن گذشت و اجازه تداوم استثمار این کودکان نگون بخت را نباید داد.»

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.