×

زندان برای ورود بدون مجوز خارجی ها

زندان برای ورود بدون مجوز خارجی ها

قانون تک ماده‌ای «مجازات اتباع خارجه که بدون تذکره یا با تذکره غیر مرتب وارد خاک ایران می‌شوند»، از جمله قوانین مهم تصویب شده در طول عمر مجلس هفتم پس از مشروطه محسوب می‌شود که در چنین روزی ازسال 1308به تایید نمایندگان رسید

زندان-برای-ورود-بدون-مجوز-خارجی-ها

‫قانون تک ماده‌ای «مجازات اتباع خارجه که بدون تذکره یا با تذکره غیر مرتب وارد خاک ایران می‌شوند»، از جمله قوانین مهم تصویب شده در طول عمر مجلس هفتم پس از مشروطه محسوب می‌شود که در چنین روزی ازسال 1308به تایید نمایندگان رسید.

در ماده واحده این قانون آمده است:«هر تبعه خارجه که بدون تذکره یا با تذکره که مطابق نظامات مرتب نشده وارد مملکت ایران شود، به هشت روز الی سه ماه حبس‌تادیبی یا به تادیه 6 الی پنجاه تومان جزای نقدی محکوم می‌شود. در هر حال دولت حق دارد مرتکب را بدون محاکمه از خاک ایران اخراج کند.‌ مقررات این ماده از اجرای مقررات قانون مجازات راجع به جعل تذکره یا استعمال تذکره مجعول، مانع نیست».گفتنی است این قانون بر اساس مصوبه19 اردیبهشت 1310  نمایندگان مجلس دهم از درجه اعتبار ساقط شد.

  تعیین نحوه ایجاد و انحلال شهرداری‌ها

نمایندگان دوره هجدهم مجلس شورای ملی در چنین روزی ازسال 1334قانون 95ماده ای شهرداری را تصویب کردند تا به این‌ترتیب فعالیت‌ها در شهرداری‌های مختلف سطح کشور هماهنگ شده و نحوه ایجاد و واحدهای مورد نیاز هرشهرداری نیز مشخص شود. ماده یک این قانون به نحوه تاسیس شهرداری‌ها اختصاص داشت و در آن آمده بود:«در هر محل که جمعیت آن حداقل به پنج هزار نفر بالغ باشد شهرداری تاسیس می‌شود. البته در هر نقطه‌ای که از نظر موقعیت و اهمیت تشکیل شهرداری ضرورت داشته باشد ولو جمعیت آن به پنج هزار نفر بالغ نشود، وزارت‌کشور می‌تواند در آن محل دستور تشکیل انجمن و شهرداری بدهد و چنانچه پس از تشکیل شهرداری در نقاط مزبور ضمن عمل، معلوم شود عوارض ‌وصولی تکافوی هزینه شهرداری را نمی‌نماید و با در نظر گرفتن وضع اقتصادی و مالی محل برای اداره امور شهرداری درآمد جدیدی نمی‌توان تهیه‌ کرد، وزارت کشور مجاز است شهرداری این قبیل نقاط را منحل کند.همچنین در نقاطی که فقط در بعضی از فصول برقراری شهرداری لازم باشد برای فصل مزبور و همچنین برای چند محل که به یکدیگر نزدیک و‌جمعا اقتضای تشکیل شهرداری داشته باشد، می‌توان یک شهرداری تاسیس کرد». همچنین ماده هفت این قانون به تعداد اعضای شورای شهر اختصاص داشت ودر آن آمده بود:«تعداد اعضای انجمن شهرها بدین ترتیب تعیین می‌شود:1_‌تهران 30 نفر .‌2_شهرهای از 150 هزار نفر جمعیت به بالا 15 نفر .3_‌شهرهای از 100 هزار تا 150 هزار جمعیت 12 نفر.4_‌شهرهای از 50 هزار تا 100 هزار جمعیت 9 نفر .5_‌شهرهای کمتر از 50 هزار نفر جمعیت 7 نفر .6_‌شهرهای کمتر از 10 هزار نفر جمعیت 5 نفر ».

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.