×

کودکان اولین قربانیان آسیب های اجتماعی ، کودکان کار نیازمند توجه جدی مسوولان هستند

کودکان اولین قربانیان آسیب های اجتماعی ، کودکان کار نیازمند توجه جدی مسوولان هستند

مشکلات تامین معیشت و فقربرخی خانواده ها و یا حضور والدین بدسرپرست و بی سرپرست زمینه ساز سواستفاده از کودکان توسط برخی ازصاحبان کارگاه های زیرزمینی‌ و یا بانده های ثروت اندوزی به بهانه نان آوری و ارتزاق موجب می شود تا ما درخیابان ها و حاشیه کلانشهرها شاهد قربانی شدن آنان باشیم

کودکان-اولین-قربانیان-آسیب-های-اجتماعی-،-کودکان-کار-نیازمند-توجه-جدی-مسوولان-هستند

 مشکلات تامین معیشت و فقربرخی خانواده ها و یا حضور والدین بدسرپرست و بی سرپرست زمینه ساز سواستفاده از کودکان توسط برخی ازصاحبان کارگاه های زیرزمینی‌ و یا بانده های ثروت اندوزی به بهانه نان آوری و ارتزاق موجب می شود تا ما درخیابان ها و حاشیه کلانشهرها شاهد قربانی شدن آنان باشیم.

فال حافظ، شاخه گل و گلاب، ترازو، قوطی واکس، جعبه های دستمال کاغذی، اسپری شیشه شوی و ... ابرازی است که فقریا باندهای مافیایی برای دستانی کوچک در پیاده روها، پشت چراغ قرمزها و حاشیه اتوبان ها به بهانه نان آوری تدارک دیده شده اند.

کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می‌شوند که این امر آنها را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و تجربۀ دوران کودکی بی‎بهره می‌سازد و سلامت روحی و جسمی آنها را تهدید می‌کند. کار کودک نزد بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی فعالیتی استثماری تلقی می‌شود.

توانمندسازی کودکان و خانواده های آنان یکی از راهکار رفع مشکلات کودکان کاراست و ظرفیت دستگاههای اجرایی و سمن های مردم نهاد به عنوان دو بازوی اصلی مقابل و پیشگیری ازآسیب های اجتماعی کودکان عمل کنند.

** کودکان اولین قربانیان آسیب های اجتماعی

یک کارشناس حوزه مسایل اجتماعی روز شنبه درگفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه درکشورهای پیشرفته انجمن های مختلفی درحوزه کودکان کار فعالیت می کنند وایران نیز به انجمن های جهانی حمایت ازکودکان کار پیوسته است، گفت: کودکان اولین قربانی های مسایل آسیب های اجتماعی در هر کشوری هستند.

شهره ماهی صفت با اشاره به اینکه مشکلات گسترده این کودکان از نظر روحی و جسمی موجب ناهنجاری های در آینده برای آنان را فراهم می کند، اظهارکرد: با توجه به مفاد کنوانسیون حقوق کودک رشد و آموزش را یک حق طبیعی برای کودکان قایل دانسته و همه کشورهای عضو نیز برای تامین آن ملزم دانسته است، لذا تامین و اجرای آن برای کودکان کشورمان بیش از گذشته نیازمند توجه جدی مسوولان است.
ماهی صفت با اشاره به مشکلاتی که برای کودکان کار در کشورایجاد می شود، اظهارداشت: این کودکان درمعرض تنش، تحقیر و توهین های زیادی هستند که سلامت جسم و روان آنها را به خطر می اندازد.

این عضوهیات علمی دانشگاه جامع علمی و کاربردی با بیان این که دولت و سمن ها در حوزه کمک به کودکان کار فعال هستند، گفت: این دوباز(دولت و سمن هایی که دراین حوزه فعال هستند) باید در حوزه توانمند سازی خانواده این کودکان بیشتر فعالیت کنند، نه این که تنها غذا و خوراک دراختیار این کودکار قرار دهند.

ماهی صفت ادامه داد: دادن کمک های معیشتی به این کودکان مشکلات این بخش از جامعه را رفع نمی کند و تنها راه برون رفت از این مشکلات توانمند کردن والدین این کودکان است.

** بیمه کردن کودکان کار توسط خیرین یک حمایت ماندگار

مدیرمسئول و صاحب امتیازهفته نامه خورشید وطن، یکی دیگر از روش ها کمک به کوکان کار را بیمه کردن این افراد دانست، اظهارکرد: بیمه کردن این افراد بسیاری از مشکلات را رفع می کند به عنوان مثال خیرین و هنرمندان می توانند مسئولیت پرداخت حق بیمه تعدادی از این کودکان را بپذیرند، تا بخشی از این مشکلات آنها رفع شود.
ماهی صفت افزود: دولت نیزبا متعهد کردن دیگر نهادها و وزارتخانه ها آنها را مکلف کند با توانمندسازی و استخدام والدین این کودکان و به نوعی نقش پدرخواندگی برای این کوکان ایفا کند.
وی گفت: پس از روی کارآمدن دولت یازدهم و توجه ویژه وزیرتعاون کار و رفاه اجتماعی مبنی برفعال سازی شورای ساماندهی کودکان خیابانی دو جلسه این شورا با حضور وزیر و نمایندگان دستگاه های تعیین شده در آیین نامه ساماندهی تشکیل و پیگیری مصوبات مربوطه آغاز شد.
این کارشناس مسایل اجتماعی به مصوبه دومین جلسه شورای ملی ساماندهی کودکان خیابانی اشاره کرد و گفت: در این جلسه که وزیر رفاه نیز حضور داشت مقرر شد کمیته ای با حضور نمایندگان سازمان های غیر دولتی مرتبط با کودکان کار و کارشناسان متخصص این حوزه تشکیل شود و با توجه به این مصوبه کمیته بازنگری با حضور دو نفراز نمایندگان منتخب سازمان های غیر دولتی مرتبط و دستگاه های مسئول تشکیل شود.
وی خاطرنشان کرد: مرحله نخست بازنگری آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب سال 84 با تشکیل 15 جلسه و 287 نفر ساعت کار انجام و در نهایت متن نهایی پیش نویس جهت ارسال به دستگاه ها و سازمان ها انجام شد.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.