×

برنامه های پیشگیری رشد مدار بهترین روش برای کنترل اجتماع است ، مسائل عاطفی نیازمند آموزش است

برنامه های پیشگیری رشد مدار بهترین روش برای کنترل اجتماع است ، مسائل عاطفی نیازمند آموزش است

یک جرمشناس گفت برنامه‌های پیشگیری رشدمدار بهترین روش برای کنترل اجتماع و نیل به جامعه‌ای با حداقل آمار انحرافات و بزهکاری‌هاست

برنامه-های-پیشگیری-رشد-مدار-بهترین-روش-برای-کنترل-اجتماع-است-،-مسائل-عاطفی-نیازمند-آموزش-است

یک جرمشناس گفت: برنامه‌های پیشگیری رشدمدار بهترین روش برای کنترل اجتماع و نیل به جامعه‌ای با حداقل آمار انحرافات و بزهکاری‌هاست.

امروزه در هر گوشه از جهان جنایات علیه کودکان بیش از گذشته  افزایش یافته و نمود آن در کشور ما هم دیده می‌شود. در قرن حاضر با افزایش فضاهای مجازی هر روز شاهد افشای جرایمی هستیم که در گذشته این جرایم یا در خفا باقی می‌ماند و یا اگر هم شنیده می‌شد هیچ عکس العملی در فضای عمومی جامعه نداشت. از لحاظ نظری ذات جنایت یک امر فردی است ولی اگر آن را از مظاهر اعمال بشری بدانیم باید این واقعیت را بپذیریم که جنایت یک امر اجتماعی است بطوری‌که امروز مرگ آتنا اصلانی کودک 7 ساله پارس آبادی به یک مسئله ملی و جهانی تبدیل شده است.

در این خصوص خبرنگار ایسنا پای صحبت‌های شیرین ولی‌پوری متخصص حقوق جزا و جرمشناسی  و احمد رضا ونکی وکیل پایه یک و استاد دانشگاه نشست.

شیرین ولی پوری می‌گوید: این روزها خبر پیدا شدن جنازه آتنا اصلانی طفل بی‌گناه خردسال بار دیگر جامعه را دچار هیاهو و جنجال نموده، قبل از هرگونه انعکاسی از تحقیقات در خصوص قاتل و انگیزه ایشان از ارتکاب قتل همه اذهان مساله تجاوزات جنسی را به عنوان عامل اصلی قتل مورد قضاوت قرار داده است.  بنابر گزارشات واصله، در سال‌های اخیر،علت  و انگیزه اصلی انحرافات و جرایم وقوع یافته هرچه می‌خواهد باشد اما یقینأ می‌توان  آزارها و تجاوزات جنسی را هم دراین جرائم مشاهده نمود.

  وی اضافه کرد: در قتل آتنا، مرتکب، انگیزه اصلی را بدهی به دلیل اعتیادش و وسوسه شدن بخاطر طلاهای این طفل خردسال اذعان می‌نماید.اما چرا به سرقت و قتل اکتفا ننموده و باداشتن وضعیت تأهل و 2فرزند، مرتکب تجاوز نیز می‌شود؟!

وی می‌گوید: متاسفانه در سال‌های اخیر میزان جرائمی که همراه تجاوزات جنسی بوده است، در کشور به شدت افزایش یافته  و در برخی موارد منجر به قتل و از جمله قتل اطفال نیز شده است که چنین شیوعی بیش از هر زمانی نشانگر افول اخلاقی جامعه و درنتیجه نیاز به بازبینی در قوانین، برنامه‌ها و عملکردها را گوشزد می‌کند.

 به گفته این جرمشناس؛ جای هیچ‌گونه انکاری وجود ندارد که جامعه ما تبدیل به جامعه‌ای مملو از بیماران جنسی شده، بانوان و کودکان از امنیت لازم در سطح اجتماع برخوردار نیستند و علی‌رغم بر ملا شدن میزان قابل توجهی از تجاوزات و تعرضات هم‌چنان هیچ‌گونه برنامه‌ریزی و عملکرد موثر و واقع‌نگر در این زمینه از طرف هیئت اجتماع و مسئولین امر به چشم نمی‌خورد و اگر هم برنامه‌ریزی می‌شود آنقدر ناقص است و آنقدر بخاطر تابوهای موجود ناکارآمد است که نمی‌تواند به سهولت جهت پیشگیری و یا کاهش وقوع این اتفاقات مورداستفاده قرارگیرد.

 این استاد دانشگاه‌ با اشاره به بعد جامعه‌شناسی جنایی این جرایم اضافه کرد: از بعد جامعه شناسی جنایی شاید اگر حداقل افرادی که دارای سوابق متعدد کیفری در جرائم  خشن یامنافی عفت هستند به نوعی به اجتماع معرفی شوند بدون این‌که آن افراد را هم جری نماید یا شامل برچسب زنی شود، بتوان به امر پیشگیری و ممانعت از تکرار جرم کمک نمود. آیا اگر خانواده آتنا از وضعیت اخلاقی-کیفری اسماعیل جعفرزاده(متهم) مطلع بودند باز به همین اندازه بی‌محابا اجازه تردد فرزندشان را به مغازه او می‌دادند؟! بعید می‌دانم عقل سلیمی پاسخ مثبت دهد.

  ولی‌پوری با بیان این‌که «در بعد حقوق کیفری تجاوز به عنف با مجازات اعدام پاسخ داده می‌شود»، خاطرنشان کرد: اما می‌توان در واقع این مجازات را نوش داروی بعد از مرگ سهراب دانست. البته نظر به ارقام سیاه که بالاترین آمار را در جرائم جنسی دارد در اکثر موارد حتی بر ملا نمی شود تا پاسخ دریافت کند؛  بنابراین نه تنها در حوزه عمل و تاثیر و پیشگیری عام و خاص کارا نبوده است بلکه حتی در مواقعی ، این خانواده بزه دیده است که بخاطر ناکارآمدی سیستم عدالت کیفری وازترس آبرو مجبور به کوچ می‌شود و مجرم با استفاده از ابزارهای تعلیق مجازات بی محابا و گستاخ تر دراجتماع جولان می‌دهد.

این جرمشناس بیان کرد: جامعه در بعد امنیت جنسی در وضعیت بدی به سر می برد و مدعی است خودمان قانون کافی و وافی برای پیشگیری و یا آموزش داریم لذا با اسناد و توصیه نامه های بین المللی در این زمینه مخالفت می‌کنیم بدون این‌که برنامه بلند مدت جایگزین و کارآمد پیشنهاد کنیم یا به این بیندیشیم این اسنادبالادستی باحضور کدامین جرم شناسان، حقوقدانان، روانشناسان و جامعه شناسان جنایی تدوین شده‌اند تا شاید چشم انداز قانع کننده ای برای امنیت تابعان اجتماع، بالاخص بانوان و فرزندان وطن داشته باشیم.

مسائل عاطفی در جامعه نیازمند آموزش و کانالیزه شدن است

احمد رضا ونکی وکیل پایه یک دادگستری نیز در این خصوص می‌گوید: مسائل و عواطف جنسی اگر دیده و کنترل نشده و در مسیر صحیح با ابزارها و راهبردهای متوازن آموزش، مدیریت و ارضاء نشوند، اگر بیانشان تابو شمرده و به رسمیت شناخته نشوند، دیگر حس و عاطفه نیستند بلکه در ظاهر دیوی وحشتناک و آسیب زا کل جامعه را فرا خواهد گرفت تا جایی که امروز غمی ژرف و دل نگرانی بزرگ خانواده های ایرانی را دل مشغول خود کرده است.

  این استاد  دانشگاه گفت: اعدام قاتل آتنا و امثال ایشان درمان درد نیست. او وامثال او جانی بالفطره خلق نشده‌اند. کسی که با داشتن چندین فقره پرونده کیفری (کودک ربایی و تجاوزبه عنف!اگر اعتیادش را درنظر نگیریم) باز مرتکب چنین جنایتی دراین حدپست و رذیلانه می‌شود یعنی ابزار مجازات و کیفر نتوانسته بازدارندگی و ارعاب و آموزش لازم برای او و هم‌اندیشان او فراهم نماید. باید بپذیریم این  بیماری فراگیری که جامعه را در کام خود فرو برده نیازمند برنامه‌ریزی و کانالیزه شدن است. اگر فاضلاب‌های شهری کانال زیرزمینی نداشته باشند کل شهر به گندابه‌ای تبدیل می‌شود که هر رهگذری را آلوده و بیمار می‌کند.

  وی یادآور شد: همه ما امروزه متوجه این امر هستیم که برنامه‌های پیشگیری رشدمدار بهترین روش برای کنترل اجتماع و نیل به جامعه‌ای با حداقل آمار انحرافات و بزهکاری‌هاست. اما تا کنون از خود پرسیده‌ایم آموزش مسائل مرتبط با غریزه  جنسی که این غریزه یکی از ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین غرایزیست که نه تنها در هرم مازلو، بلکه در قاموس آفرینش و ساحت پروردگار جهت حفظ حیات اجتماعی هم شده ازدرجه ی والایی برخورداراست، جایگاهی در ادوار مختلف تحصیلی و پرورشی فرزندان ما ندارد و بدان نه تنها پرداخته نمی شود که تابووار دور از دسترس اندیشه قرارداده شده است؟   امیدواریم حوادث نا گواری که آمار رو به افزایش آن از زنگ خطر گذشته و افول اخلاقی جامعه را اعلام می نماید، متولیان امر را به خود آورد تا بادرایت بیشتری به دوراز دگم اندیشی های فکری جهت سامان دهی و نجات اخلاقی -قانونی جامعه به آن بیندیشند.

گزارش از: سمیه درازی خبرنگار ایسنا منطقه اردبیل

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.