×

آتنا ، قربانی بی تدبیری مسئولان است

آتنا ، قربانی بی تدبیری مسئولان است

پیشگیری از جرم از آن دست مفاهیمی است که باید در هر جامعه به جدیت لحاظ شود یکی از راهکارهای پیشگیری از جرم، ارائه آگاهی و اطلاعات به مردم است در این حوزه رسانه‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند زیرا از یک‌سو جامعه را در شناخت حقوق خود آگاه و از سوی دیگر قانونگذاران را ملزم به وضع قوانین پیشگیرانه می‌کنند

آتنا-،-قربانی-بی-تدبیری-مسئولان-است وکیل 

پیشگیری از جرم از آن دست مفاهیمی است که باید در هر جامعه به جدیت لحاظ شود. یکی از راهکارهای پیشگیری از جرم، ارائه آگاهی و اطلاعات به مردم است. در این حوزه رسانه‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند زیرا از یک‌سو جامعه را در شناخت حقوق خود آگاه و از سوی دیگر قانونگذاران را ملزم به وضع قوانین پیشگیرانه می‌کنند.

اما متاسفانه در آگاهی‌دادن به مردم به شدت اهمال می‌شود و این درحالی است که مسئولان کوچک‌ترین مسائل را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند اما در خصوص مسائل مهم اجتماعی سکوت می‌کنند. کتمان موضوعات اجتماعی، بزرگ‌ترین ضربه بر مردم است. پس آگاهی اجتماعی باید در راس امور باشد تا مطالبات ایجاد شود و سِمت‌داران موظف به قانونگذاری شوند. درحقیقت آتنا قربانی عدم آگاهی اجتماعی شد. معطل‌ماندن لایحه حمایت از کودکان در مجلس شورای اسلامی، نشان از بی‌توجهی به کودکان دارد. به‌نحوی که برای برخی حفاظت از حقوق کودکان و شاید در دیدی وسیع‌تر حقوق مردم بی‌اهمیت باشد. ضرورت دارد تا مسئولان در مواجهه با مردم شفاف عمل کنند که اگر شفافیت در امور نباشد، بزرگ‌ترین ظلم در حق مردم روا می‌شود. موضوع دیگر که باید آن را مورد توجه قرار داد، نقایص در قوانین فعلی است. کسی که در مظان اتهام قرار دارد باید تحت نظارت باشد و متاسفانه در حوزه نظارتی، قوانین کاملی وجود ندارد.

رها کردن مجرم در جامعه به‌هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست. مردم به‌یاد دارند که در ماجرای «بیجه» به 25کودک تجاوز شد و سپس به آتش‌کشیده شدند اما پس از آن بازهم مسئولان چنین موضوعاتی را به دست فراموشی سپردند.

در حوزه کودکان و زنان اگر غفلت شود، تبعات اجتماعی بی‌شماری بر جامعه تحمیل می‌شود زیرا این زنان و کودکان از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند. هنوز سن کودک در قوانین ما به روشنی مشخص نیست. این درحالی است که کشور ایران، کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک را پذیرفته است اما مسئولان و نیز قانونگذاران خود را پایبند به آن نمی‌دانند. در این کنوانسیون سن کودک 18سال درنظرگرفته شده است در صورتی که هنوز در موضوع رشد ما بلوغ را لحاظ می‌کنیم و برای ازدواج دختران 13 سال را تعیین کرده‌ایم.

برخی تصور می‌کنند قانونگذاری مبتنی بر کنوانسیون در مغایرت با احکام دینی است در صورتی که فقه شیعه از پویایی بسیاری برخوردار است و فقها می‌توانند با درنظر داشتن شرایط روز احکام را تعدیل کنند و تنها به اظهارنظر در باره چندتار موی زنان اکتفا نکنند. دیگر آنکه وقتی قانونگذار در قانون مدنی سن انجام معاملات را 18سال می‌داند، چطور در امر بسیار مهم‌تری چون ازدواج 18سال را نمی‌پذیرد.

این موضوع ابهام شدیدی در حوزه قانونگذاری ایجاد کرده است که ضرورت دارد در جهت رفع آن اقدامات موثری انجام داد. ماجرای کشته‌شدن آتنا، بی‌تردید عاملی برای توجه مسئولان به موضوعات اجتماعی است به‌طوری که هم در حوزه قانونگذاری و هم در زمینه اجرای قوانین،باید توجهی شایان ابراز شود تا دیگر با چنین مسائل دردناکی روبه‌رو نشویم.

منبع : روزنامه رسمی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.