×

در همایش اسکودا تاکید شد استقلال کانون های وکلا باید حفظ شود

در همایش اسکودا تاکید شد استقلال کانون های وکلا باید حفظ شود

بیست و هشتمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری صبح روز چهارشنبه ٩6 5 4 به میزبانی کانون وکلای دادگستری مرکز در سالن اجتماعات دانشگاه الزهرا(س)

در-همایش-اسکودا-تاکید-شد-استقلال-کانون-های-وکلا-باید-حفظ-شود

بیست و هشتمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری صبح روز چهارشنبه ٩6/5/4 به میزبانی کانون وکلای دادگستری مرکز در سالن اجتماعات دانشگاه الزهرا(س)...

بیست و هشتمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری صبح روز چهارشنبه ٩6/5/4 به میزبانی کانون وکلای دادگستری مرکز در سالن اجتماعات دانشگاه الزهرا(س)با حضور اعضای هیات مدیره کانون های وکلاى سراسر کشور، مقامات و اعضای هیات رئیسه اسکودا و جمعى از وکلای دادگستری برگزار گردید.

 شایسته نیست که کانون های وکلا مورد هجمه قرار گیرند

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به عنوان اولین سخنران این همایش ضمن ابراز امیدواری به جهت اثرگذاری مطلوب این همایش برای حرفه وکالت، وکلا و در نهایت جامعه افزود: تا سال 1376 سه کانون بیشتر وجود نداشت، اما پس از سال 76 تعداد کانون‌ها افزایش یافت و این امر مستلزم آن بود که برای آنها هماهنگی هایی صورت گیرد. در نتیجه ایده تشکیل اتحادیه و ثبت آن به صورت رسمی پیگیری شد.

امیر حسین آبادی با بیان این که اساسنامه تشکیل اتحادیه به همت همه کانون‌های وکلا به ثبت رسید، اظهار داشت: اجلاس اتحادیه در هر سال 4 بار برگزار می شد که به دلیل عدم ضرورت، به دو بار در سال کاهش یافت.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در ادامه به هجمه های صورت گرفته علیه کانون های وکلا اشاره و بیان داشت: متاسفانه برخی مقامات هم گاهی اوقات با این روند همراه می شوند. به طور مثال کمپینی ایجاد می شود در خصوص حذف ظرفیت وکالت . این در حالیست که پیش از این تصویب شده که تعداد مورد نیاز هر سال زیر نظر هیاتی بر اساس ظرفیت‌های مورد نیاز تعیین شود. متاسفانه رسانه ملی هم با آنها همگام می شود و دعوت به مناظره می‌کند. با کمال تاسف برخی مقامات قوه‌ قضاییه نیز همراهی می کنند..وجود اتحادیه برای هماهنگی و دفاع از این مسائل ضروری است.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به مشورت‌های قضایی روزانه توسط اداره معاضدت کانون وکلا به افراد بی بضاعت گفت: طبق قانون در دادگاه اطفال حضور وکیل ضروری است. مطلع شدیم در گذشته جلسات دادگاه اطفال تجدید می شد و علت آن فقدان وکیل بود که کانون وکلا با در اختیار قرار دادن وکلای مورد نیاز این نقیصه را برطرف کرد. آیا واقعا شایسته است که این نهاد مورد هجمه قرار گیرد؟ خوشبختانه کمیسیون قضایی مجلس و نمایندگان با کانون هماهنگی دارند. این مسائل سبب شد نیاز به وجود اتحادیه و همفکری وکلا با یکدیگر خیلی بیشتر احساس شود تا با هماهنگی این هجمه ها را خنثی کنیم.

حسین آبادی با بیان اینکه در مسائل حقوقی اختلاف نظر طبیعی است، عنوان کرد: یکی از فلسفه های وجودی اتحادیه ایجاد رویه های واحد برای رسیدگی به این مشکلات است که تا به حال نتیجه مطلوب داشته است.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در ادامه تاکید کرد: اتحادیه بین‌المللی کانون‌های وکلای دادگسترى ، کانون‌هایی را که کمترین وابستگی به دولت دارند را به عضویت نمی‌پذیرند. سرمایه گذران خارجی در اولین سوال قبل از ورود به کشور می‌گویند آیا وکلا و قضات مستقل هستند؟ استقلال قضایی امر مهمی است که همه مسائل مملکت وابسته به آن است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد اصلاح لایحه وکالت در اسرع وقت در قوه مقننه تصویب شود و دغدغه وکلا رفع شود.

 استقلال جامعه حقوقی پیش شرط حفظ حقوق عمومی است

سخنران بعدی این همایش آیت‌الله محقق داماد بود که خطاب به وکلای حاضر در مراسم گفت: ما مفتخریم که فرزند ایرانیم که نیاکان ما پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک را به ما آموخته‌اند. و مجموعه حقوق بشر کوروش را داریم .ما فرزندان این تربت پاک هستیم که کوروش کبیر اعلامیه‌اش در دنیا می درخشد.

این حقوقدان افزود: از هر نژادی هستیم امروز همه با هم می‌گوییم در کشوری زندگی می‌کنیم که قانون آن اسلام است. ما علاقه‌مندان مکتب اهل بیت هستیم؛ چه سنی، چه شیعه، چه ارمنی و چه آشوری به مکتب اهل‌بیت علاقه مندیم. مکتب اهل بیت معیار را حقیقت و عدالت می داند.

آیت‌الله محقق داماد تاکید کرد: نقض قانون خلاف است ولی نقد قانون ولو قانون اساسی خوب و حق صاحب نظران است. البته مفسر قانون اساسی که اکثریت مردم به آن رای داده، شورای نگهبان است اما این شورا نمی‌تواند به دکترین حقوقدانان ایرانی توجه نکند.

وی در پایان افزود: ‌حقوقدان‌ها که مدافع حقوق مردم هستند گاه بی گاه از حقوق عمومی دفاع می‌کنند، پس چرا باید استقلال شان آسیب ببیند؟ اگر جامعه حقوقی مستقل نباشد، حقوق شهروندی نهادینه نمی‌شود. اگر وکلا استقلال نداشته باشند حقوق عمومی افراد در معرض آسیب و خطر است. استقلال و آزادی جامعه حقوقی اعم از وکلا و قضات و صاحب‌نظران پیش شرط حفظ حقوق عمومی مردم است.

تفکر در مدیریت کشور باید تفکرحقوقی باشد

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندى  نیز در این همایش ، با بیان اینکه دانش حقوقی کافی نیست و بینش حقوقی لازم است، اظهار داشت:منافع حرفه ای وکلا با حساسیت منافع عمومی مردم که از خدمات حرفه وکالت بهره مند می شوند، مرتبط است و باید اشتراک در منافع ایجاد شود. آشنایی با قوانین و تکنیک های به روز حرفه وکالت که بتواند حرفه وکالت را به نحوی ارتقا دهد که اطمینان از ارائه خدمات حقوقی مناسب با کیفیت عالی همراه باشد و با موازین اخلاقی بین مردم  جامعه این احساس وجود داشته باشد که هم تخصص لازم و هم اصول اخلاقی لازم رعایت می شود.

امین زاده با بیان این که هر شهروند ایرانی همان گونه که حق مدنی انتخاب کردن و انتخاب شدن دارد اظهار داشت: همچنین از حق مسکن، حق حیات، حق امنیت، حق انتخاب وکیل در محاکم هم برخوردار است. همه شهروندان ایرانی اعم از اتباع ایرانی و خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور، حق داشتن وکیل را دارند و وکلا هم موظف به دفاع از موکلان هستند. جنس کار وکالت از جنس تولید و خدمات نیست و ماهیت متفاوتی دارد و وکالت یعنی حمایت موکلی که به وکیل خود اعتماد می‌کند و از او انتظار دارد تا از او حمایت های قضائی انجام دهد. در واقع موکل برای احقاق حقوق خود به وکیل پناه می آورد.

وی با بیان اینکه در نظام حاکمیتی، مسئولان در قوای مختلف را امانتدار مردم می دانیم اظهار کرد: بر این اساس بهترین شیوه اداره کشور را در حوزه های پارلمانی، اجرایی و قضائی و دانشگاهی می دانیم و باید تفکر در مدیریت کشور ، تفکر حقوقی باشد. اگر بیشتر وزارتخانه ها در دولت به حقوقدانان سپرده شود به خوبی می توانند آن را اداره کنند. متاسفانه در حرفه وکالت بسیاری از افراد غیر حرفه ای خودشان را مجاز می دانند که اظهار نظر کنند و به آن ورود پیدا کنند.
امین زاده ضمن ابراز امیدواری در رابطه با اینکه در چینش کابینه دولت دوازدهم به خصوص در حوزه های تخصصی حقوقی از جمله معاونت حقوقی رئیس جمهوری، وزارت دادگستری و سایر حوزه ها حقوقدانان برجسته ای حضور داشته باشند، تا بتوانند تفکر مدیریت حقوقی را در کشور نهادینه کنند،  تصریح کرد: در معاونت حقوقی رئیس جمهوری  از سال ٩٢ تا ٩5 به دور از حاشیه های سیاسی مباحث حقوقی کشور که به نوعی به کارآمدی مدیریت کشور مربوط می شد، مورد پیگیری قرار گرفت تا حکمرانی مطلوب را در کشور استقرار  ببخشیم. بررسی لایحه جامع وکالت که با حضور حقوقدانان، وکلا و اعضای کانون وکلا  انجام شد،  انتظار داشتیم که به نتیجه برسد . این بررسی ها که در رابطه با آزادی، بالندگی و استقلال بیشتر وکلا برای دفاع بهتر از مظلومان بود متاسفانه در مجلس متوقف شد.

وی درباره ورود انبوه قواعد و مقررات به گنجینه مقررات کشور، اظهار کرد: سعی کردیم بین وکلا، قضات و مردم سیستمی را فراهم کنیم تا دسترسی آسان به قوانین داشته باشند. اختلالی که در کار دستگاههای اجرایی انجام می شود به دلیل قوانینی است که متعارض، متناقض، منسوخ، مجمل یا مبهم و یا غیر معتبر هستند. در سامانه داتیک این امکان را فراهم کردیم تا از سامانه قوانین و مقررات کشور، استفاده کنند. در کشورهای پیشرفته یکی از ١٠ اولویت کاری ساماندهی و تنقیح قوانین است و امیدواریم در دولت جدید کار تنقیح قوانین به سرانجام برسد.

دستیار ویژه رئیس جمهور بر گسترش فرهنگ استفاده از وکیل تاکید کرد و افزود: همه شهروندان باید در آغاز هر گونه تعامل اجتماعی  با وکیل در تماس باشند تا بتوانند از وقوع اتفاقات بد حقوقی پیشگیری کنند و یا برخی اختلافات را راحت تر حل کنند.شهروندان در هر حوزه ای که تخصص ندارند، باید از مشورت افراد کاردان و متخصص بهره مند شوند.

وی در پایان تاکید کرد: محیط دادگاه و محاکم برای مردم مانوس نیست و لازم است تا فاصله میان مردم و جامعه وکلا کمتر شود و شهروندان در کنار وکلا احساس امنیت و آرامش بیشتری پیدا کنند. همانگونه که بیمار به پزشک پناه می برد، موکل هم باید این اطمینان خاطر را داشته باشد که وکیل حول محور قانون و با رعایت عدالت از حقوق او دفاع کند.

 اصل استقلال وکیل باید محقق شود

محمد علی پورمختار،عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شوراى اسلامى نیز در این همایش طی سخنانی با بیان این که در مسائل داخلی شاهد بالاگرفتن تنازع نافرجام میان جامعه وکالت و حوزه قضایی و به نوعی دادگستری هستیم، اظهار داشت: به قول آیت الله لاریجانی این تنازع و به نوعی تیراندازی به هم هیچ فایده‌ای ندارد و جز افزایش اختلاف که به ضرر حق و عدالت است اثر دیگری برای جامعه درگیر حوزه قضایی و حقوقی کشور نخواهد داشت.

وی با بیان این که امیدوارم با اهتمام بلندی که شما اعضای اسکودا دارید برای حل و فصل این اختلافات  تصمیمی گرفته و از دامن زدن به آنها جلوگیری شود، افزود: شاهد هستیم در رسانه ملی هم علیه جامعه وکالت هجمه وجود دارد که به نفع برقراری عدالت نیست. البته امیدوار بودیم در مجلس با لایحه ای که به دولت ارسال کردند به نوعی پایان بخش باشد ولی با بررسی مفصل که صورت گرفت کمیسیون قضایی به این نتیجه رسید که لایحه وافی به مقصود نیست گرجه به مراتب از لایحه ای که قوه‌قضاییه ارسال کرده بود بهتر بود پس تصمیم به رد و اصلاح لایحه سابق گرفته شد.

پورمختار اضافه کرد: قول می دهم به محض وصول اصلاحیه لایحه توسط شرکت کنندگان و جمع بندی آن ظرف دوهفته تبدیل به طرح شود و به جریان بیافتد تا بتواند پایان بخش مشکلات باشد. گفتنی‌های زیادی در مورد وکالت و جامعه وکالت وجود دارد. آنچه که در کمیسیون قضایی مدنظر است و مجلس هم حتما با آن همراهی دارد این است که به‌طور عملی اصل استقلال وکیل را محقق کند و ان شاءالله محقق می‌شود. قولی است که می‌دهم و آن را اجرایی می کنم اما احتیاج به تعامل با قوه‌قضاییه که نقدها و ایرادی دارد داریم؛ همچنین با دولت هم باید تعامل شود.

پورمختار در رابطه با مسائل بین الملل اظهار داشت: فشارها به ایران بیشتر شده است. گفته بودند قصد دارند ریشه ملت ایران را بخشکانند در این حوزه تحریم ظالمانه اعمال شد ما برجام اجرا کردیم اما آنها نقض می کنند و تحریم علیه کشور و مردم وضع کردند. خواهش می کنم کانون وکلا برای تقابل با این موضوع ورود کند تا در چالش کشیدن مصوبات مجلس آمریکا موثر واقع شود. شما وکلا می توانید کمک حال باشید تا حقوق همه شهروندان حفظ شود. من آمدم اعلام حمایت مجلس را از جامعه وکالت اعلام کنم امیدوارم استقلال وکلا محقق شود.

حفظ حرمت وکالت ضروری است

علیرضا  آوایی نیز دیگر سخنران این مراسم بودند که طی سخنانی اظهار داشت: حفظ حرمت وکالت و وکلای دادگستری ضروری است چرا که نقش وکلا در ارتقا کیفیت دادرسی بی بدیل است.
وی با بیان این که ارتباطات کانون های وکلا و قوه مقننه و قوه قضاییه باید مستمر و گسترده و متنوع باشد، تاکید کرد: امیدوارم با تقویت این ارتباط همه چیز به خوبی پیش رود و نهاد وکالت در جهت احقاق عدالت تقویت شود و به جایگاه والای خود برسد

کانون های وکلا در اختلافات و هجمه های آغاز کننده نبوده اند

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران نیز ضمن خیر مقدم به حاضرین و با تاکید بر میزبانی این دوره از اجلاس کانون‌های وکلا که با کانون وکلای مرکز بود، تاکید کرد: دوستانی که اذعان داشتند تعامل میان قوا لازم است، ما نیز به آن صحه می گذاریم و تاکید می کنیم که واقعا لازم است.

کشاورز با اشاره به اینکه کانون های وکلا در اختلافات و هجمه ها هیچ گاه آغاز کننده نبوده اند، تاکید کرد:: همیشه به مطلبی که به ما نسبت داده شده، پاسخ دادیم. عقلا تعارض میان وکلا و قوه قضاییه قابل تصور نیست. این چالش ها خارج از کانون است و عمدتا ناشی از این مساله است که آنچه گفته می شود اشاره به بعضی از وکلا است اما تعمیم استثنا جایز نیست. مطالب نباید از یک تریبون عمومی به گونه ای مطرح شود که کل صنف متهم شوند و آنها ناچار به پاسخگویی شوند. اگر ما هم استثنا را تعمیم دهیم قطعا خوشایند نخواهد بود.

وی در پایان در مورد متن لایحه وکالت نیز اظهار داشت: هیات عمومی اسکودا بارها تاکید کرده است که به هیات ویژه تهیه کننده متن اصلاح لایحه استقلال کامل و مطلق داده است، لذا بررسی ماده به ماده متن تنظیمی در هیات عمومی اتفاق نخواهد افتاد.

منبع : کانون وکلای دادگستری مرکز

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.