×

زندانی شدن 8400 نفر به خاطر چک برگشتی

زندانی شدن 8400 نفر به خاطر چک برگشتی

مدیر عامل ستاد دیه کشور می‌گوید در حال حاضر 8 هزار و 400 نفر در کشور به خاطر صدور چک بلا محل در زندان به سر می‌برند

زندانی-شدن-8400-نفر-به-خاطر-چک-برگشتی وکیل 

مدیر عامل ستاد دیه کشور می‌گوید در حال حاضر 8 هزار و 400 نفر در کشور به خاطر صدور چک بلا محل در زندان به سر می‌برند.

سید اسدالله جولایی با اشاره به آمار 11 هزار و 969 نفری نفری زندانیان جرایم غیرعمد اظهار کرد: افزایش روزافزون و تلاش در راستای کاهش این مددجویان بیش از آن که مربوط به نقص قوانین باشد، ریشه در نقض قانون دارد.

مدیرعامل ستاد دیه افزود: هم اکنون از 12 هزار زندانی جرایم غیرعمد حاضر در زندان‌های کشور، هشت هزار و 400 مددجو بابت صدور چک در زندان حضور دارند. ستاد دیه برای حمایت از این افراد ضمن برگزاری جلسات متعددی در راستای اعمال محدودیت‌های قانونی، در حوزه اعطای دسته‌های چک بانکی به افراد در زمینه فرهنگ‌سازی نیز علاوه بر تهیه مطالب آموزشی همکاری‌های مشترکی با برخی از هنرمندان سینما و تلویزیون در راستای تولید آثار مستند انجام داده است.

جولایی ادامه داد: بنا به رسالت ستاد دیه در حوزه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، امکان ورود این مجموعه حمایتی به طور دقیق در حوزه پیشگیری عملا ممکن نیست. اما با این وجود ستاد دیه جلسات متعددی را با نهادهای فرهنگی منجمله شورای فرهنگ عمومی ذیربط برگزار کرده است.

مدیرعامل ستاد دیه گفت: گروه‌های مردمی متشکل از هنرمندان متعهد، متعمدین و ریش‌سفیدان محلی، ورزشکاران و نام‌آوران با اخلاق در قالب گروه تحقیق طی مراحل و مرتبه‌هایی مختلفی امر احراز صلاحیت افراد متقاضی کمک را انجام می‌دهند تا ضمن اهتمام در شناسایی سریع محکومان آبرومند و نیازمند، حتی ریالی به فرد غیرصلاحیتداری تعلق نگیرد.

وی در خصوص تأمین منابع مالی این ستاد نیز توضیح داد: ستاد دیه به عنوان مجموعه‌ای مردمی افتخار دارد به مانند تشکیلات خود که کاملا غیردولتی است، منابع مورد نیاز برای حمایت از زندانیان جرایم غیرعمد را از طریق جشن‌های گلریزان مردمی و کمک‌های واریزی این هموطنان در داخل و خارج از کشور بواسطه امکان پرداخت آنلاین (از طریق پایگاه اطلاع رسانی این ستاد) تامین می‌کند. این روزها هم بسیاری از مردم نوعدوست، صدقات جاریه خود را در قالب واریز از طریق تلفن همراه ( # 7777 * 780 *) یا مراجعه به بانک‌ها و خودپردازها به این ستاد اهدا می‌کنند.

جولایی ادامه داد: ستاد دیه با اتکا به پرونده‌هایی که در طول 28 سال فعالیت خود مشاهده کرده، عمده مشکلات مردمی را وجود سبک زندگی غیر اسلامی می‌داند. اصلاح رفتارها و توجه به تاکیدات دینی و قرآنی مبنی بر اینکه اگر توانایی ایفای تعهدی را ندارید هرگز زیر بار آن نروید می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد. در حوزه مسئولین هم باید باور کنیم که با وجود یک سابقه اصیل اسلامی و یک تمدن هفت هزار سال اما متاسفانه در بین گروه‌هایی از مردم، فقر فرهنگی بی‌داد می‌کند. این فاجعه که امروز دو هزار و 500 جوان آماده بکار و نیروی انسانی فعال ملی بابت مهریه در زندان بسرمی‌برند، بیش از آن که مربوط به نقص قوانین باشد مربوط به نقض قانون است. بیش‌تر به عدم وجود فرهنگ متعالی ربط دارد. فرهنگی که به برکت اسلام و به پشتوانه تاریخی این ملت در غنای آن شکی نیست اما صد حیف از توجه به آن.

به گفته مدیرعامل ستاد دیه، هم‌اکنون به ترتیب استان‌های فارس با یک هزار و 217 زندانی، تهران با 949 مددجو و گیلان با 853 بدهکار مالی و دیه بیشترین تعداد زندانیان جرایم غیرعمد را در کشور میزبانی می‌کنند.

وی اضافه کرد: در مقابل سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور تنها با 76 محبوس واجد شرایط کمترین تعداد زندانیان محکوم به موضوعات غیرعمد و غیرکلاهبرداری را دارد. در بین استان‌هایی که رقم مددجویان تحت حمایت ستاددیه در آن‌ها دو رقمی است می‌توان به خراسان شمالی هم اشاره کرد.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.