×

کاهش 6 درصدی شکایت از قضات در سال 95

کاهش 6 درصدی شکایت از قضات در سال 95

دادستان انتظامی قضات گفت شکایت از قضات کشور در سال گذشته کاهش 6 درصدی داشت

کاهش-6-درصدی-شکایت-از-قضات-در-سال-95 وکیل 

  دادستان انتظامی قضات گفت: شکایت از قضات کشور در سال گذشته کاهش 6 درصدی داشت.

 حجت‌الاسلام علی موحدی آزاد روز چهارشنبه در آیین تجلیل از قضات برگزیده دادگستری البرز افزود: صدور آرای مستدل و مستند توسط قضات می‌تواند علاوه بر افزایش مقبولیت رای در طرفین دعوا در پرورش روحیه عدالتخواهی در جامعه نیز تاثیر فراوانی داشته باشد.
وی با تاکید بر مسئولیتی که همه در قوه قضائیه برای مقابله با شکل‌گیری خصوصیات منفی دارند، اظهار داشت: عمده این مسئولیت برعهده نظارت و ارزشیابی قضات و حفاظت اطلاعات قوه قضائیه است که با اقدامات خود می‌توانند زمینه و شرایط بروز استعدادهای قضات را فراهم کنند.
موحدی آزاد در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته با هدف تقویت نظارت و ارزشیابی قضات اشاره و گفت: افزایش تعداد نماینده‌ها در استان‌ها، تقویت حضور و ارزشیابی در استان‌ها، تشویق همکاران قضایی، توسعه بازرسی‌های پنهان، انسجام‌دهی به برنامه‌های نظارتی، ارتباط مستمر با مسئولان قضایی استان‌ها و تسریع در رسیدگی به تخلفات از جمله این اقدامات است.
وی ادامه داد: با هدف اعمال سیاست تشویقی در سال 95 حدود 5 هزار و 700 نفر از پرسنل دستگاه قضا مورد تشویق قرار گرفته اند که از این تعداد سهم استان البرز 134 قاضی بوده که مورد تشویق قرار گرفتند.
رئیس کل دادگستری البرز نیز دراین آیین گفت: در سه ماه نخست سال جاری 119هزار فقره پرونده ورودی و 117 هزار پرونده مختومه ثبت شد.
احمد فاضلیان تعداد پرونده های وارده در سال 95 به کلیه محاکم استان را 507 هزار عنوان و اظهار داشت: دراین مدت به 503 هزار پرونده رسیدگی شد که آمار بیانگر افزایش 5 درصدی در ورودی پرونده‌ها به نسبت سال 94 و افزایش 6 درصدی در تعداد پرونده‌های خروجی است.
وی در ادامه به کمبود کادر اداری و قضایی در دادگستری البرز اشاره و گفت: این استان دارای 567 پست قضایی است که تنها 299 پست آن دارای متصدی است و 47 درصد از پست‌ها بلاتصدی است.

فاضلیان افزود:در حوزه اداری نیز با اینکه 2 هزار و 20 پست مصوب داریم اما یک هزار و 300 پست بلاتصدی مانده که این به معنای کمبود 64 درصدی در کادر اداری است و جبران این کاستی، فشار زیادی را به مجموعه قضایی استان وارد می کند.

وی اضافه کرد: به همین منظور در ماه های اخیر با پیگیری‌های صورت گرفته ، تعدادی از قضات به مجموعه اضافه شدند و مقرر شده تا پایان سال نیز در کادر اداری، بخشی از کمبود نیرو جبران شود.

رئیس کل دادگستری البرز در ادامه تشکیل کمیته اتقان آرا در این استان برای اولین بار در کشور را یکی دیگر از مهمترین اقدامات دادگستری استان عنوان کرد و گفت: برای این کمیته اساسنامه‌ای با محوریت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان تدوین و در آن شاخص‌های رای برتر تدوین شده است.

فاضلیان ادامه داد: در این کمیته که متشکل از هیاتی از قضات مجرب است آرای کیفری و عمومی مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس نقاط ضعف آنها راهکار ارئه می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح سلامت کارکنان در استان البرز اشاره و اظهار داشت: این طرح برای اولین بار در کشور با کمک معاونت منابع انسانی و دانشگاه علوم پزشکی با هدف توجه به سلامتی جسمی و روانی همکاران اجرایی شده و بر اساس مطالعات مدون پیش خواهد رفت.

رئیس کل دادگستری البرز توجه به سلامت اداری را یکی از مهمترین اولویت‌های استان عنوان و گفت: مهمترین سرمایه دستگا قضایی اعتماد مردمی است و در مقابل هر عمل یا فردی که به این اعتماد صدمه وارد کند می ایستیم، بر اساس نظر سنجی که در پایان سال 95 صورت گرفته ، 70 درصد مردم از عملکرد دستگاه قضایی استان ابراز رضایت کرده‌اند که دستاورد مهمی برای این مجموعه است.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.