×

مصاحبه مهم رییس اتحادیه سراسری وکلای دادگستری درباره زمان آزمون، لایحه وکالت، شکایت از یک بخشنامه و ادغام مرکز امور مشاوران و وکلا

مصاحبه مهم رییس اتحادیه سراسری وکلای دادگستری درباره زمان آزمون، لایحه وکالت، شکایت از یک بخشنامه و ادغام مرکز امور مشاوران و وکلا

علی مندنی پور روز یکشنبه در نشست خبری، موضوع لایحه جامع وکالت را مهمترین محور همایش امسال کانونهای وکلا در اردبیل عنوان کرد و گفت این همایش یکم و دوم خردادماه سال جاری برگزار می شود

مصاحبه-مهم-رییس-اتحادیه-سراسری-وکلای-دادگستری-درباره-زمان-آزمون،-لایحه-وکالت،-شکایت-از-یک-بخشنامه-و-ادغام-مرکز-امور-مشاوران-و-وکلا

انتقاد اتحادیه سراسری وکلا از کمیسیون لوایح دولت

رئیس اتحادیه سراسری وکلای دادگستری (اسکودا) با انتقاد از کمیسیون لوایح دولت گفت: بررسی این لوایح بدون دعوت و اظهار نظر اسکودا انجام شده است.
 
به گزارش خبرنگار مهر، علی مندنی پور روز یکشنبه در نشست خبری، موضوع لایحه جامع وکالت را مهمترین محور همایش امسال کانونهای وکلا در اردبیل عنوان کرد و گفت: این همایش یکم و دوم خردادماه سال جاری برگزار می شود.

بررسی لایحه قانون جامع وکالت بدون حضور "اسکودا"

وی افزود: لایحه جامع قانون وکالت هم اکنون در کمیسیونهای فرعی و اصلی دولت در حال رسیدگی است ولی حتی یک بار از "اسکودا" برای اظهار نظر دعوت نکردند در حالی که اسکودا نماینده کانونهای وکلا و 40 هزار وکیل است.
 
مندنی پور در پاسخ به خبرنگار مهر که عبدالعلی میرکوهی معاون وزیر دادگستری گفته نمایندگانی از کانونهای وکلا در این جلسات حضور داشتند گفت: تنها کانون وکلای تهران حضور داشته در حالی که انتظار داشتیم از اسکودا دعوت کنند.

آفتابه انداختن بر گردن اشرار و چرخواندن آنها در شهر هنر نیست

رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری با انتقاد از روش انداختن آفتابه برگردن مجرمان و چرخواندن آنها در سطح شهر هم گفت: هم شرع و هم قانون عرف به انسان شخصیت داده و نگفته این کار را بکنیم چرا که انسان قابلیت برگشت از راه نادرست را دارد که با این کار دیگر شخص خاطی باز نمی گردد. حالا این کارها را چیزی نمی گویند ولی وقتی وکیلی وکالت یک متهم به اختلاص و یا چاقو کش را قبول می کنند وکلا را زیر سوال می برند.
 
مندنی پور همچنین در مورد آزمون امسال هم گفت: ثبت نام آزمون وکالت امسال از 10 مهر آغاز می شود و زمان آزمون هم 15 تا 30 آبان ماه است. البته هنوز کمیسیون تعیین نیاز تشکیل نشده تا بدانیم امسال چه میزان ورودی خواهیم داشت. وی همچنین با بیان اینکه هنوز آمار تخلفات وکلا در سال گذشته آماده نشده گفت: بیشترین تخلف وکلا گرفتن حق الوکاله زیاد است.

طرح شکایت از بخشنامه عدم الزام پروانه وکالت برای موسسات حقوقی

رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران در ادامه به ابلاغ بخش‌نامه‌ مدیرکل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به اداره کل ثبت اسناد و املاک اشاره و اظهار کرد: موضوع این بخشنامه عدم الزام داشتن پروانه وکالت در مورد موسسات حقوقی است؛ بدین معنا که برای ثبت موسسه حقوقی هیچگونه تکلیف قانونی برای محدودیت ثبت موسسه با فعالیت حقوقی به ارائه پروانه وکالت و مشاوره حقوقی وجود ندارد و وجهی نیز برای کسب مجوز کانون وکلا یا مشاوران حقوقی و وکلای قوه قضاییه در نظر گرفته نشده است.

شکایت از عدم الزام داشتن پروانه وکالت در ثبت موسسات حقوقی به دیوان

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا در رابطه با ابلاغ بخشنامه اخیر مدیرکل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به اداره کل ثبت اسناد و املاک گفت: این بخشنامه به دلیل مندرجات آن مبنی بر عدم الزام داشتن پروانه وکالت در ثبت موسسات حقوقی غیرقانونی است.
 
"علی مندنی پور" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران در رابطه با ابلاغ بخشنامه اخیر مدیرکل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به اداره کل ثبت اسناد و املاک اظهار داشت: این بخشنامه به دلیل مندرجات آن مبنی بر عدم الزام داشتن پروانه وکالت در ثبت موسسات حقوقی غیرقانونی است.
 
وی ادامه داد: عدم داشتن مجوز از سوی کانون وکلا برای ثبت موسسات حقوقی، به طور کلی ساختار روابط عمومی جامعه را متاثر کرده و آثار زیان‌باری به همراه خواهد داشت.
 
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا با تاکید بر اینکه با تایید این بخشنامه برای ثبت موسسات حقوقی هیچ‌گونه محدودیتی برای ثبت موسسه حقوقی با ارائه پروانه وکالت و مشاوره حقوقی وجود ندارد گفت: عدم تخصیص در این زمینه و اجرای این بخشنامه، مشکلات حقوقی جامعه را افزون‌تر می‌کند.
 
مندنی‌پور از طرح شکایت اتحادیه به دیوان خبر داد و خاطرنشان کرد: ما به دلیل عدم وجهه قانونی این بخشنامه خواستار ابطال آن توسط دیوان عدالت اداری هستیم.
 
به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌ مندنی‌پور طی سخنانی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به برگزاری همایش بررسی حقوقی جزایر سه‌گانه در شهر شیراز، اظهار کرد: هفته گذشته نشست خبری در کانون وکلای دادگستری فارس برگزار و مقرر شد همایشی در شیراز در این زمینه برگزار شود و در نهایت تصمیم بر این شد که این همایش با حضور اساتید و حقوقدانان سراسر کشور برگزار شود.
 
مندنی‌پور با اشاره به برگزاری همایش «بررسی ابعاد حقوقی و تاریخی خلیج فارس» گفت: در همایشی که در کردستان و سپس در بوشهر برگزار شد، قرار شد که با توجه به الزامی که کانون وکلای دادگستری بر مسایل حقوقی در سطح داخلی و بین المللی دارد، نقش خود را در این زمینه ایفا کند لذا تصمیم گرفتیم که برای اولین بار بررسی حقوقی و تاریخی جزایر سه گانه در یک مجموعه مدنی مثل کانون وکلای دادگستری مرکز به بحث گذاشته شود.
 
وی یادآور شد: پیش از این در خصوص جزایر سه گانه بحث و بررسی‌های متعددی از سوی وزارت امور خارجه شده بود، اما برای اولین بار است که کانون وکلای دادگستری قرار است همایش تاریخی خلیج فارس را برگزار کند.
 
رییس اتحادیه وکلا با اشاره به برشمردن مهمانان دعوت شده در همایش بررسی تاریخی و حقوقی خلیج فارس خاطرنشان کرد: در این همایش اساتیدی همچون استاد ناصر کاتوزیان، حسین صفایی، عبدالله شمس، سید محمد هاشمی، بهمن کشاورز، سیدمحمد جندقی کرمانی‌پور، صابر نیاورانی، محمود کاشانی و نیز اساتید دیگری در زمینه حقوق بین الملل از جمله محمدعلی موحد، پیروز مجتهدزاده، محمدرضا مولایی، رضا ضیایی بیگدلی، هرمیداس باوند، سعید ملک زاده و مجید تفرشی حضور دارند.
 
مندنی‌پور افزود: در این همایش نمایندگانی از هیات مدیره‌های کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور، کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، شورای نگهبان(حسینعلی امیری)، حبیب الله شاملو، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی، دبیرخانه شورای مصلحت نظام و حسین افشاری و نیز از سوی هنرمندان پرویز پرستویی و همچنین سیداحمد حبیب‌نژاد به نمایندگی از معاونت مرکز پژوهش‌های مجلس در قم و نیز آقایان عبداللهی معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه و خلیلیان حضور خواهند داشت.
 
رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا با اشاره به این‌که «سفرای کشورهای خارجی برای شرکت در همایش بررسی تاریخی و حقوقی خلیج فارس دعوت شده‌اند» ادامه داد: ریاست پنل صبح این همایش را بنده و ریاست پنل بعدازظهر را آقای کشاورز بر عهده داریم. همچنین دبیر علمی این همایش شهرام مختاری نایب رییس کانون وکلای دادگستری فارس است.
 
مندنی‌پور با تاکید بر این‌که «همایش بررسی تاریخی و حقوقی جزایر سه گانه در خلیج فارس با اظهارنظر حقوقدانان سراسر کشور برگزار می‌شود» افزود: اتحادیه سراسری وکلا در نظر دارد در ارتباط با ابعاد حقوقی و تاریخی دریاچه خزر هم یک همایش ملی را با همین اعتباری که همایش بررسی تاریخی خلیج فارس دارد، برگزار کند.
 
مندنی‌پور تاکید کرد: ماحصل این همایش در قالب یک کتاب به چاپ خواهد رسید زیرا همایش بررسی حقوقی جزایر سه گانه در خلیج فارس که از سوی کانون‌های وکلای دادگستری برگزار می‌شود، اعتبار بین المللی دارد.
 
وی درباره این که چرا همایش بررسی حقوقی جزایر سه گانه در خلیج فارس قرار است در شیراز برگزار شود؟ اظهار کرد: به دلیل این که امکانات کانون وکلای دادگستری فارس فراهم بود، قرار شد که کانون وکلای دادگستری فارس با همکاری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا میزبان این همایش باشد.
 
رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا با بیان این‌که «38 مهمان قطعی در همایش بررسی حقوقی و تاریخی جزایر سه گانه در خلیج فارس در نظر گرفته شده است» گفت: استاندار فارس نیز سخنران افتتاحیه این همایش است.
 
وی در ادامه با اشاره به لایحه جامع وکالت رسمی نیز گفت: لایحه جامع وکالت رسمی مراحل قانونی خود را طی می‌کند و در آینده نزدیک در مجلس اعلام وصول خواهد شد؛ البته انتظار ما این است که به جهت نقش بسیار پررنگ و تعیین‌کننده کانون وکلای دادگستری کشور در دفاع از حقوق شهروندان و دفاع از کشورمان، به نفع شایسته‌ای مورد حمایت قرار گیرد.
 
وی افزود گفت: اتحادیه سراسری وکلا در جلسات کمیسیون‌های هیات دولت که برای اعمال تغییرات در این لایحه تشکیل می‌شود، حضور ندارد. ما انتظار داشتیم که از اتحادیه وکلا که نمایندگی کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور را بر عهده دارد، دعوت می‌شد ولی اتحادیه وکلا در جلسات کمیسیون اصلی و فرعی هیات دولت حضور ندارد و نمایندگان کانون وکلای دادگستری مرکز هم بدون داشتن حق رای در این جلسات شرکت کرده‌اند.
 
رییس اتحادیه وکلا گفت: خواسته ما این است که استقلال ما در این لایحه در نظر گرفته شود چرا که ما نظارت را می‌پذیریم ولی دخالت را قبول نداریم.
 
مندنی‌پور در این نشست به برگزاری همایش دیگری در شهر اردبیل در روزهای اول و دوم خرداد ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: این همایش با میزبانی کانون وکلای دادگستری اردبیل برگزار می‌شود و در آن سه محور مد نظر قرار می‌گیرد. یکی از محورهای اساسی آن بررسی لایحه جامع وکالت رسمی است.
 
رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در ادامه به ابلاغ بخش‌نامه‌ مدیرکل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به اداره کل ثبت اسناد و املاک اشاره و اظهار کرد: موضوع این بخشنامه عدم الزام داشتن پروانه وکالت در مورد موسسات حقوقی است؛ بدین معنا که برای ثبت موسسه حقوقی هیچگونه تکلیف قانونی برای محدودیت ثبت موسسه با فعالیت حقوقی به ارائه پروانه وکالت و مشاوره حقوقی وجود ندارد و وجهی نیز برای کسب مجوز کانون وکلا یا مشاوران حقوقی و وکلای قوه قضاییه در نظر گرفته نشده است.
 
وی اعلام کرد: در خصوص این بخشنامه به دیوان عدالت اداری شکایت خواهیم کرد و خواستار ابطال آن بخشنامه هستیم.
 
مندنی‌پور با اشاره به تایید قانون مجازات اسلامی خاطرنشان کرد: این قانون 720 ماده دارد و نهایی شده است و خردادماه اجرا می‌شود.
 
مندنی‌پور درباره ادغام کانون وکلای دادگستری و مرکز امور مشاوران قوه قضاییه اظهار کرد: این موضوع بستگی به قانون دارد. بحث بر این است که این کانون‌ها با هم ادغام شوند، ولی باز هم باید گفت که این امر نیاز به کار کارشناسی دارد.
 
وی با اشاره به موضوع «شرورگردانی» اظهار کرد: با گرداندن یک آدم شرور در خیابان، مسایل و مشکلات اصلاح نمی‌شود، زیرا شرع، قانون و ادیان ما و ... همگی بر این نظر هستند که شخصیت انسان‌ها را نباید خرد کرد، بنابراین ما باید بیشتر به دنبال ریشه‌ها و علت‌ها باشیم.
 
مندنی‌پور با اشاره به تقویم آزمون وکالت سال 92 گفت: آزمون وکالت امسال همانند سال گذشته در نیمه دوم آبان ماه برگزار می‌شود. ما در این خصوص با سازمان سنجش برنامه‌ای را تنظیم کرده‌ایم. آگهی پذیرش در آزمون وکالت در اوایل شهریورماه اعلام می‌شود. همچنین داوطلبان برای ثبت نام در آزمون وکالت اول تا 10 مهرماه فرصت دارند تا در این زمینه اقدام کنند.
 
وی ادامه داد: شرایط سنی در آزمون وکالت همانند سال‌های گذشته است مگر این که قانون جدید وضع و اجرایی شود. همچنین منابع آزمون در چارچوب منابع گذشته بوده و یک مرحله‌ای برگزار و کمیسیون نیاز کانون‌ها برای جذب داوطلب در آزمون وکالت خرداد ماه تشکیل می‌شود.
 
رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) با اشاره به موضوع تخلفات وکلا اظهار کرد: بیشترین تخلفات وکلا مربوط به دریافت حق الوکاله‌های اضافی است.
 
وی در ادامه یادآور شد: امسال کانون وکلای دادگستری جدیدی را نداریم.
 
رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) در پایان بیان کرد: از اصحاب رسانه به ویژه رادیو و تلویزیون درخواست دارم که کانون وکلای دادگستری را به مردم بشناسانند.
 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.