×

چگونگی اخذ کد اقتصادی و دفاتر قانونی

چگونگی اخذ کد اقتصادی و دفاتر قانونی

اشاره براساس مقررات جاری، افراد و شرکت‌ها موظف به پرداخت مالیات تعیین شده هستند، در غیر این صورت از تسهیلات، مزایا و معافیت‌های قانونی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده محروم خواهند شد و ضمناً مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد همه شرکت‌ها و موسسات تجاری و انتفاعی که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و شماره ثبت دارند مشمول بر مالیات بر درآمد هستند

چگونگی-اخذ-کد-اقتصادی-و-دفاتر-قانونی

اشاره: براساس مقررات جاری، افراد و شرکت‌ها موظف به پرداخت مالیات تعیین شده هستند، در غیر این صورت از تسهیلات، مزایا و معافیت‌های قانونی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده محروم خواهند شد و ضمناً مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد. همه شرکت‌ها و موسسات تجاری و انتفاعی که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و شماره ثبت دارند مشمول بر مالیات بر درآمد هستند.

لذا پس از ثبت شرکت و موسسه، شرکت‌ها می‌بایست بلافاصله نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و اخذ کد اقتصادی و نیز دفاتر پلمب شده قانونی اقدام کنند وگرنه مشمول جرائم قانونی خواهند شد.

تعریف کد اقتصادی

به موجب قانون مالیات‌های مستقیم، تمام افراد چه حقوقی چه حقیقی باید، کد اقتصادی را دریافت کنند. بنابراین اگر شرکتی در محدودی تجاری و تولیدکنندگی باشد، باید برای روابط خود این کد را در اختیار داشته باشند.

این کد برای گرفتن کارت بازرگانی، باز کردن حساب در بانک، شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌های خصوصی و دولتی، بستن قرارداد با شرکت‌های دولتی و حتی نوشتن و صادر کردن فاکتور الزامی است.

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی

مطابق مقررات جاری، همه اشخاق حقوقی که به امر تولید، مونتاژ، واردات و صادرات، توزیع هر نوع کالا و هم‌چنین کارهای خدماتی اشتغال دارند.

کلیه اشخاص حقیقی که به امر تولید، مونتاژ، واردات و صادرات، توزیع هر نوع کالا و هم‌چنین کارهای خدماتی اشتغال دارند و دارای پروانه کسب و کار از مراجع ذی‌ربط بوده و یا دارای محل فعالیت تجاری می‌باشند.

کلیه اشخاص ادارات تابعه در تهران و یا سایر شهرستان‌ها وزارت‌خانه‌، نهادها، موسسات

و … متبوع مرکزی حسب مورد مکلف به استفاده از کد اقتصادی می‌باشند. منظور از پروانه کسب و کار از مراجع ذی‌ربط، همه پروانه‌های کسب یا کار صادره از اتحادیه‌های امور صنفی، اتاق صنایع و معادن و بازرگان، وزارت‌خانه‌ها و یا سایر مراجع ذی‌صلاح است.

اشخاص غیرمکلف به اخذ شماره اقتصادی

در حال حاضر به موجب مقررات جاری اشخاص ذیل از تکلیف اخذ کد اقتصادی معاف می‌باشند.

مساجد و تکایا

اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری از قبیل فیلم‌سازی و فعالیت‌های مرتبط، طراحی، خطاطی نقاشی، نویسندگی، ترجمه کتاب، گرافیک و ویراستاری اشتغال دارند.

اشخاص حقیقی که به فعالیت‌ تحقیق و یا مشاوره فنی اشتغال دارند از جمله اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی.

اتحادیه‌های امور صنفی.

اشخاص حقیقی که به فعالیت‌ پیمانکاری اشتغال دارند، به شرط آن که ارزش پیمان و یا مبلغ دریافتی کل پیمانهای آنها در یکسال شمسی از مبلغ پنجاه میلیون ریال بیشتر نباشد.

تکالیف سایر ادارات دولتی و نهادهای عمومی

گمرک ایران مکلف به اخذ کد اقتصادی اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی در هنگام ارائه خدمات است. در خصوص تنظیم اظهارنامه‌های گمرکی درج شماره اقتصادی بازرگانان و حق‌العمل‌کاران گمرکی بر روی اظهارنامه‌های مذکور الزامی است. همه وزارت‌خانه‌ها، موسسات، شرکتها و سازمانهای دولتی نیز ملزم به رعایت‌اند.

بانک‌ها مکلفند کد اقتصادی طرف معامله را در هر نوع قرارداد خدماتی و خرید کالا از اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی درج نمایند.

اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند خلاصه اطلاعات فعلی مربوط به معاملات خویش، اعم از معاملات فروش و معاملات خرید را در تهران به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و در شهرستانها به ادارات امور اقتصادی و دارایی مربوطه تحویل نمایند.

ذیحسابی‌ها و یا مدیران کل امور مالی حسب مورد مکلفند اطلاعات مربوط به خریدهای خود و هم‌چنین اطلاعات مربوط به قراردادهای خدماتی و پیمانکاری را به ذکر شرح پرداخت اعم از مبالغ پیش پرداخت، مبالغ علی‌الحساب، پرداخت قطعی و پرداخت از محل وجه‌الضمان و نیز ذکر مبلغ ناخالص پرداختی قبل از کسر هرگونه وجهی از بابت مالیات یا حق بیمه و یا وجه دیگر را به طور خوانا بر روی فرم‌های ذیربط تهیه و تنظیم و اطلاعات هر ماه را حداکثر ظرف ماه بعد در تهران به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و در شهرستانها به ادارات کل امور اقتصادی و دارایی تحویل نمایند.

پیمانکاران به شرط ارائه و تسلیم تصویری از پیمان و کسر و ایصال مالیات مکسوره توسط کارفرما، الزامی به ارائه کد اقتصادی نخواهند داشت.

به طور کلی غالب مشاغل مکلفند از چاپ فاکتور و یا صورتحساب فروش کالا و یا خدمات بدون کد اقتصادی و آدرس دقیق متقاضی بر روی فاکتور خودداری نمایند.

چگونگی پلمب دفاتر قانونی

همه مؤسسات، شرکت‌ها و سازمان‌هایی که مشمول قوانین مالیاتی باشند می‌باید دفاتر قانونی خود را از سازمان امور مالیاتی دریافت کرده و همه فعالیت‌های مالی خود را در این دفاتر با توجه کامل و عنایت به دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه تحریر دفاتر قانونی به ترتیب تاریخ وقوع، به شکل خوانا بدون خط خوردگی، تراشیده شدن و لاک‌خوردگی در این دفاتر ثبت نمایند. در پایان هر سال مالی و هنگامی تحویل اظهارنامه مالیاتی شرکت‌ها به اداره دارایی منطقه خود دفاتر پلمب شده و تکمیل شده نیز به همراه سایر مدارک به اداره دارایی تحویل داده می‌شود.

دفاتر مذکور از طریق پست قابل وصول و تکمیل و تحویل آنها جهت مشخص نمودن عملکرد مالی شرکت در طول سال، الزامی است و عدم تحویل آن موجب اخذ مالیات علی‌الرأس می‌گردد.

تکلیف شرکت فاقد فعالیت تجاری

همه شرکتها اعم از فعال و غیرفعال مکلف به دریافت دفاتر قانونی پلمب شده خود هستند. در صورتی که شرکتی فعالیتی در سال گذشته نداشته است میبایست دفاتر آن سال را به صورت خالی تحویل اداره دارایی دهد.

مهلت انجام پلمب دفاتر قانونی

برای دریافت پملب شده هر سال، باید سال قبل از آن اقدام به دریافت دفاتر پلمب شده نمود. برای مثال برای دریافت دفاتر پلمب شده سال 94 تا پایان اسفند سال 93 فرصت باقی است و با شروع سال 94 مهلت دریافت این دفاتر تمام شده و توزیع دفاتر سال 95 آغاز می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت انجام پلمپ دفاتر

کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده مدیرعامل

کپی روزنامه رسمی تاسیس و کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات

مهر شرکت

لازم به ذکر است، انجام مراحل اداری پلمب دفاتر یک روز زمان می‌برد و از تاریخ تقاضا بین 20 تا 30 روز زمان خواهد برد تا دفاتر قانونی پلمب شده توسط اداره پست به دست شرکت برسد.

آثار ثبت اطلاعات غیرواقعی در دفاتر قانونی

ثبت اطلاعات غیرواقعی در دفاتر قانونی، خلاف قانون است و حسب ماده 201 قانون مالیاتهای مستقیم، در صورتی که مؤدی به قصد فرار از مالیات از روی علم و عمد به دفاتر و اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل می‌باشد و برخلاف حقیقت تهیه و تنظیم شده است استناد نماید، یا برای سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و سود و زیان خودداری کند علاوه بر جریمه‌ها و مجازاتهای مقرر در این قانون از کلیه معافیتها و بخشودگی‌های قانونی در مدت مذکور محروم خواهد شد.

مدارک لازم جهت صدور کد اقتصادی اشخاص حقوقی

مدارک مربوط به درخواست کد اقتصادی شخص حقوقی عبارتند از:

1ـ درخواست کتبی شرکت.

2ـ روزنامه رسمی که آگهی تأسیس شرکت در آن مندرج شده است.

3ـ فیش پراختی مبلغ 10000 ریال به حساب 523 خزانه نزدیکی از شعب بانک ملی ایران بابت صدور شماره اقتصادی.

4ـ فتوکپی شناسنامه از کلیه صفحات.

5ـ تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی.

6ـ فتوکپی کارت و تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی که به وسیله مدیرعامل یا وکیل قانونی تنظیم و به مهر شرکت ممهور و به حوزه مالیاتی مربوطه تسلیم و ممیز مالیاتی پس از کنترل مدارک آن را در دفتر حوزه ثبت و رسید صادره را تحویل مؤدی می‌نماید و سپس مدارک به اداره نظارت و پیگیری تحویل و اداره مذکور پس از بررسی مدارک را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی اداره شماره اقتصادی تحویل و اداره فوق‌الذکر نسبت به صدور کارت شماره اقتصادی و تحویل به مؤدی اقدام می‌نماید.

چنانچه پس از دریافت کد اقتصادی تغییراتی در اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی حادث شود لازم است فرم مربوطه، تکمیل و به همراه مدارک مثبته به حوزه مربوطه یا اداره صادرکننده کارت تحویل داده شود.

تخلفات مرتبط با کد اقتصادی

استفاده اشخاص حقوقی و حقیقی از کد اقتصادی سایرین تحت هر عنوان غیرمجاز و خلاف مقررات بوده و تعلق مالیات متوجه شخصی است که کد اقتصادی او مورد استفاده قرار گرفته است. هرگونه جعل، تقلب، سوءاستفاده و تبانی در ارتباط با شماره اقتصادی خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات قانونی برخورد خواهد گردید.

دریافت هرگونه وجه اضافه بر ارزش کالا جهت درج کد اقتصادی فروشنده و یا عدم درج کد اقتصادی خریدار خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات برخورد خواهد شد.

عدم رعایت مفاد این دستورالعمل از جانب اشخاص ذیربط، از قبیل عدم درج کد اقتصادی طرفین معامله در صورتحساب فروش کالا و یا خدمات، خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات برخورد خواهد گردید.

مجازات‌های تخلفات کد اقتصادی

در صورت عدم رعایت مفاد این دستورالعمل از جانب اشخاص ذی‌ربط، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمانهای وابسته از ارائه هرگونه تسهیلات به این اشخاص خودداری می‌نمایند.

عدم صدور صورتحساب و یا عدم درج شماره اقتصادی و هم‌چنین عدم رعایت دستورالعمل‌های دارایی علاوه بر بی‌اعتباری دفاتر مربوطه از حیث مالیاتی و جرایم مندرج در قانون تعزیرات حکومتی، مشمول جرائمی به شرح زیر خواهد بود:

برای بار اول جریمه‌ای معادل دو برابر مبلغ مورد معامله.

برای بار دوم محل کسب یا توقف فعالیت حسب مورد به مدت سه ماه. برای بار سوم حبس تعزیری از سه ماه به شش ماه برای اشخاص متخلف و در مورد اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مسئول ذیربط.
معاونت فرهنگی قوه قضائیه

منبع : اطلاعات

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.