×

صدها رای جایگزین زندان صادر کردم

صدها رای جایگزین زندان صادر کردم

قاضی خوش‌ذوق گنبد کاووسی، احکام خلاقانه‌ای برای برخی مجرمان صادر می‌کند که از آن جمله می‌توان به تحت تکفل قرار دادن کودکان یتیم، مطالعه کتب و شرکت در دوره آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی اشاره کرد

صدها-رای-جایگزین-زندان-صادر-کردم وکیل 

قاضی خوش‌ذوق گنبد کاووسی، احکام خلاقانه‌ای برای برخی مجرمان صادر می‌کند که از آن جمله می‌توان به تحت تکفل قرار دادن کودکان یتیم، مطالعه کتب و شرکت در دوره آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی اشاره کرد.

قاضی نقی‌زاده، رییس شعبه 102 دادگاه کیفری 2 گنبدکاووس اظهار می‌کند: محکومیت متهم به زندان، هزینه‌های زیاد مادی و معنوی بر متهم، خانواده او و جامعه وارد می‌کند که در بعضی موارد غیرقابل جبران است

وی  در گفت‌وگو با میزان  می‌افزاید: اگر بتوانیم به اهداف مجازات‌ها که همانا جلوگیری از ارتکاب جرم توسط متهم و سایر افراد در جامعه، اصلاح و درمان آنان و جبران خسارات وارده به شاکی و جامعه است، به طریق دیگری غیر از مجازات زندان دست یابیم، در این خصوص نباید تردیدی به خود راه دهیم.

این قاضی معتقد است که با توجه به تصویب قانون جدید مجازات اسلامی در سال 1392، این امکان قانونی برای قضات ایجاد شده است تا در کنار مجازات‌های سنتی بتوانند از انواع دیگری از مجازات‌ها در آرای خود استفاده کنند. وی می‌گوید: شعبه 102 دادگاه کیفری 2 گنبدکاووس در راستای سیاست‌های کلان نظام و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و رییس قوه قضاییه در خصوص استفاده حداقلی از مجازات زندان به صدور صد‌ها رای جایگزین زندان اقدام کرده است که از جمله آنها می‌توان به مجهز کردن کتابخانه‌های زندان‌ها، کانون اصلاح و تربیت، کلانتری‌ها، پاسگاه‌ها و مراکز نگهداری ایتام و کودکان بی‌سرپرست در حد قابل قبول و تهیه امکانات رفاهی و فرهنگی از محل مجازات‌های جایگزین حبس اشاره کرد. نقی‌زاده همچنین به محکومیت متهمان به انجام صد‌ها ساعت خدمات عمومی رایگان شامل پاکسازی جنگل‌ها، مراتع، رودخانه‌ها، تفرجگاه‌ها و حتی حاشیه جاده‌ها از زباله‌های ر‌هاشده یا حتی استفاده از تخصص آنان در آموزش افراد گروه هدف اشاره کرد.

  استقبال زیاد متهمان از آرای صادره

رییس شعبه 102 دادگاه کیفری 2 گنبدکاووس با بیان اینکه استقبال متهمان از این‌گونه آرا زیاد بوده است و معمولاً آن را با رغبت و میل بیشتری انجام می‌دهند چرا که ثمره مثبت آن را در جامعه لمس می‌کند، ادامه می‌دهد: در موارد بسیاری، فردی که به انجام خدمات عمومی محکوم شده است، بعد از پایان محکومیت باز هم انجام خدمت مورد نظر را ادامه می‌دهد که نشانگر اقبال و تاثیرگذار بودن این‌گونه اقدامات است.

  محکومیت متهمان به آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی

وی که 17 سال سابقه قضاوت در کارنامه کاری خود را دارد، در رابطه با استفاده از پابند الکترونیکی عنوان می‌کند: محکومیت متهمان به آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی از جمله آرای جایگزین زندان است. در بعضی جرایم با حصول شرایطی می‌توان برای متهمانی که خطر کمتری برای جامعه دارند، به‌جای مجازات زندان از پابند الکترونیکی استفاده کرد. در این صورت، این افراد محبوس نمی‌شوند اما توسط این سامانه کنترل شده و حق خروج از یک منطقه معین را ندارند و در صورت ارتکاب تخلف، باید باقیمانده مجازات خود را در زندان سپری کنند که با اجرای این نوع مجازات می‌توان از تراکم زندانیان و هزینه‌های دولت کاست.

نقی‌زاده در ادامه تاکید می‌کند که با اقدامات فرهنگی نتیجه مطلوب حاصل می‌شود و اگر در مواردی مشکلاتی وجود دارد، به این دلیل است که اصلاً اقدامی صورت نگرفته یا اینکه اقدامات صورت‌گرفته به‌صورت ناقص و محدود بوده است.

 مطالعه 5 جلد کتاب، مجازات سارق باطری خودرو

این قاضی خوش‌ذوق در خصوص برخی آرای صادره به مجازات جایگزین حبس مطالعه 5 جلد کتاب در موضوعات دینی، اخلاقی اجتماعی و فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: متهم به اتهام سرقت باطری خودرو، متعاقب شکایت شاکی تحت تعقیب قرار گرفت. دادسرا مجرمیت وی را با توجه به دلایل ذکرشده در پرونده محرز دانست و دادستان با صدور کیفرخواست، مجازات متهم را از دادگاه تقاضا کرد.

وی با بیان اینکه متهم که دانش‌آموزی 16 ساله بود، با پرداخت خسارت شاکی، رضایت وی را به‌دست آورد، اضافه می‌کند: نامبرده فاقد سابقه کیفری بود و به جرم خود نیز اقرار و با این اقدام خود، به محکمه در کشف واقعیت کمک کرد و باعث تسریع در دادرسی شد و از اقدام خود نیز اظهار ندامت و پشیمانی کرد. دادگاه نیز وی را بابت ارتکاب جرم سرقت به یک‌ سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم کرد، اما از آنجایی که این نوجوان، خسارت شاکی را جبران و رضایت وی را کسب کرده و فاقد سابقه کیفری نیز بود، دادگاه وی را مستحق مدارا دانست و حبس وی را به مدت 2 سال تعلیق کرد تا چنانچه وی در مدت تعلیق مرتکب جرایم عمدی شود، مجازات معلق اجرا شود.

نقی‌زاده اظهار می‌کند: این نوجوان موظف است ضمن عضویت در کتابخانه عمومی شهر، ماهانه و به مدت یک سال 5 جلد کتاب در موضوعات دینی، اخلاقی اجتماعی و فرهنگی مطالعه و خلاصه آن را به اجرای احکام تحویل دهد و کتابدار نیز نسبت به تایید صحت مطالعه کتاب‌ها با بررسی دقیق اقدام خواهد کرد. در صورت استنکاف متهم از این امر برای بار نخست، یک سال به مدت تعلیق قبل اضافه شده و در صورت تخلف برای بار دوم مجازات حبس وی اجرا می‌شود.

   تحت تکفل قرار دادن 4 کودک یتیم از کمیته امداد

از دیگر آرای صادره از سوی قاضی نقی‌زاده می‌توان به تحت تکفل قرار دادن 4 کودک یتیم از ایتام تحت پوشش کمیته امداد اشاره کرد که وی در توضیح صدور این رای می‌گوید: بر اثر وقوع تصادف میان یک دستگاه کامیون با یک دستگاه خودروی سواری در جاده گنبد - مینودشت تعدادی کشته و مجروح شدند. ماموران در محل حاضر شدند و کارشناس تصادفات علت وقوع حادثه را بی‌احتیاطی راننده کامیون اعلام کرد. شکایت شکات و نظریه پزشکی قانونی اخذ شد؛ متهم اتهام را پذیرفت و دادستان با صدور کیفرخواست، مجازات متهم به دلیل بی‌احتیاطی در رانندگی منجر به قتل غیرعمدی و صدمه بدنی را تقاضا کرد.  رییس شعبه 102 دادگاه کیفری 2 گنبدکاووس در ادامه تصریح می‌کند: دادگاه متهم را از جنبه خصوصی جرم به پرداخت دیه در حق شکات و از جنبه عمومی جرم به 2 سال حبس محکوم کرد. نظر به اینکه متهم با بیمه کردن خودروی خود در برابر حوادث، ترتیبات پرداخت خسارت شکات را فراهم کرده و از طرفی متاهل و فاقد سابقه کیفری بود لذا دادگاه مجازات حبس وی را به مدت 2 سال تعلیق کرد و چنانچه وی در مدت 2 سال مرتکب جرایم عمدی شود، از مجازات معلق مذکور رفع تعلیق شده و محکومیت حبس اجرا می‌شود. نقی‌زاده خاطرنشان می‌کند: دادگاه این فرد را به شرکت در دوره آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی به مدت یکصد ساعت و به عنوان مجازات تکمیلی نیز وی را به پذیرش و تحت تکفل قرار دادن 4 کودک یتیم و محتاج از ایتام تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) محکوم کرد و در صورت تخلف از دستورات مذکور متهم با مجازات حبس مواجه خواهد شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.