×

تشکیل سامانه دیده بان پیشگیری از وقوع جرم

تشکیل سامانه دیده بان پیشگیری از وقوع جرم

پیشگیری از وقوع جرم در راستای کاهش جمعیت کیفری و تعداد پرونده‌ها یکی از موضوعات مهم مورد توجه دستگاه قضایی است و بر اساس ‌ اصل 156 قانون اساسی یکی از مهمترین وظایف قوه‌قضاییه پیشگیری از جرم است، بنابراین برای کاهش تعداد پرونده‌ها در دادگستری‌ها ‌ راهکارهای مختلفی ارایه شده است در این میان طرح دیده‌بان پیشگیری به عنوان یک طرح کشوری ‌در استان‌های مختلف در حال اجراست

تشکیل-سامانه-دیده-بان-پیشگیری-از-وقوع-جرم وکیل 

پیشگیری از وقوع جرم در راستای کاهش جمعیت کیفری و تعداد پرونده‌ها یکی از موضوعات مهم مورد توجه دستگاه قضایی است و بر اساس ‌ اصل 156 قانون اساسی یکی از مهمترین وظایف قوه‌قضاییه پیشگیری از جرم است، بنابراین برای کاهش تعداد پرونده‌ها در دادگستری‌ها ‌ راهکارهای مختلفی ارایه شده است در این میان طرح دیده‌بان پیشگیری به عنوان یک طرح کشوری ‌در استان‌های مختلف در حال اجراست.

‌  کنترل و پیشگیری از جرم

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان از راه‌اندازی سامانه دیده‌بان پیشگیری از وقوع جرم در این استان خبر می‌دهد‌ و می‌گوید: این دیده‌بان‌ها مردمی هستند و در بین افراد عادی اقدام به پیشگیری از وقوع جرم می‌کنند. حسن اصلانی ‌ اظهار می‌کند: معاونت پیشگیری از وقوع جرایم در بحث کنترل و پیشگیری از جرم اقداماتی را در سال 94 و 95 انجام داده است و جلسات شورای پیشگیری از جرایم نیز در شهرستان‌ها برگزار شده است که این موضوع موجب کاهش آمار جرایم  شده است.  وی می‌افزاید: اگر فرهنگ صلح، سازش، عفو و بخشش را در جامعه گسترش دهیم و رسانه‌های گروهی نیز مردم را به داشتن سعه صدر و حفظ خشم و عصبانیت در مواجه با مشکلات و اتفاقات دعوت کنند، ‌آمار جرایم مربوط به خشونت‌های رفتاری و کلامی به صورت چشم‌گیری کاهش خواهد یافت. وی خاطر‌نشان می‌کند: چند سال پیش که معاونت پیشگیری از وقوع جرم ایجاد شد، بحث داوطلبان محلی  نیز به وجود آمد، اما به صورت کمرنگ این موضوع صورت گرفت‌ اکنون در سال 95 این طرح مجدد‌ اجرا شد که امیدواریم در بحث کاهش جرم موثر واقع شود. مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان تصریح می‌کند: معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان طرحی را به نام دیده‌بان پیشگیری از وقوع جرم که این دیده‌بان‌ها مردمی هستند و در بین افراد عادی اقدام به پیشگیری از وقوع جرم خواهند کرد. اصلانی با اشاره به اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در معرفی دیده‌بان پیشگیری از جرم، اظهار می‌کند:  سامانه داوطلبین سجام با نشانی اینترنتی www.sajam.adliran.ir در خدمت مردم ‌کردستان است تا از این طریق عضوگیری کرده و کارت نیز برایشان صادر شود.

‌  کاهش موادمخدر

‌مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان تصریح می‌کند: دیده‌بانان هیچگونه ارتباطی با دادگستری استان نخواهند داشت و نیاز به مراجعه بعدی ندارند و گزارش‌های خود را تنها در این سایت به کارشناسان ارایه خواهند داد.

وی در ادامه به برخی معضلات در رابطه با فروش مواد مخدر در محل‌هایی مشخص از شهر سنندج اشاره و می‌افزاید: ‌اکنون موادفروشان فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کردند و در برخی مکان‌هایی که ورزشکاران در آن ورزش می‌کنند نیز مواد‌مخدر عرضه می‌کنند.

اصلانی عنوان می‌کند: برخی از این فروشندگان در ابتدا‌ با فروش رایگان مواد اعتیادآور با عناوین مختلف از جمله تقویت‌کننده و نیروزا آنها را به فروش می‌رسانند و سپس ورزشکار در مراحل بعدی خود تقاضای مواد خواهد کرد و به این ترتیب نباید از تمامی اقشار جامعه در موادمخدر غافل بود و یکی از اهداف طرح دیدبان نیز همین است.

‌  تسریع در روند ‌ پیگیری‌قضایی ‌

‌معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی می‌گوید: اجرای طرح دیده‌بان پیشگیری، از حجم پرونده‌های قضایی و مراحل رسیدگی به آنها می‌کاهد. حجت‌الله درودگر بیان می‌کند: استان مرکزی از لحاظ اجرای طرح دیده‌بان پیشگیری رتبه اول را در کشور داراست و اولین استانی بوده که این طرح در آن به مرحله اجرا رسیده است. وی ادامه می‌دهد: تمام ساز‌و‌کارهای طرح دیده‌بان پیشگیری اعم از اطلاع‌رسانی و همایش‌های مربوط به آن انجام شده و این طرح   در شرف اجراست و در حال حاضر بالغ بر 550 عضو در کل استان مرکزی در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. وی بیان می‌کند: طرح دیده‌بان پیشگیری یک طرح کشوری است، طبق اصل 156 قانون اساسی یکی از مهمترین وظایف قوه‌قضاییه پیشگیری از جرم است، اما ‌جرم به شیوه‌های متفاوتی در دستگاه قضایی رسیدگی می‌شود. درودگر می‌افزاید: پرونده‌هایی که به دستگاه قضایی گزارش می‌شوند، اغلب به محکومیت ختم نمی‌شوند و در این خصوص تشخیص جرم بر عهده قاضی است، بیشتر اوقات پرونده‌هایی که تحت این عناوین به دستگاه‌ قضایی ورود پیدا می‌کنند، مختومه می‌شوند‌. وی اظهار می‌کند: موضوع دیگری که در اینجا مطرح می‌شود این است که برخی پرونده‌های قضایی بی‌جهت باز می‌شوند که علاوه بر اطاله دادرسی و شلوغی دادگاه‌ها، آبروی افرادی که به عنوان متهم در این پرونده‌ها تحت تعقیب قرار می‌گیرند، در خطر است و این مهم چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. درودگر تصریح می‌کند: طرح دیده‌بان پیشگیری به منزله کسب مستقیم اخبار توسط حوزه قضایی است و اقشار مختلف تحت عنوان دیده‌بان در سایت قوه‌قضاییه ثبت‌نام می‌کنند و اخبار یا گزارش خود را از تخلفات احتمالی مستقیما به حوزه قضا اطلاع می‌دهند. وی ادامه می‌دهد: در حوزه معاونت پیشگیری 17 یا 18 کارشناس مستقر هستند و گزارشات را رصد می‌کنند و ضمن جداسازی اهم اخبار، در ابتدای امر جرم یا تخلف بودن گزارشات را  احراز می‌کنند، چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد نمایندگان دادگستری به دستگاه مربوطه رفته و آن را بررسی می‌کنند و در صورتی که جرم اتفاق افتاده باشد، پرونده تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح یک بسیج ملی است، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر انبوهی از پرونده‌ها در قوه‌قضاییه تشکیل می‌شود و از این میزان تنها 50 درصد یا کمتر منجر به محکومیت می‌شود‌، بنابراین اجرای این طرح این امکان را فراهم می‌کند که در سریع‌ترین زمان ممکن و در حد 48 ساعت یک گزارش به نتیجه برسد و پروسه‌های اضافی حذف ‌شود.

‌  تعمیق باورهای دینی

معاون پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی از اجرای ‌طرح دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم در این استان خبر می‌دهد.

‌ سید امیر مرتضوی بیان می‌کند: ستاد مردمی پیشگیری از جرم با ساز و کار جدید فعال شده است.

وی می‌افزاید: این ستاد به صورت تشکیلاتی منسجم با اصول و روش‌های متفاوت از گذشته و رویکرد جدید با عنوان ‌دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم‌ بر اساس دستور رییس قوه‌‌قضاییه بازتاسیس شده است. وی بر لزوم تعمیق باورهای دینی و ارزش‌های اخلاقی برای کاهش انحرافات اجتماعی تاکید و بیان می‌کند: لازم است برای رفع معضلات و مشکلات جامعه بایدها به باور، امور ظاهری به امور باطنی ‌ و تبلیغ‌ها به تعمیق تبدیل شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.