×

برگزاری نشست نگاهی به مسائل حقوق بین الملل از منظر ایران

برگزاری نشست نگاهی به مسائل حقوق بین الملل از منظر ایران

نشست «نگاهی به پاره‌ای از مسائل مطروح حقوق بین‌الملل از منظر ایران» با حضور دکتر جمشید ممتاز و دکتر سعید محمودی از سوی مرکز مطالعات بین‌الملل مدرن برگزار شد

برگزاری-نشست-نگاهی-به-مسائل-حقوق-بین-الملل-از-منظر-ایران

نشست «نگاهی به پاره‌ای از مسائل مطروح حقوق بین‌الملل از منظر ایران» با حضور دکتر جمشید ممتاز و دکتر سعید محمودی از سوی مرکز مطالعات بین‌الملل مدرن برگزار شد.

 در این نشست، که با حضور تعدادی از اساتید و دانشجویان حقوق برگزار شد، دکتر جمشید ممتاز و دکتر سعید محمودی از اساتید برجسته حقوق بین‌الملل با اشاره به پاره‌ای از تحولات اخیر در منطقه از جمله همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق، به سئوالات مربوطه در این خصوص پاسخ دادند.

دکتر ممتاز در خصوص همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: در این خصوص دو سناریو مطرح است؛ اولا اقلیم کردستان بعد از اعلام استقلال شروع خواهد کرد به ایجاد ساختارهای مختلف حکومتی و مرزهایش را تحویل مرزبانان بغداد نخواهد داد و به تدریج و در درازمدت به یک منطقه‌ای که از حیطه صلاحیت بغداد خارج است، تبدیل خواهد شد.

وی افزود: نکته دیگر این است که در اینجا استثنای نامیبیا مطرح است. مثلا دولت به اصطلاح مستقل کردستان تمبر چاپ می کند، آیا بایستی مبادلات پستی بین ایران و کردستان قطع شود یا نه؟ همچنین سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد آنجا نظارت داشته باشد که مرض خطرناکی شیوع پیدا نکند، بر اساس استثنای نامیبیا تمام این روابط برقرار خواهد شد.

محمودی در ادامه در ارتباط با مساله همه پرسی اقلیم کردستان اظهار کرد: ممکن است دولت عراق مثل صربستان بخواهد از دیوان بین‌المللی لاهه تقاضای رای کند. در آن شرایط ممکن است با همان شرایطی که در کوزوو پیش آمده بود، مواجه شویم.

موضوع دیگر مورد بررسی در این نشست مساله پیوستن یا نپیوستن ایران به پیمان جدید منع تولید و گسترش سلاح هسته‌ای بود که ممتاز در ارتباط با پیوستن یا نپیوستن ایران به پیمان جدید منع تولید و گسترش سلاح‌های هسته‌ای اظهار کرد: این مذاکرات، مذاکرات بسیار عجیب و منحصر به فردی است، چون از همان آغاز بحث مشخص است که چند کشور سلاح هسته‌ای دارند.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین ضعف این سند عدم مشارکت این کشورها است و جالب اینکه فقط یک دولت شرکت می کند و آن هم هلند است.

این استاد دانشگاه افزود: جامعه بین‌الملل هنوز به این نتیجه نرسیده که برای تضمین صلح نیاز به سلاح هسته‌ای داریم یا نه؟ و دیوان بین‌المللی هم به همین سو رفته است.

محمودی در ادامه با اشاره به دیدگاه ایران در ارتباط با پیوستن یا نپیوستن ایران به پیمان جدید منع تولید و گسترش سلاح هسته‌ای اظهار کرد: سند برجام تعهد سیاسی مهمی است که اعلام کرد هرگز سلاح اتمی تولید نکند، البته گفته می شود که این نظر سیاسی ایران بوده و قبلا هم اعلام شده بود ولی هیچ الزام حقوقی برای ایران نداشته است.

این استاد حقوق بین الملل خاطرنشان کرد: در این کنوانسیون ایران رای داد ولی آن را امضا نکرده است. وقتی کشورهای دیگر آن را امضا نکرده‌اند ایران نیز خیلی نباید خود را ملزم بداند و تحت فشار قرار گیرد.

در پایان این سمینار به سوالات تعدادی از حضار در ارتباط با موضوعات مطروحه پاسخ داده شد.

به گزارش ایسنا، مرکز مطالعات بین‌الملل مدرن (MIS) به عنوان یک مرکز غیردولتی و غیرسیاسی در حوزه مطالعات حقوق بین‌الملل فعالیت دارد که هدف این مرکز ارتقای سطح تحقیقات و مطالعات حقوق بین‌الملل با تمرکز بر مسائلی است که بیشتر مرتبط با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا می باشد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.