×

همه چیز درباره چگونگی شکایت از چک بی محل

همه چیز درباره چگونگی شکایت از چک بی محل

همه چیز درباره چگونگی شکایت از چک بی‌محل

همه-چیز-درباره-چگونگی-شکایت-از-چک-بی-محل وکیل 

 چگونه از چک بی‌محل شکایت کنیم؟                                                                                                                  

 پرسش مخاطب درباره نحوه شکایت از چک بی‌محل این است:

سلام. بنده چکی ازمشتری گرفتم چک مال بانک تجارت حدود 1 ماهه حسابش خالیه مبلغ چک هم 2 میلیون تومان است جواب تلفن را هم نمیده بی زحمت راهنماییم کنید. ممنون
 
پاسخ کارشناسان :

ابتدا بایستی از بانک گواهینامه عدم پرداخت چک را اخذ نمایید. در ادامه باید بیان داشت اقدام بر روی چک پرداخت نشدنی از روش‌های ذیل محقق می‌گردد:

چک پرداخت نشدنی به 3 روش قابل پیگیری است:

روش اول: طرح شکایت کیفری علیه صادرکننده چک

دارنده چک در صورت عدم پرداخت وجه چک می‌تواند علیه صادرکننده شکایت کیفری به جرم صدور چک پرداخت نشدنی نماید.

وی میبایستی گواهی عدم پرداخت را ظرف شش ماه از تاریخ پرداخت چک اخذ و سپس اقدام به طرح شکایت کیفری (ظرف شش ماه از تاریخ اخذ گواهی عدم پرداخت) نماید والا حق شکایت کیفری نخواهد داشت. روش دوم:صدور اجرائیه علیه صادرکننده چک پرداخت نشدنی دارنده چک می‌تواند در صورت عدم پرداخت وجه چک از طریق دوایر اجرای ثبت درخواست صدور اجرائیه (فقط نسبت به وجه چک نه هزینه‌های اعتراض وخسارت تاخیر تادیه...) علیه صادرکننده نماید.

روش سوم: اقامه دعوا در دادگاه حقوقی

دارنده چک می‌تواند علیه همه مسئولین اعم از صادرکننده، ظهرنویسان و ضامنان آن‌ها با تقدیم دادخواست، در دادگاه عمومی اقامه دعوا نماید.

در صورت احراز مسئولیت هرکدام از این اشخاص، محکوم به پرداخت وجه مندرج در چک می‌گردند و دادگاه به موجب قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی ایشان را محکوم به پرداخت وجه چک و سایر هزینه‌ها از جمله هزینه دادرسی، خسارت تاخیر تادیه... می‌نماید؛ و چنانچه مالی از ایشان در دسترس باشد آنرا ضبط و به میزان محکومیت از محل ضبط شده حکم را اجرا می‌نماید و درغیراینصورت بنا به تقاضای محکوم له، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد کرد.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.