×

کاهش جرایم و آسیب با دیده بانان پیشگیری

کاهش جرایم و آسیب با دیده بانان پیشگیری

هر چند در بند پنجم اصل 156 قانون اساسی، پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف دستگاه قضا پیش‌بینی شده اما امروز همگان به این نتیجه رسیده‌اند که قوه‌قضاییه به تنهایی قادر به پیشگیری از وقوع جرم نیست و امر پیشگیری یک امر فراقوه‌ای است

کاهش-جرایم-و-آسیب-با-دیده-بانان-پیشگیری وکیل 

هر چند در بند پنجم اصل 156 قانون اساسی، پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف دستگاه قضا پیش‌بینی شده اما امروز همگان به این نتیجه رسیده‌اند که قوه‌قضاییه به تنهایی قادر به پیشگیری از وقوع جرم نیست و امر پیشگیری یک امر فراقوه‌ای است.

علاوه بر هماهنگی‌های فراقوه‌ای بین دستگاه‌ها و نهادها، مشارکت مردم از ارکان اصلی پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی است به طوری که برخی از صاحب‌نظران حوزه پیشگیری معتقدند، پیشگیری از وقوع جرم محقق نمی‌شود مگر اینکه مردمی شود.

در همین راستا، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با محوریت اداره کل پیشگیری‌های مردمی، مبادرت به راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات مردم (سجام) کرده تا بتواند از ظرفیت مردم در امر پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی تحت عنوان «دیده‌بانان پیشگیری» استفاده کند.

فعالیت 150 هزار دیده‌بان پیشگیری‌

محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه در همین ارتباط، استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد را یکی از مؤثرترین ابزارهای پیشگیری از جرم عنوان کرده و گفته است: هم اکنون 150 هزار دیده‌بان پیشگیری از جرائم در کشور مشغول فعالیت هستند. این مقام عالی قضایی گفته که وظیفه دیده‌بانان پیشگیری از جرم ممانعت از شکل‌گیری وقایعی است که می‌تواند به ناهنجاری و جرم تبدیل شود.

  نحوه فعالیت سامانه سجام

رفاهی مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه در توضیح سامانه گفته است: این سامانه با محوریت هدایت، راهبری و سازماندهی دیده‌بانان پیشگیری از طریق فعال‌سازی سامانه سجام راه‌اندازی شده است. به طور کلی سجام یعنی سیستم جامع اطلاعات مردمی که هدف این سامانه این است که افرادی را به عنوان دیده‌بان پیشگیری طبق دستورالعمل جذب می‌کند.

به گفته این مقام مسئول، دیده‌بانان پیشگیری، معضلات مورد مشاهده را در سیستم قرار می‌دهند و در صورت امکان، آسیب مدنظر را مستندسازی کرده و ارسال می‌کنند. پس از آن، کارشناسان، گزارش ارسالی را مشاهده می‌کنند و از طریق اتصالی که به سیستم دولت دارند، گزارش را به بخش مربوطه ارجاع می‌دهند.

  اجرای طرح در استان‌ها

به دنبال ابلاغ طرح دیده‌بانان پیشگیری و سامانه سجام، دادگستری‌های کل سراسر کشور، اجرای طرح را در دستور کار قرار دادند تا از ظرفیت همه مردم کشور در امر پیشگیری استفاده شود.

خبرنگار ما در همین راستا، در گفت‌وگو با سه تن از معاونان پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌ها، آخرین وضعیت اجرای طرح دیده‌بانان پیشگیری و سامانه سجام در استان‌ها را بررسی کرده است.

  نام‌نویسی سه هزار دیده‌بان در فارس

احمد رحمانیان، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس در گفت‌وگو با«حمایت» درباره اجرای طرح دیده‌بانان پیشگیری گفت: پس از ‌ طراحی سامانه سجام، این سامانه ‌به همه استان‌ها ابلاغ و‌‌ تبلیغات برای عضویت در این سامانه آغاز شد‌ و تعداد زیادی در این سامانه عضو شدند.

وی تصریح کرد: در این سامانه افراد پس از ارایه مدارک خود  و تکمیل ثبت‌نام ‌ توسط نهادهای مربوطه گزینش می‌شوند که تاکنون سه هزار نفر در استان فارس پذیرفته شدند و در حال حاضر استان فارس بیشترین تعداد ثبت‌نام کننده در کشور را دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با اشاره به ارایه آموزش‌های مختلف به دیده‌بانان توضیح داد: بعد از گزینش، دوره‌های آموزشی برای افراد برگزار می‌شود که اواخر سال گذشته، دوره‌هایی برای دیده‌بانان استان فارس به صورت مقدماتی برگزار شد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرحله دوم آموزش‌ها آغاز شده است به طوری که هفته گذشته 200 نفر در این دوره شرکت کردند. این مسئول در ادامه با اشاره به حوزه‌های آموزشی دیده‌بانان افزود: ‌محیط زیست، جلوگیری ‌ از تصرف و تخریب اراضی، میراث فرهنگی و آثار باستانی از جمله کلاس‌های آموزشی است.

رحمانیان همچنین به فعالیت دیده‌بانان پیشگیری در ایام انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در سال جاری اشاره کرد و گفت: علاوه بر موضوعات یاد شده، پنج سازمان مردم نهاد در حوزه پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کنند که کار آنها شناسایی اماکن پرخطر و ارایه آموزش‌های لازم برای پیشگیری از اعتیاد است.

  برگزاری 12 دوره آموزشی در خوزستان

حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت‌بهبهانی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری  نیز در گفت‌وگو با «حمایت» درباره نحوه اجرای سجام در این استان می‌گوید: پس از فراخوان، تعدادی از افراد در سامانه ثبت‌نام کردند که پس از گزینش کار خود را آغاز می‌کنند.

وی از برنامه‌ریزی به منظور برگزاری 12 دوره آموزشی برای دیده‌بانان پیشگیری خبر داده و می‌افزاید: دیده‌بانان موظند مشاهدات خود را گزارش کنند و افراد مسئول در این زمینه پس از دریافت گزارش؛ مسایل را مورد بررسی قرار داده و نسبت به جرم مطرح شده اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

رضا مسعودی‌فر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی سامانه سجام در این استان به خبرنگار «حمایت» گفته است: همزمان با سایر استان‌ها، ثبت‌نام در سامانه سجام در این استان آغاز و حدود 500 نفر در این سامانه نام نویسی کردند.

او می‌گوید: جلسات مختلفی در این زمینه برگزار شده است و پس از مرحله گزینش آموزش‌های مختلف آغاز می‌شود. تا یک ماه آینده آموزش‌ها که شامل ارایه اطلاعات حقوقی، آشنایی با جرایم اولویت‌دار سجام، حقوق عمومی و... است، به افراد آموزش داده می‌شود. 

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.