×

ابطال کارت بازرگانی در صورت ارتکاب به قاچاق کالا

ابطال کارت بازرگانی در صورت ارتکاب به قاچاق کالا

تقریباً هر اقدامی در چارچوب قوانین کشور، به یک مجوز از سوی مقامات یا سازمان‌های مربوط نیاز دارد که در صورت انجام بدون مجوز قانونی، غیرقانونی و تخلف محسوب می‌شود

ابطال-کارت-بازرگانی-در-صورت-ارتکاب-به-قاچاق-کالا وکیل 

تقریباً هر اقدامی در چارچوب قوانین کشور، به یک مجوز از سوی مقامات یا سازمان‌های مربوط نیاز دارد که در صورت انجام بدون مجوز قانونی، غیرقانونی و تخلف محسوب می‌شود.

برای برخی از انواع تجارت نیز مجوزی با عنوان «کارت بازرگانی» مورد نیاز است.

بر اساس قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن، اعم از شخص حقیقی و حقوقی، می‌تواند با داشتن آن، به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا اقدام کند. این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق‌العمل‌کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را دربردارد.

اما کارت بازرگانی به چه کارهایی می‌آید و چه کاربردهایی دارد؟

بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط، داشتن کارت بازرگانی برای اقداماتی از قبیل ثبت سفارش و ترخیص کالا، واردات از مناطق آزاد، مبادرت به حق‌العمل کاری در گمرک و صادرات هر نوع کالاهای مجاز ضروری است.

علاوه بر کارهایی که برای انجام دادن آنها داشتن کارت بازرگانی ضرورت دارد، قانونگذار مواردی را نیز بر شمرده است که برای انجام دادن آنها نیازی به داشتن این کارت نیست. بر اساس قانون، برخی افراد و شرکت‌ها، از داشتن کارت بازرگانی معاف هستند که شامل شرکت تعاونی مرزنشینان، ملوانان ایرانی شاغل در شناورهایی که در بین سواحل ایران و سایر کشورها در تردد هستند، پیله‌وران و کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور در صورت داشتن کارنامه شغلی از وزارت کار می‌شود.

ماده 10 «آیین‌نامه مقررات صادرات و واردات» مصوب 1373 مقرر کرده است که اشخاص حقیقی ایرانی برای گرفتن کارت بازرگانی باید حداقل 23 سال تمام سن داشته باشند همچنین داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه برای مردان ضروری است. داشتن سه سال سابقه فعالیت‌های تجاری یا تولیدی هم لازم است البته این سابقه باید به تایید دو نفر از دارندگان کارت بازرگانی برسد یا اینکه فرد مجوز تولیدی از یکی از وزارتخانه مرتبط داشته باشد.

داشتن محل کسب (متناسب با رشته فعالیت)، ثبت شرکت اعم از ملکی یا استیجاری، دارا بودن دفاتر قانونی با ارایه اظهارنامه‌های ثبتی و نیز حساب جاری معتبر نزد یکی از بانک‌های عامل کشور از دیگر شرایطی است که اشخاص حقیقی برای دریافت کارت بازرگانی باید داشته باشند. نداشتن اشتغال تمام وقت و نیز رابطه استخدامی با وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و قوای سه‌گانه، عدم ورشکستگی به تقصیر و تقلب و نداشتن محکومیت کیفری نیز از دیگر شرایط لازم برای این کار است. در ضمن، هر شخص، اعم از حقوقی و حقیقی، نمی‌تواند بیش از یک کارت بازرگانی داشته باشد.

اشخاص حقیقی غیرایرانی نیز برای گرفتن کارت بازرگانی در کشور ما، به جز کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه، باید همه این شرایط را داشته باشند. البته داشتن پروانه کار و اقامت معتبر نیز برای این افراد لازم است.

کارت بازرگانی، بنا به درخواست متقاضی آن، بین یک تا پنج سال اعتبار دارد؛ البته وزارت صنعت، معدن و تجارت باید این موضوع را تایید کند. علاوه بر این، برای ابطال آن، دو حالت شامل ابطال اختیاری یا همان انصراف و ابطال اجباری وجود دارد.

در حالت نخست، شخصی حقیقی یا حقوقی صاحب کارت می‌تواند به اتاق‌های بازرگانی و تعاون اداره‌کل مقررات صادرات و واردات یا سازمان‌های بازرگانی استان‌ها مراجعه کند و با ارایه مدارک لازم، انصراف خود را از داشتن کارت بازرگانی اعلام کند اما داستان ابطال اجباری متفاوت است.  در واقع اگر بعد از صدور کارت بازرگانی مشخص شود که دارنده کارت بعضی از شرایط دریافت کارت را نداشته یا بعد از صدور کارت، بعضی از شرایط لازم را از دست داده است، وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند کارت او را باطل کند و این موضوع را به اتاق بازرگانی و صنایع ایران یا اتاق تعاون اطلاع دهد. همچنین افرادی که مرتکب قاچاق شوند، طبق ماده 30 قانون امور گمرکی ایران، اگر دارای کارت بازرگانی باشند، در صورت محکومیت، علاوه بر مجازات‌های مربوط، از عضویت اتاق بازرگانی شعب آن در شهرستان به صورت موقت یا دایم محروم می‌شوند و کارت بازرگانی آنها نیز باطل خواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.