×

تعربف دیه و موارد آن در قانون مجازات اسلامی چیست ؟

تعربف دیه و موارد آن در قانون مجازات اسلامی چیست ؟

تعربف دیه و موارد آن در قانون مجازات اسلامی چیست ؟

تعربف-دیه-و-موارد-آن-در-قانون-مجازات-اسلامی-چیست-؟ وکیل 

 فصل اول از بخش دیات در قانون مجازات اسلامی از مواد 448 الی 451 به تعریف دیه و موارد آن می‌پردازد.

  تعریف دیه در قانون مجازات اسلامی چیست و به چه جرایمی تعلق می گیرد؟ فصل اول از بخش دیات در قانون مجازات اسلامی از مواد 448 الی 451 به تعریف دیه و موارد آن می‌پردازد که به شرح ذیل می‌باشد:

ماده 448- دیه مقدر، مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو یا منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقرر شده است.

ماده 449- ارش، دیه غیرمقدر است که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن بر سلامت مجنیٌ علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می‌کند. مقررات دیه مقدر در مورد ارش نیز جریان دارد مگر اینکه در این قانون ترتیب دیگری مقرر شود.

ماده 450- در جنایت شبه عمدی، خطای محض و جنایت عمدی که قصاص در آن جایز یا ممکن نیست، در صورت درخواست مجنیٌ علیه یا، ولی دم دیه پرداخت می‌شود مگر به نحو دیگری مصالحه شود.

ماده 451- در صورتی که قاتل از ورثه مقتول باشد چنانچه قتل عمدی باشد از اموال و دیه مقتول و در صورتی که خطای محض یا شبه عمدی باشد از دیه وی ارث نمیبرد. در موارد فقدان وارث دیگر، مقام رهبری وارث است.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.