×

سران قوه قضاییه زمان رسیدگی به شکایت‌ها را کوتاه کنند

سران قوه قضاییه زمان رسیدگی به شکایت‌ها را کوتاه کنند

سران قوه قضاییه زمان رسیدگی به شکایت‌ها را کوتاه کنند

سران-قوه-قضاییه-زمان-رسیدگی-به-شکایت‌ها-را-کوتاه-کنند وکیل 

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: نظارت درون تشکیلاتی در قوه قضاییه باید تقویت شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سالک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اهمیت قوه قضاییه به عنوان یکی از ارکان مهم نظام اسلامی خاطرنشان کرد: در قانون اساسی وظایف قوه قضاییه ترسیم شده است و این قوه نقش مهمی در حل اختلافات دارد. در سطح بین‌المللی نیز به عنوان یک قوه بسیار مهم در عرصه جهانی محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که " مردم از قوه قضاییه مطالباتی دارند" خاطرنشان کرد: مردم از قوه قضاییه توقع اجرای عدالت و احقاق حقوق‌شان را دارند از طرف دیگر باید قوه قضاییه مطالبات حکومت را نیز پیگیری کنند. مردم توقع دارند به محض این‌که به قوه قضاییه مراجعه کردند کارهای‌شان در اسرع وقت رسیدگی شود و به حق خود برسند، ولی اکنون متاسفانه می‌بینیم که به هر دلیلی این بررسی‌ها زمانی طولانی را طی می‌کند و در واقع گاهی احساس می‌شود که پرونده‌ای مدت زیادی معطل مانده است و این یکی از چالش‌های قوه قضاییه است. سران این قوه باید نسبت به رفع این معضل فکر اساسی کنند و زمان رسیدگی به شکایت‌ها را کوتاه کنند.

وی ادامه داد: قوه قضاییه باید مسائلی که در ارتباط با مسائل حکومتی مطرح می‌شود را به عنوان مدعی‌العموم پیگیری و در واقع از حکومت دفاع کند؛ مثلا مثل جریانات و اتفاقات اخیری که رخ داد و فتنه سال گذشته، توقع این است که نسبت به این موارد قوه قضاییه سرعت عمل داشته باشد و در واقع دفاع از مطالبات حکومت به عنوان مدعی‌العموم از وظایف قوه قضاییه است؛ البته تاکید بر این است که این قوه بر اساس قانون نیز حرکت کند.

سخنگوی جامع روحانیت مبارز با بیان این‌که " قوه قضاییه باید نظارت عالیه‌ خود را نسبت به زیرمجموعه‌هایش، مثلا در دادگستری‌ها و دادگاه‌ها و سراسر کشور بیشتر کند" گفت: مثلا شنیده می‌شود در فلان دادگستری حق و ناحقی شده است و در واقع احیای حق نشده است برای جلوگیری از این مسائل باید قوه قضاییه نظارت خود را بیشتر کند و این نظارت باید بیشتر از دستگاه‌های دیگر باشد؛ چراکه این نظارت باعث ایجاد اطمینان در بین مردم می‌شود.

وی گفت: یکی دیگر از مسائل بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی است؛ جامعه بعد از فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری در مقابله با مفاسد اقتصادی در حال حاضر بیشترین توقع را از قوه قضاییه دارد که به مفاسد اقتصادی رسیدگی کند و به آن‌ها پاسخ دهد.

وی درباره عملکرد قوه قضاییه نسبت به این موارد گفت: کسی می‌تواند به این سوال پاسخ دهد که اطلاعات جامع داشته باشد، من اطلاعات جامعی در این ارتباط ندارم، ولی آن‌چه که در خارج منعکس می‌شود به آ‌ن شکلی که انتظار است منعکس نشده است. البته باید از زحمات قضات و کارکنان متدین این قوه تشکر و قدردانی کرد.

سالک در مورد رابطه قوه قضاییه و دولت نیز گفت:‌ روابط بین قوای سه گانه باید بر اساس اعتماد و اطمینان و رعایت مرزهای قانونی باشد، یعنی در وظایف یکدیگر دخالتی نداشته باشند و در قالب قانون حرکت کنند. اگر مردم ببینند که سران سه قوه وحدت دارند و در قالب قانون حرکت می‌کنند این باعث افزایش اعتماد و اطمینان مردم می‌شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.