×

باید نظارت جدی بر دادسراها و محاکم صورت گیرد

باید نظارت جدی بر دادسراها و محاکم صورت گیرد

باید نظارت جدی بر دادسراها و محاکم صورت گیرد

باید-نظارت-جدی-بر-دادسراها-و-محاکم-صورت-گیرد وکیل 

محسنی اژه‌ای: همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم باید نظارت جدی بر دادسراها و محاکم صورت گیرد    

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان این‌که یکی از مسائل مورد تاکید آیت‌الله‌ آملی لاریجانی این است که باید نظارت جدی بر دادسراها و محاکم صورت گیرد، اظهار کرد: در مواردی که نیاز به پیش‌بینی قانون بوده، دستورالعمل‌هایی تهیه شده و دادستانی کل کشور نظارت خود را از ابتدای سال 89 در دادسراها افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، دادستان کل کشور در حاشیه دیدار مردمی که صبح امروز برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره عملکرد یکسال گذشته قوه قضاییه اظهار کرد: کار قضا کار حساس و پر مسوولیتی است همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم و خود قوه قضاییه که بخشی از وظایف آن نظارت بر حسن اجرای قوانین در محاکم و دستگاه اجرایی است قطعا خود باید در چارچوب قانون حرکت کند.

وی افزود: در بسیاری از موارد افراد انتظار دارند و مطرح می‌کنند که چرا پرونده طولانی شد و چرا مراحل دادرسی متعدد شده است در حالی که باید توجه داشت که ما باید در چارچوب قانون حرکت کنیم.

دادستان کل کشور یکی از دلایل اطاله دادرسی را آشنا نبودن مردم با قوانین دانست و گفت: مردم به خاطر حسن ظن نسبت به یکدیگر در بسیاری از مواقع اسنادی را امضاء می‌کنند بدون آن که آن اسناد را بخوانند. یکی از مشکلات این است که مردم خیلی به سراغ آشنایی با قانون نمی‌روند و باید دستگاه قضایی تلاش بیشتری در این زمینه بکند.

وی ادامه داد:‌ نکته دیگر این است که همه افراد نمی‌توانند قانون یاد بگیرند و باید بتوانند به وکیل دسترسی پیدا کنند تا در تنظیم دادخواست و شکایات از وکلا راهنمایی بگیرند اما برخی افراد هزینه پرداخت حق الوکاله را ندارند.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: گاهی برخی وکلای ما چند پرونده را در عرض یکدیگر می‌پذیرند و نمی‌توانند به جلسات همه‌ی آنها بروند و این امر باعث می‌شود دادرسی کمی طولانی‌تر شود. گاهی اوقات تجدید وقت به درخواست وکیل است و وقتی ما بررسی می‌کنیم، می‌بینیم دو دادگاه هم عرض هم تشکیل شده و وکیل به جای این‌که انصراف بدهد وکالت‌ها را پذیرفته و نتوانسته در دو دادگاه به صورت همزمان شرکت کند.

وی در ادامه گفت: یکی از نکات مثبت و متفاوت با گذشته در این دوره این است که قوه قضاییه در حال بررسی یک آسیب‌شناسی جدی در طول سال گذشته بوده است. و بعد از این که در بخش‌هایی از قوه آسیب‌شناسی انجام شد دستورالعمل‌هایی تدوین شده که امیدوار هستم انشاء‌الله با آسیب‌شناسی صورت گرفته و توجه به آ‌سیب‌شناسی‌های قبلی برای رفع کمبودها اقداماتی صورت گرفته باشد. در جایی که نیاز به ارائه لایحه و اصلاح دستورالعمل هم باشد اقدام شده است و دستورالعمل جدیدی نیز در حال نهایی شدن است.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر لزوم نظارت دقیق‌تر و به روز‌تر بر محاکم افزود: اگر دستورالعمل در اجرا درست انجام شود بخشی از مشکلاتی که مردم دارند و خود ما نیز با آن روبرو هستیم انشاء‌الله مرتفع می‌شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.