×

حقوق تامین اجتماعی با تورم قوانین روبه‌روست

حقوق تامین اجتماعی با تورم قوانین روبه‌روست

حقوق تامین اجتماعی با تورم قوانین روبه‌روست

حقوق-تامین-اجتماعی-با-تورم-قوانین-روبه‌روست وکیل 

23 خرداد 1389 ساعت 14:45
نویسنده کتاب «حقوق تأمین اجتماعی، نظریه عمومی و نظام عمومی» مشکل اصلی حقوق تأمین اجتماعی کشورمان را تورم قوانین در این حوزه برشمرد و گفت: بسیاری از این قوانین غیرکاربردی و دست و پاگیرند.

دکتر حسن بادینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با ضعیف برشمردن ادبیات حقوقی در حوزه تأمین اجتماعی اظهار کرد: تاکنون در کشورمان کمتر به این حوزه پرداخته شده است.

وی افزود: این مبحث به عنوان درسی اختیاری در دانشکده‌های حقوق ارایه می‌شود. البته رشته‌ای با عنوان «حقوق اجتماعی» برای تصویب مطرح شده و شاید به همین دلیل در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش منابع مربوط در این حوزه باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، کاستی و مشکل اصلی حقوق تأمین اجتماعی را تورم قوانین در این حوزه برشمرد و گفت: در این حوزه کمبود قانونی وجود ندارد، بلکه قوانین متعددی وجود دارند که بسیاری از آنها غیرکاربردی و دست و پاگیرند.

این نویسنده و مترجم ادامه داد: قوانین حقوق تأمین اجتماعی پی‌درپی تصویب شدند، بدون این که ناسخ و منسوخ آنها در نظر گرفته شود. بسیاری از آنها حتی به مرحله عمل نیز نرسیدند. همین امر سبب تورم و پیچیدگی این قوانین شده و حتی حقوقدانان را با سردرگمی مواجه کرده است.

وی همچنین از ارایه پیشنهادهایی در این کتاب برای تغییر و بهبود این قوانین با استفاده از تجربیات و مطالعاتش در این زمینه خبر داد.

بادینی با اشاره به تشریح مطالب کتاب «حقوق تأمین اجتماعی، نظریه عمومی و نظام عمومی» در دو فصل گفت: فصل نخست پیشینه تاریخی و جایگاه حقوق تأمین اجتماعی را در میان سایر رشته‌های حقوقی بررسی می‌کند و سپس موضوعاتی نظیر؛ اصول حاکم بر آن و رابطه‌اش با سایر رشته‌ها را از نظر می‌گذراند.

وی افزود: این نوشتار سپس نهادهای فعال در قلمروی تأمین اجتماعی را در دو دسته بیمه‌ای و حمایتی بررسی و بیش از بیست سازمان را معرفی می‌کند. بررسی ساختار حقوقی، مالی و محل تأمین این سازمان‌ها و معرفی افراد تحت پوشش آنها نیز بخش دیگری از این اثرند.

بادینی با اشاره به ذکر جزییات مربوط به نظام بیمه‌ای در این کتاب، همچنین از آن به عنوان نمونه‌ای از حقوق تطبیقی در رشته حقوق تأمین اجتماعی یاد کرد.

وی در پایان گفت: نگارش این اثر پایان یافته است، اما به دلیل تغییر قوانین در حدود یک ماه پیش، باید تغییراتی در آن ایجاد و سپس به انتشارات میزان یا جنگل سپرده شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.