×

رییسی در همایش قوه قضائیه نقض حکم باید یک ضدارزش تلقی شود

رییسی در همایش قوه قضائیه نقض حکم باید یک ضدارزش تلقی شود

رییسی در همایش قوه قضائیه نقض حکم باید یک ضدارزش تلقی شود

رییسی-در-همایش-قوه-قضائیه-نقض-حکم-باید-یک-ضدارزش-تلقی-شود

عزم و اراده جدی برای برخورد با فساد وجود دارد    

معاون اول رییس قوه قضاییه با بیان این‌که نقض حکم در فرآیند دادرسی باید یک ضدارزش تلقی شود و باید حتما مابه‌ازایی داشته باشد، اظهار کرد: رسیدگی در مرحله دادگاه باید رسیدگی نهایی تلقی شود و کار در مراحل دیگر برای تضمین اجرای حقوق است. تصمیمات قضایی باید از اتقانی برخوردار باشد که آرا دچار نقص و نقض نشود و حتما باید این مابه ازاء را تعریف کنیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی در همایش قوه قضائیه، دستگاه قضایی را دستگاه مجری عدالت دانست و گفت: اگر امروز بخواهیم معیاری برای عدالت پیدا کنیم، به نظر می‌رسد باید بر اجرای قانون توافق کنیم. عدالت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و قضایی فرع بر عدالت انفسی است.

معاون اول قوه قضائیه جایگاه قضاوت را، جایگاه نبی دانست و افزود: فردی که وارد دادگستری می‌شود مرا نمی‌شناسد اما از قلم ما انتظار حقیقت قضا را دارد.

رییسی به ادوار مختلف قوه قضائیه بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: یک دوران 10 ساله تاسیس، یک دوره‌ی 10 ساله تثبیت و یک دوره 10 ساله توسعه تاکنون سپری شده است و اگر بخواهند برای دهه‌ی چهارم با الهام از حکم آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به آیت‌الله لاریجانی نامی بگذارند آن را دوره شکوفایی می‌نامند.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه به ضرورت‌های شکوفایی قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: توانمند‌سازی قضات از نظر دانش و بهنگام شدن آموزش‌ها، تضمین سلامت قضات و همکاران قضایی و داشتن انگیزه و روحیه برای کار و فصل خصومت از جمله ضروریات دوره شکوفایی است.

رییسی گفت:‌ از قضات دیوان عالی کشور خواستم هر فصل یک آسیب‌شناسی محتوایی داشته باشند تا محصول جلسات به صورت یک دستورالعمل ارائه شود.

وی بر فعال بودن بخش پیشگیری در دستگاه قضایی تاکید کرد و گفت: در رابطه با پیشگیری، بخش دیپلماسی ما باید به موازات اشغال افغانستان از سوی آمریکا، به صورت یک بخش جدی فعال برای به چالش کشیدن آمریکا و ناتو در عرصه بین‌الملل در زمینه مواد مخدر عمل می‌کرد.

وی با بیان این‌که ما در رسیدگی به پرونده‌های موادمخدر در مرکز بهنگام هستیم، گفت: باید در این رابطه دستگاه قضایی نقش مدعی را داشته باشد و قرار است شاهد کاهش ورودی پرونده باشیم.

معاون اول قوه قضائیه به تصویب لوایح و طرح‌ها که به خوبی در مجلس دنبال می‌شود، اشاره کرد و گفت: سخن از سلامت دستگاه قضایی بدون سخن از سایر دستگاه‌های مرتبط با قضا بی‌فایده است.

رییسی با اشاره به جلسه‌ای که با اعضای کانون وکلا داشته است، عنوان کرد: در آن جلسه گفتم وکیل و وکالت آری، دلالی هرگز. اگر وکالت به دلالی تبدیل شود بسیار خطرناک است.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه بعد از چند سال تجربه در دستگاه قضایی ضرورت پلیس قضایی را به عنوان یک امر ضروری اجتناب‌ناپذیر می‌دانم، گفت: ارتباط ضابطان و ساماندهی آن‌ها یک ضرورت است.

وی به بخش مدیریت‌ها در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: برنامه، بودجه، ساختمان و ابزار کار، نیروی انسانی مهم است؛ اما من به عنوان یک عضو کوچک خانواده قضایی معتقدم اسرار موفقیت برنامه‌ها و همه‌ی آنچه به عنوان برنامه مطرح است در گرو اقدام مدیران است.

رییسی با بیان اینکه نقش مدیریت بالاترین نقش موفقیت است، افزود: اگر می‌خواهیم دوران شکوفایی محقق شود و مردم احساس عدالت کنند، نقش مدیریت بالاترین نقش است و مدیران کارآمد می‌توانند دوران شکوفایی را رقم بزنند.

وی به اجرای احکام کیفری و مدنی اشاره کرد و گفت: اجرای احکام به ویژه در بخش حقوقی و در دعاوی مدنی آلارم می‌دهد و کار ویژه‌ای می‌طلبد.

وی با بیان اینکه قرار است اولین جلسه مسئولان قضایی به مسائل مطروحه در این همایش اختصاص داده شود، افزود: کارهایی انجام شده ولی برای ثمر دادن باید بخش ناقص کامل شود.

رییسی به گزارشی که دکتر شهریاری از بخش فناوری اطلاعات قوه قضائیه ارائه کرده بود، اشاره کرد و گفت: علیرغم تلاش‌های انجام شده، بخش‌هایی وجود دارد که همچنان ناقص است و این باعث می‌شود کار ما ناقص باشد. عزیزان همت کنند در سال همت و کار مضاعف کارهای ناقص را تکمیل کنند تا زمینه‌ی شکوفایی فراهم شود.

رییسی با اشاره به موضوع جمع‌آوری اطلاعات نسبت به جرایم سازمان یافته که در جلسه‌ی صبح از سوی دادستان کل کشور مطرح شد، ‌گفت: این کار به همت مدیران بستگی دارد، امروز عزم و اراده جدی در همه‌ی سطوح برای برخورد با فساد وجود دارد.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه برخی از نیروهای کارآمد در دستگاه قضایی وجود دارند که در طول سی سال زحمت فراوانی کشیده‌اند، خاطرنشان کرد: نیروهای کارآمدی که می‌توانند منشاء آثار باشند نباید به راحتی راضی شویم که دستگاه قضایی را ترک کنند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.