×

ضرورت پیش بینی تدابیری توسط حقوقدانان برای رفع معضل کم آبی

ضرورت پیش بینی تدابیری توسط حقوقدانان برای رفع معضل کم آبی

یک حقوقدان و عضو هیات‌مدیره انجمن حقوق‌شناسی با تاکید بر اهمیت موضوع حقوق آب در ایران گفت حقوقدانان باید بتوانند تدابیری در باب نحوه استحصال، نحوه مصرف و دیگر شئون حوزه کم‌آبی داشته باشد

ضرورت-پیش-بینی-تدابیری-توسط-حقوقدانان-برای-رفع-معضل-کم-آبی

 یک حقوقدان و عضو هیات‌مدیره انجمن حقوق‌شناسی با تاکید بر اهمیت موضوع حقوق آب در ایران گفت: حقوقدانان باید بتوانند تدابیری در باب نحوه استحصال، نحوه مصرف و دیگر شئون حوزه کم‌آبی داشته باشد.

تهمورث بشیریه در رابطه با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان انجمن حقوق‌شناسی و اندیشکده تدبیر آب ایران برای همکاری در حوزه «حقوق آب» اظهار کرد: با توجه به بحران آب که حتی پیش‌بینی می‌شود باعث بروز جنگ‌های آینده در دنیا باشد و نیز این موضوع که ایران هم کشوری است که در زمان خشکسالی قرار گرفته و با توجه به وسعت جغرافیایی کشور، معضل آب در ایران بیش از بسیاری نقاط دیگر دنیا به چشم می‌خورد، این مسأله باعث جلب توجه مسئولان به این موضوع از جهات و ابعاد مختلف شده و در ابعاد مختلف اقتصادی، محیط زیستی، سیاسی و امنیتی و سایر ابعاد مرتبط با این حوزه، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در گفت‌‌وگو با ایسنا افزود: به همین جهت اقداماتی در چند سال گذشته در راستای آگاه‌سازی مردم و برای گوشزد خطر بحران آب انجام شده است و نهادهایی نیز در حوزه‌های دولتی و غیردولتی به این منظور  شکل گرفتند که اندیشکده تدبیر آب ایران از جمله آنها هستند.

عضو هیات‌امنای انجمن حقوق‌شناسی در خصوص دلایل شکل‌گیری این تفاهم‌نامه گفت: انجمن حقوق‌شناسی با توجه به رسالتی که برای خود در حوزه مطالعات بنیادین قائل بوده، بر این باور است که یکی از مباحثی که باید امروز به آن پرداخته شود مسأله حقوق آب است.

بشیریه با اشاره به اهداف این تفاهم‌نامه خاطرنشان کرد: این مسأله از دو جهت می‌تواند مورد توجه قرار گیرد؛ یکی اینکه قشری از جامعه که حقوقدان هستند به عنوان یکی از اقشار جامعه به این مسأله حساسیت نشان داده و همانند سایر اقشار جامعه متوجه باشند که وضعیت در حوزه مورد نظر، وضعیت مطلوبی نیست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اینکه حقوقدانان از جهت مقررات، بتوانند تدابیری در این حوزه بیاندیشند که در باب نحوه استحصال، نحوه مصرف و دیگر شئون این مسأله باشد. این حقوقدان اضافه کرد: با توجه به اهمیت مساله کم‌آبی و درخواستی که اندیشکده تدبیر آب داشت، جلساتی با این مجموعه برگزار کردیم که نهایتا منجر به امضای این تفاهم‌نامه‌ شد تا اغاز راهی باشد برای اینکه اقداماتی در این خصوص انجام شود.

بشیریه در رابطه با دستاوردهایی که این تفاهم‌نامه دنبال می‌کند، گفت: از جمله اقداماتی که با همکاری اندیشکده تدبیر آب انجام خواهیم داد، این است که به عموم و جامعه مخاطب ما یعنی جامعه حقوقی که کمتر در راستای اهداف انجمن هستند، آگاهی‌بخشی انجام شود زیرا این اقدام را وظیفه اجتماعی خود می‌دانیم.

وی افزود: نکته دیگر این است که ببینیم چه نیازها و خلاهای حقوقی در حوزه حقوق آب وجود دارد تا با شناسایی آنها و به کمک همکارانی که در این حوزه در حال بررسی هستند، بتوانیم نظرات متخصصان حوزه‌های مختلف حقوق را جمع‌آوری کرده و به حل این مشکل کمک کنیم.

عضو هیات‌امنای انجمن حقوق‌شناسی خاطرنشان کرد: البته نمی‌توانیم معضل کم‌آبی را حل کنیم اما در تقنین، نحوه مصرف و تأثیر آن بر حفظ منابع شاید بتوانیم تأثیری داشته باشیم که فعالیت‌های اصلی ما در این سطوح است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.