×

قواعد پارک کردن در کوچه هایی که بن بست نیست

قواعد پارک کردن در کوچه هایی که بن بست نیست

فضای کوچه، در ملکیت هیچ شخص خاصی نیست و به عموم مردم تعلق دارد کوچه از جمله اموالی است که غیرقابل تملک اعلام شده است و با رعایت سایر قوانین، هر کسی می‌تواند از منافع آن بهره‌مند شود

قواعد-پارک-کردن-در-کوچه-هایی-که-بن-بست-نیست

فضای کوچه، در ملکیت هیچ شخص خاصی نیست و به عموم مردم تعلق دارد. کوچه از جمله اموالی است که غیرقابل تملک اعلام شده است و با رعایت سایر قوانین، هر کسی می‌تواند از منافع آن بهره‌مند شود.

  بر اساس ماده 24 قانون مدنی، «هیچ‌کس نمی‌تواند طرق و شوارع عامه و کوچه‌هایی را که آخر آنها مسدود نیست تملک کند.» همچنین در ماده 92  این قانون آمده است «هرکس می تواند با رعایت قوانین و نظامات راجعه به هر یک از مباحات، از آنها استفاده کند.» تا زمانی که سد معبر نکرده یا در جایی که توقف ممنوع اعلام نشده است، توقف نکرده باشید، پارک در کوچه حق و سهم شماست، مگر با یک استثنا. اگرچه کوچه در مالکیت عمومی است اما مالکان خانه‌های واقع در کوچه، در حد رفت و آمد خود نسبت به آن حق دارند. به این حق، «حق ارتفاق نسبت به ملک غیر» می‌گویند. (مواد 93 تا 108 قانون مدنی)‌  در کوچه‌ها نباید راه رفت و آمد صاحبان منازل گرفته شود بنابراین حق پارک در برابر درب پارکینگ منزل دیگران را ندارید.  همچنین پارک در برابر سایر درب‌ها، اگر امکان رفت و آمد افراد یا وسایل متعارف آن درب مثل دوچرخه و موتور سیکلت را سلب کند، ممنوع است.  نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که اگر شما پیاده‌رو را سنگ‌فرش کرده‌اید یا گل و درخت کاشته‌اید، هیچ حقی برای شما نسبت به آن، و فضای مجاور در کوچه ایجاد نمی‌کند.

همچنین در خصوص پارک ‌کردن خودرو در فضای غیرعبوری کوچه‌ها، باید گفت که قاعده «هر کسی زودتر رسید» حاکم است و به هیچ عنوان نمی‌توان گفت زیر پنجره و جلوی دیوار، حریم ملک است. کوچه در مالکیت عمومی است و ایجاد حق در ملک عمومی، جنبه استثنایی و حداقلی دارد.

 پارک و پنچری!

حتی اگر کسی، خودروی خود را در برابر درب پارکینگ شما پارک کرد، شما حق ندارید او را به پنچری لاستیک تهدید کنید.

بنابراین با لحاظ این مورد، باید مجددا یادآوری کرد که تکلیف موضوع «زیر پنجره و جلوی دیوار، حریم ملک است» و اینکه «نمی‌توان زیر پنجره و جلوی دیوار منزل، خودروی شخصی را پارک کرد» به طریق اولی، روشن است و شما تنها می‌توانید از ضابطین قضایی (در اینجا نیروی انتظامی) برای رفع مزاحمت کمک بخواهید.

 صرف تهدید دیگران به خسارت مالی جرم است

شما قاضی نیستید که برای گرفتن حقتان رأسا اقدام کنید. صرف تهدید دیگران به خسارت مالی (پنچری یا حتی خالی کردن باد لاستیک) جرم است. تهدید به ایراد ضرر مالی تا 74 ضربه شلاق یا دو ماه تا دو سال حبس دارد. (ماده 669 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی) تخریب عمدی اموال دیگری نیز از 6 ماه تا 3 سال حبس خواهد داشت. (ماده 677 همان قانون) همچنین توهین ساده می‌تواند مجازات شلاق تا 74 ضربه یا جزای نقدی به همراه داشته باشد. (ماده 608 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی)

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.