×

قضات هم حقوق بازنشستگی می گیرند هم پروانه وکالت !

قضات هم حقوق بازنشستگی می گیرند هم پروانه وکالت !

یک وکیل دادگستری با اشاره به اشتغال قضات بازنشسته به وکالت گفت در کشورهای دیگر برای قضاوت، کسی را استخدام می کنند که سابقه وکالت داشته باشد زیرا سابقه وکالت تجربه‌ای به قاضی می‌دهد که آن قاضی بهتر بتواند قضاوت کند

قضات-هم-حقوق-بازنشستگی-می-گیرند-هم-پروانه-وکالت-!

یک وکیل دادگستری با اشاره به اشتغال قضات بازنشسته به وکالت گفت: در کشورهای دیگر برای قضاوت، کسی را استخدام می کنند که سابقه وکالت داشته باشد زیرا سابقه وکالت تجربه‌ای به قاضی می‌دهد که آن قاضی بهتر بتواند قضاوت کند.

سید محمود علیزاده طباطبایی در گفت وگو با ایسنا  درباره لایحه اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: این قانون هنوز ابلاغ نشده است اما بنظرم باید از تجربه یک گروه استفاده شود مثل اساتید دانشگاه  که مانند  مراجع علمی تا زمانی که زنده اند باید از وجود آنها استفاده کرد.  نمی توانیم بگوییم اساتید بعد از 30 سال بازنشسته شوند و دیگر کار نکنند. حضور اساتید بازنشسته در دانشگاه یک اعتبار برای دانشگاه است مانند دکتر آزمایش و مرحوم دکتر کاتوزیان   و دکتر هاشمی. این اساتید افرادی هستند که تا زنده اند جامعه حقوقی  به وجود آنها نیاز دارد.

وی  درباره وکالت  قضات بازنشسته گفت: در کشورهای دیگر  به این صورت است که برای استخدام قاضی، کسی را استخدام می کنند که سابقه وکالت داشته باشد زیرا سابقه وکالت تجربه‌ای به قاضی می‌دهد که آن قاضی بهتر بتواند قضاوت کند.  متاسفانه در اینجا تبعیضی که وجود دارد این است که قضات حقوق بازنشستگی را می‌گیرند و از طرفی هم  پروانه وکالت می گیرند و از این بابت به جامعه وکالت کمکی نمی‌رسد.


این حقوقدان اضافه کرد: بنده که دو دوره در هیات مدیره کانون وکلا بودم بحثم این بود که قضاتی که می‌آیند و وکالت می کنند خوب است که از وجود آنها در جامعه وکالت استفاده کنیم ولی اینکه ما تنگ نظری کنیم و بگوییم که نباید آنها را به کار بگیریم یعنی یک تجربه به درد بخور در جامعه وکالت را از دست می‌دهیم ولی باید هزینه‌اش هم بپردازند و بخشی از حقوق بازنشستگی یا پاداش دریافتی شان را به صندوق حمایت از وکلا بدهند.

وی افزود: بر اساس بررسی که اخیرا اسکودا کرده بود مشکل این است که در جامعه وکالت بیش از یک سوم  وکلا بیکارند و علتش این است که 16 میلیون پرونده‌ای که  رییس قوه قضاییه می‌گوید در قوه رسیدگی می‌شود، اگر هر پرونده دو طرف داشته باشد این 16 میلیون پرونده یعنی  32 میلیون نفر که در سال  به دادگستری مراجعه می کنند ولی از این 32 میلیون نفر ، 500 هزار نفرشان با حضور وکیل نیست لذا این مشکل را باید حل کرد.

این وکیل دادگستری با طرح این ادعا که متاسفانه قوه قضاییه در مقابل وکلا موضع دارد، به انتقاد از لزوم انتخاب وکیل مورد تایید رییس قوه قضاییه در پرونده‌های امنیتی گفت: این وکیل که نمی‌خواهد از حقوق رییس قوه قضاییه دفاع کند که مورد تایید ایشان باشد.

وی افزود: قوه قضاییه در مقابل وکلا موضع دارد باوجود اینکه که 9/ 99 درصد قضات بازنشسته وکیل می شوند، بسیار  جالب است که پشت میز تشکیلات قضایی هستند مقابل وکلایند و بعدها با حضور در کانون وکلا می خواهند پروانه وکالت بگیرند. جالب است که رییس دیوان عالی کشور وکیل دادگستری بوده است و تا دیروز که وکیل دادگستری بوده مقابل دادسرا بازرسی بدنی می شده ولی امروز شده رییس دیوان عالی. این مسایل باید حل شود و گرنه مشکل کانون وکلا  قضات بازنشسته نیست زیرا قضات بازنشسته اعتباری برای جامعه وکالت هستند.


علیزاده طباطبایی اضافه کرد: از طرفی هم در لایحه‌ای که قوه قضاییه داده بود گفته بود که  اجبارا وکلا باید بعد از 30 سال بازنشسته بشوند در حالی که باید پرسید چگونه است که وکلا باید بعد از 30 سال بازنشسته شوند ولی قاضی بعد از 30‌سال باید بیاید و وکیل شود؟ این تبعیض‌ها باید برداشته شود.

این وکیل دادگستری در پایان با بیان اینکه به کارگیری بازنشستگان در یکسری دستگاه‌های خدماتی درست و منطقی نیست، گفت: در دنیا دولت و دستگاه‌های دولتی جایی هستند برای کارآموزی افراد که بروند و در بخش خصوصی کار کنند. دستگاه‌های دولتی باید محلی برای تجربه اندوزی افراد باشد تا بعد از آن در بخش‌های خصوصی فعالیت کنند. لذا همانطور که قضات بازنشسته می‌توانند بیایند وکالت کنند برای بازنشستگان دیگر ارگان‌ها  مثل وزارت نفت و وزارت صنعت و ... باید زمینه کار برایشان در بخش خصوصی فراهم باشد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.