×

تدین به جای حذف سکه از مهریه،زندگی زوجین را بیمه کنیم

تدین به جای حذف سکه از مهریه،زندگی زوجین را بیمه کنیم

یک وکیل دادگستری گفت حذف سکه از مهریه امکان پذیر نیست و دخالت دولت یا قانونگذار در این زمینه هم کارآمد نیست لذا بهتر است ما زندگی زوجین را بیمه کنیم

تدین-به-جای-حذف-سکه-از-مهریه،زندگی-زوجین-را-بیمه-کنیم

یک وکیل دادگستری گفت: حذف سکه از مهریه امکان پذیر نیست و دخالت دولت یا قانونگذار در این زمینه هم کارآمد نیست لذا بهتر است ما زندگی زوجین را بیمه کنیم.

عباس تدین در گفت‌و گو با ایسنا با اشاره به  مطرح شدن حذف سکه از مهریه، گفت: نوع مهریه در اختیار شهروندان و مردم است و دخالت دولت یا قانونگذار در این زمینه کارآمد نیست. اینکه بخواهیم بگوییم که زوجین  دیگر نمی توانند سکه را به عنوان مهریه در نظر بگیرند، امکان پذیر نیست زیرا ممکن است طرفین به جای سکه بخواهند الماس یا دلار انتخاب کنند لذا این کار حذف صورت مساله است تا حذف مشکل.

وی تصریح کرد: مهریه توافقی است بین دونفر که می خواهند با هم زندگی کنند و  عرف هم بیشتر آن را در بحث سکه برقرار کرده است والا اینکه قانون نویسی کنیم که فلان چیز جزء مهریه باشد یا نباشد در عمل امکان پذیر نیست.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: آنچه که می شود در آن مداخله کرد و قانونگذار در سال‌های اخیر در این زمینه گام برداشته بحث تعیین سقف مهریه است، یعنی آن دخالتی که قانونگذار در بحث اینکه زوجه اگر مهریه اش را مطالبه کند تا چه میزانی می تواند اقدام به مطالبه کند  و برای مازاد آن از همسر خود مال معرفی کند و اگر نتواند مالی معرفی کند مطالبه آن مازاد امکان پذیر نیست. محروم یا ممنوع کردن شهروندان و زوجین از نوع مهریه که آن را چه چیزی انتخاب کنند عملا امکان پذیر نیست و اگر وضع شود متاسفانه کمااینکه سابقه هم  در موارد مشابه داشته  به راحتی ممنوعیت‌ها دور زده می شود.

تدین  یادآور شد: زمانی هم برای خرید و فروش تلفن همراه اعلام می کردند که فقط کسی که مالک است و نقل و انتقال وجود ندارد ولی می رفتند دفترخانه وکالت می دادند و به راحتی نقل و انتقال انجام می شد، در حالی که سیم کارت به نام شخص دیگری بود؛ لذا  این راهکار برای مهریه هم جوابگو نیست.

تدین تاکید کرد: ما تا زمانی که در این زمینه فرهنگ سازی نکنیم،  هر ممنوعیت یا هر چیزی که بگذاریم قابل تغییر است. ضمن اینکه ما باید ازدواج جوانان را تسهیل کنیم و باید به آنها آموزش هم بدهیم؛ در عین حال ضمانت نامه‌ها و پشتوانه‌های خوبی برای زنان در نظر بگیریم.

این وکیل دادگستری ادامه داد: زمانی که در قانون به راحتی به زوج اجازه می‌دهیم که زنش را طلاق دهد در حالی که  زوجه در دادگستری باید مدت‌ها پیگیر باشد تا عسر و حرج را اثبات کند و طلاق بگیرد؛ به نظر می آید که برابری و تعادلی وجود ندارد و  تا زمانی که قانونمان را زیربنایی اصلاح نکنیم و تعادل بین حقوق زوجین در قانون برقرار نکنیم و پشتوانه‌های لازم به ویژه برای زوجه در نظر نگیریم، مشکل حل نمی شود.

وی تصریح کرد: چه اشکالی دارد که ما بیاییم و زندگی طرفین به ویژه زوجه را بیمه کنیم تا اگر خدایی نکرده در آینده از هم جدا شدند پشتوانه مالی داشته باشند؛ لذا باید  قانون را اصلاح کنیم و در بدو امر پشتوانه‌ها و ضمانت‌هایی را برای زوجین به ویژه زوجه در نظر بگیریم زیرا هیچ کس راضی نیست برود زیر سقف و فردا مهریه‌اش را به اجرا بگذارد.

تدین با اشاره به در نظر گرفتن سقف 110 سکه برای مهریه گفت: عملا این موضوع هم امکان پذیر نیست زیرا ما سقف گذاشتیم ولی با توجه به قیمت سکه که روز به روز بی حد و حصر بالا می رود عملی نشد لذا زوج درخواست اعسار می‌دهد و دادگاه‌ها لاجرم برای اینکه زندان‌ها پر نباشد و با توجه به  بخشنامه‌های رییس قوه آن را تعدیل و تقسیط می‌کنند و عملا چیزی دست زوجه را نمی‌گیرد.

این وکیل دادگستری در پایان گفت: در غرب هم بحث این است که تضمیناتی برای چگونگی اداره زندگی مشترک و آینده زندگی زوجین در نظر گرفته‌اند که برای ما هم قابل الگوبرداری است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.