×

پیوستن به CFT اهرم فشار آمریکا بر مبادلات بانکی کشور را بر می دارد

پیوستن به CFT اهرم فشار آمریکا بر مبادلات بانکی کشور را بر می دارد

یک وکیل دادگستری در رابطه با تصویب لایحه cft توسط مجلس گفت اگر به cft نمی‌پیوستیم اهرمی به آمریکا داده می‌شد که اگر نتوانست با خروج از برجام مبادلات بانکی ما را ممنوع کند، حداقل با نپیوستن ما به cft و fatf بتواند از این اهرم برای جلوگیری از مبادلات بانکی یا فشار بر کشور ما استفاده کند

پیوستن-به-CFT-اهرم-فشار-آمریکا-بر-مبادلات-بانکی-کشور-را-بر-می-دارد

یک وکیل دادگستری در رابطه با تصویب لایحه cft توسط مجلس گفت: اگر به cft نمی‌پیوستیم اهرمی به آمریکا داده می‌شد که اگر نتوانست با خروج از برجام مبادلات بانکی ما را ممنوع کند، حداقل با نپیوستن ما به cft و fatf بتواند از این اهرم برای جلوگیری از مبادلات بانکی یا فشار بر کشور ما استفاده کند.

هوشنگ پوربابایی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی از تصویب لایحه cft که اخیراً توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد اظهار کرد: Cft یکی از لوایج چهارگانه fatf است و fatf یک نهاد یا سازمان بین‌المللی برای رسیدگی به نحوه تأمین مالی گروه‌های تروریستی می‌باشد. فی نفسه و در ظاهر امر این اقدام، اقدام پسندیده‌ای است و کشورها را مجاب و موظف می‌کند که امور بانکی یا مبادلات ارزی خود را در صورتی که این سازمان مطالبه کند به صورت شفاف برای رهگیری سازمان‌های تروریستی اعلام کنند تا از شیوع این پدیده خطرناک جلوگیری شود.

وی افزود: آنچه که باعث بروز برخی نگرانی‌ها در کشور شده و بعضی از مخالفان به آن دامن می‌زنند، بحث در خصوص نحوه تعریف تروریست است. بعضی‌ها معتقدند که کمک به یک سری گروه‌ها که اقدامات تروریستی هم انجام نمی‌دهند برای حفظ منافع امنیت ملی کشورشان موثر بوده و همه کشورهای جهان نیز این شیوه را انجام می‌دهند که بزرگترین کشور در این خصوص آمریکاست که برای حفظ امنیت خود حتی در آب‌های قاره‌های دیگر یا آب‌های فرازمینی خود نیز چنین اقداماتی را انجام می‌دهند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: برخی مواقع چنین کمک‌هایی به تعریف تروریست به زعم آنها دامن می‌زند. مثلاً اعلام می‌کنند اگر کشور ایران، روسیه یا سوریه به یک گروهی در خارج از کشور به خاطر تأمین یا اهدافش کمک کند آنها این گروه را عامل تروریستی می‌دانند ولی از نگاه ما تروریستی نباشد که چنین تعریفی ممکن است بازتاب خطرناکی داشته باشد، اگر چه بعضی کارشناسان حوزه امنیت ملی اعلام می‌کنند که اساساً چنین کمک‌هایی به شیوه بانکی انجام نمی‌شود.

پوربابایی تصریح کرد: پیوستن به cft و fatf حتماً منافعی را برای کشور ما خواهد داشت، چون کشورهای دیگر با پیوستن به آن ملزم به این امر شدند که در صورتی که کشورهای دیگر به این کنوانسیون ملحق نشوند از کلیه مبادلات بانکی با آن کشورها خودداری کنند و این مسأله خطرناک‌ترین وضعیتی است که ممکن است برای کشورها به وجود آید، خصوصاً برای کشور ما با توجه به شیوه‌هایی که آقای ترامپ با تحریم‌ها انجام داده ممکن است خطرناک‌تر هم شود، بنابراین حتی کشورهایی را که معتقدند آمریکا به صورت یکجانبه و خارج از چارچوب مقررات بین‌المللی از برجام خارج شد موظف و مجاز می‌کند که از مبادلات بانکی با ما خودداری کنند.

وی افزود: این مسأله تقویت کننده موضع رییس جمهور آمریکا در جلوگیری از مبادلات بانکی ما خواهد بود و در واقع اهرمی است که به آمریکا داده می‌شود تا اگر چه که نتوانست با خروج از برجام مبادلات بانکی ما را ممنوع کند، حداقل با نپیوستن ما به cft و fatf بتواند از این اهرم برای جلوگیری از مبادلات بانکی یا فشار بر کشور ما استفاده کرده که این امر پدیده مناسبی نیست.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه بعضی‌ها معتقدند که cft منافعی برای ما ندارد، اظهار کرد: در این خصوص نگرانی‌ها و اعتراضاتی وجود دارد و این رفتارها می‌تواند ناشی از این موضوع باشد که این افراد برخی مقررات cft و fatf را نمی‌دانند و آشنایی کامل با حقوق بین‌الملل ندارند، بنابراین کورکورانه با آن مخالفت می‌کنند.

پوربابایی افزود: بعضی‌ها نیز نگرانی و مخالفتشان با توجه به سابقه‌ای که از کشورهای قدرتمند در برخورد با کنوانسیون‌ها، مقاوله‌نامه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی دارند نشأت می‌گیرد و از این حیث که این کشورها از ابزار زور و قدرتشان استفاده می‌کنند و معتقدند حتی اگر ما به cft و fatf ملحق بشویم اطلاعات لازم را باید به کشورهای دیگری بدهیم اما منافعی نصیب کشور ما نخواهد شد. بنابراین بخش عمده نگرانی اینها از حیث نگرانی‌های حفظ منافع ملی است و از این حیث که آمریکا سابقاً نشان داده که در برجام چه اقداماتی علیه ما انجام داده است که البته این نگرانی‌ها بی‌مورد هم نیست.

وی گفت: باید مطمئن باشیم که نپیوستن به چنین کنوانسیون‌هایی که بیش از 100 کشور به آن ملحق شده‌اند صددرصد برای ما مضر است چون هم کشورهای ابرقدرت که مخالف ما هستند از این ابزار استفاده کرده و ما را محروم می‌کنند و هم این قدرت‌ها کشورهای موافق ما را به علت نپیوستنمان به  کنوانسیون cft و fatf وادار می‌کنند که با ما مبادلات بانکی نداشته باشند و در دنیا هم به این کشورها ثابت می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران با نپیوستن به این کنوانسیون‌ها به منافع مالی تروریست‌ها کمک می‌کند.

پوربابایی در پایان تاکید کرد: در صورت پیوستن به cft و fatf ابزاری به دست کشورهای قدرتمند نمی‌دهیم و در کنار آن می‌توانیم کشورهایی که تابع محض کشورهای ابرقدرت نیستند را آگاه کنیم که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی حرکت می‌کند و این کشورها اجازه داشته باشند که مبادلات خود را کماکان با ما ادامه دهند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.