×

آشنایی با برخی قوانین آپارتمان نشینی

آشنایی با برخی قوانین آپارتمان نشینی

زندگی در مجتمع‎های مسکونی، بدون آموزش و مدارا و مراعات تقریبا غیرممکن است؛ حتی قضیه آن‎قدر مهم و جدی است که قانون هم دست به‎کار شده و برای رفع و رجوع مشکلات آپارتمان‎نشین‎ها ماده و تبصره تعیین کرده‎ است به همین دلیل آشنایی با تعدادی از قوانین آپارتمان‌نشینی خالی از فایده نیست

آشنایی-با-برخی-قوانین-آپارتمان-نشینی وکیل 

زندگی در مجتمع‎های مسکونی، بدون آموزش و مدارا و مراعات تقریبا غیرممکن است؛ حتی قضیه آن‎قدر مهم و جدی است که قانون هم دست به‎کار شده و برای رفع و رجوع مشکلات آپارتمان‎نشین‎ها ماده و تبصره تعیین کرده‎ است. به همین دلیل آشنایی با تعدادی از قوانین آپارتمان‌نشینی خالی از فایده نیست.

در هر ساختمان مشمول قانون تملک آپارتمان‌ها که مالکین بیش از سه نفر باشند، باید مدیر یا مدیرانی توسط مجمع عمومی مالکین انتخاب شود. وظیفه مدیر شامل اداره و حفظ ساختمان، دریافت و پرداخت هزینه‌ها، بیمه آتش‌سوزی ساختمان، تعیین سهم هر آپارتمان در هزینه‌ها و اعلام آن، خودداری از ارایه خدمات مشترک به بدهکاران، مطالبه طلب از بدهکاران با طرح دعوی در دادگستری و مراجعه به اداره ثبت است. درباره پرداخت نکردن هزینه‌های مشترک ساختمان، به‌طور معمول با ابلاغ‌نامه یا نصب فهرست بدهی‌ها در ساختمان از بدهکار خواسته می‌شود بدهیش را بدهد. در صورت خودداری فرد از پرداخت بدهی، مدیر می‌تواند دسترسی او را به خدمات مشترک مثل سرمایش، گرمایش، برق و آب مشترک ناممکن کند. مدیر همچنین می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک کشور درخواست صدور اجراییه و توقیف اموال بدهکار را بدهد. نمای ساختمان بخش مشترک آن و متعلق به همه مالکان است. آن بخش از ورودی آپارتمان‌ها و سردرب آنها که در ظاهر و زیبایی موثر و پیداست، جزو مشاعات و بخش مشترک محسوب می‌شود؛ بنابراین هیچ تغییر و اصلاحی در این موارد نباید بدون موافقت دیگر مالکین انجام شود. اگر سروصدای حیوانات یا حضورشان در محل زندگی باعث ایجاد مشکل و ناراحتی ساکنان شود، آنها می‌توانند با استناد به قانون رفع مزاحمت همسایه‌شان را از نگهداری حیوانات منع کنند. این مزاحمت و ایجاد ترس از هر نوع که باشد، مصداق سلب آسایش عمومی و موضوع ماده 618 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی است. قرار دادن اشیای اضافی، میز و صندلی در قسمت‌های مشترک ساختمان و پارکینگ اختصاصی و گذاشتن کفش، دمپایی و جاکفشی، پشت در آپارتمان و در محوطه راهروها ممنوع است. همچنین قرار دادن اشیا و آسیب رساندن به عایق پشت‌بام ممنوع و در صورت بروز این اتفاق، هزینه‌های تعمیرات بر عهده واحد آسیب‌زننده است.

مطالبه خسارت افت قیمت خودرو

طبق مواد یک و 2 قانون مسئولیت مدنی هر کس به دیگری چه عمد یا غیر عمد خواه مباشرتاً یا به تسبیب خسارتی وارد کند مسئول جبران خسارت است. بیمه، فقط خسارات مربوط به تعمیر و صافکاری خودرو را پرداخت می‌کند؛ در حالی که در عرف جامعه ما، خودروی تصادفی با غیرتصادفی، تفاوت قیمت دارد. طبق مواد یک و 2 قانون مسئولیت مدنی هر کس به دیگری چه عمد یا غیر عمد خواه مباشرتاً یا به تسبیب خسارتی وارد کند مسئول جبران خسارت است. در این راستا هم شخص متضرر باید برای تامین دلیل برآورد خسارت ناشی از افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کند. پس از ثبت دادخواست، کارشناس مربوط به تصادفات تعیین می‌شود که وی با ملاحظه خودرو یا در مواردی عکس‌های آن، خسارت افت قیمت را محاسبه و برآورد می‌کند.  بعد از برآورد خسارت با توجه به مبلغ خسارت تعیین‌شده توسط کارشناس، دادخواست مطالبه خسارت به طرفیت مالک خودروی مقصر تقدیم دادگاه یا شورای حل اختلاف می‌شود. با این توضیح که اگر خسارت بیش از 20 میلیون تومان باشد رسیدگی به دادخواست مطالبه خسارت در صلاحیت دادگاه و اگر کمتر از آن باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.