×

رد تقاضای توقف موقت اجرای بخشنامه در خصوص تایید نهایی اسناد با اثر انگشت سردفتران

رد تقاضای توقف موقت اجرای بخشنامه در خصوص تایید نهایی اسناد با اثر انگشت سردفتران

دیوان عدالت اداری درخواست صدور دستور موقت در پرونده شکایت از سازمان ثبت را رد کرد

رد-تقاضای-توقف-موقت-اجرای-بخشنامه-در-خصوص-تایید-نهایی-اسناد-با-اثر-انگشت-سردفتران

دیوان عدالت اداری درخواست صدور دستور موقت در پرونده شکایت از سازمان ثبت را رد کرد

شعبه 45 دیوان عدالت اداری درخواست صدور دستور موقت مبنی بر توقف اجرای بخشنامه شماره 1744071 مورخ 1397/8/3 معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را رد کرد.

به گزارش اختبار، بر اساس تصویری که از دادنامه شماره 2878 مورخ 1397/10/2 شعبه 45 دیوان عدالت اداری در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، شاکی این پرونده رئیس کانون سردفتران و دفتریاران و به طرفیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

تصمیم شعبه 45 دیوان عدالت ادرای با التفات به «فلسفه صدور دستور موقت» و این که «ورود ضرر یا خسارتی که جبران آن در آتیه غیرممکن یا متعسر باشد و نیز ضرورت و فوریت این امر از نظر مرجع احراز نگردید»، صادر شده است.

بخشنامه مورد اعتراض شاکی، سردفتران را مکلف می‌نمایند تا علاوه بر استفاده از توکن (جهت امضاء الکترونیکی)، مبادرت به اسکن لحظه‌ای اثر انگشت الکترونیک خود، به عنوان تایید نهایی هر سند تنظیمی و هر خدمت ثبتی بنمایند.

در همین رابطه چندی پیش رئیس سازمان اسناد و املاک کشور گفته بود که از اول دی ماه 97 تأئید نهایی اسناد رسمی تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت سردفتران صورت خواهد گرفت و این اقدام باعث پیشگیری از خدشه احتمالی به اعتبار اسناد رسمی خواهد شد.

این بخشنامه موجب اعتراضاتی در بین سردفتران کشور شد و در هفتم آذر تعدادی از سردفتران اسناد رسمی تهران با برگزاری نشستی در کانون سردفتران و دفتریاران به بخشنامه رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبنی بر تصویربرداری از اثر انگشت سردفتران اعتراض کردند.

معترضان بخشنامه معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را مغایر قانون دانسته و برخی از ایشان معتقدند این بخشنامه علی‌الظاهر به بهانه تائید نهائی کلیه خدمات ثبتی (اعم از سند رسمی، گواهی امضاء  ارسال و مراسلات، صدور اجرائیه و غیره)، ولی در واقع به منظور کنترل و پایش لحظه‌ای سردفتر وضع شده است.

گفتنی‌ست رسیدگی ماهوی به این پرونده هنوز صورت نگرفته است.

منبع : پایگاه خبری اختبار

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.