×

زنگ ها برای مسئولان به صدا در می ایند

زنگ ها برای مسئولان به صدا در می ایند

یک پژوهشگر و استاد دانشگاه معتقد است چنانچه مسئولان امر نسبت به انجام وظایف پیشگیرانه مصرح در قانون همت بگمارند، چه بسا شاهد رویداد حادثه پلاسکو، برج سلمان و آتش‌سوزی در مدارس و بروز حادثه تلخ واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم و تحقیقات نمی‌بودیم

زنگ-ها-برای-مسئولان-به-صدا-در-می-ایند وکیل 

یک پژوهشگر و استاد دانشگاه معتقد است: چنانچه مسئولان امر نسبت به انجام وظایف پیشگیرانه مصرح در قانون همت بگمارند، چه بسا شاهد رویداد حادثه پلاسکو، برج سلمان و آتش‌سوزی در مدارس و بروز حادثه تلخ واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم و تحقیقات نمی‌بودیم.

علی اردکانیان در یادداشتی نوشت: وقوع حوادث ناگوار طی سال‌های اخیر مانند حادثه پلاسکو، آتش‌سوزی برج سلمان مشهد، آتش‌سوزی مدارس و حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات به مثابه زنگ خطر‌هایی است که برای مسئولان به صدا درمی‌آیند تا با درک صحیح از شرایط و بار سنگین مسئولیت، تکالیف قانونی خود را به درستی به انجام برسانند.

اما در این میان آنچه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد اصل پیشگیری از وقوع حوادث و جرایم است که متأسفانه مورد غفلت واقع شده است.

اصل 156 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت بر لزوم کاربست «پیشگیری» همه‌جانبه تأکید دارد و بر این اساس فعالیت‌های خوبی نیز در مجموعه قوه‌قضاییه به انجام رسیده که جامعه ما از برکات پیدا و پنهان آن بهره‌مند شده است اما تلاش‌های بی‌وقفه دستگاه قضایی در این زمینه به تنهایی کافی نیست و نیازمند یک تلاش همگانی در زمینه پیشگیری هستیم.

به گزارش میزان، امروزه لزوم استفاده از شیوه‌های پیشگیرانه در بسیاری از مجامع به عنوان یک اصل مسلم پذیرفته‌شده عقلی مطرح است و بر این اساس نیازمند فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی فرهنگ پیشگیری از جرایم و حوادث هستیم.

مقوله‌ای که امروز به یک حلقه مفقوده در بخش‌هایی از نظام مدیریتی، تبدیل شده و این حلقه مفقوده ناشی از بی‌توجهی بعضی از مسئولان به انجام صحیح وظایف قانونی و عدم نگاه دقیق به محیط پیرامونی‌شان است. به عبارت دیگر چنانچه مسئولان امر نسبت به انجام وظایف پیشگیرانه مصرح در قانون همت بگمارند، چه بسا شاهد رویداد حادثه پلاسکو، برج سلمان و آتش‌سوزی در مدارس و بروز حادثه تلخ واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم و تحقیقات نمی‌بودیم. در حادثه اخیر آنچه در نگاه اول به چشم می‌آید بی توجهی مسئولان امر نسبت به ایمن‌سازی ناوگان حمل و نقل و مسیر تردد اتوبوس‌ها در واحد علوم و تحقیقات است و چنانچه در این حوزه آینده‌نگری پیشگیرانه صورت می‌گرفت امروز و در شرایطی که کشور آماج فشار‌های بیرونی است، دچار ضربه از درون نمی‌شدیم، ضرباتی که سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را هدف قرار داده و ضمناً خوراک تبلیغاتی برای دشمنان نیز فراهم می‌سازد. نهایتاً در شرایط کنونی شاید هیچ اقدامی نتواند قلب داغدار خانواده دانشجویان از دست رفته را التیام بخشد اما ورود دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم، علاوه بر روشن‌سازی ابعاد این حادثه ناگوار، می‌تواند زنگ هشداری باشد که برای سایر مسئولان به صدا درآمده تا موجب جلب توجه آنان به انجام دقیق وظایف قانونی در قبال مردم و نظام و پیشگیری از بروز حوادث و وقایع ناگوار مشابه باشد.

ورودی که قابل تقدیر بوده و می‌توان آن را به فال نیک گرفت.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.