×

اولین قدم در رعایت حقوق شهروندی افزایش آگاهی مردم است

اولین قدم در رعایت حقوق شهروندی افزایش آگاهی مردم است

یک وکیل دادگستری گفت یکی از اولین قدم‌ها برای رعایت حقوق شهروندی توسط مردم سعی در درونی سازی آن در جامعه و افزایش آگاهی‌ها می‌باشد

اولین-قدم-در-رعایت-حقوق-شهروندی-افزایش-آگاهی-مردم-است

یک وکیل دادگستری گفت: یکی از اولین قدم‌ها برای رعایت حقوق شهروندی توسط مردم سعی در درونی سازی آن در جامعه و افزایش آگاهی‌ها می‌باشد.

مونیکا نادی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با نقش مردم در رعایت حقوق شهروندی اظهار کرد: اولین موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که شهروندی موقعیتی است که از مجموعه‌ای از حقوق، وظایف و تعهدات تشکیل می‌شود و رعایت آنها منجر به این می‌شود که کرامت انسانی افراد در جامعه حفظ شود، از حقوق و آزادی‌های فردی برخوردار شوند و اصولی مانند تساوی، منع تبعیض و حمایت یکسان افراد در برابر قانون در جامعه شکل گیرد.

وی افزود: طبیعتاً ما در تعریف حقوق شهروندی نه تنها به حقوق بلکه به خود تکالیف و وظایف هم اشاره می‌کنیم.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: به طور کلی حقوقی که به عنوان حقوق شهروندی با آن سروکار داریم حقوق اساسی افراد در جامعه است. برخورداری شهروندان از حق آزادی و امنیت، حق سلامت و کیفیت زندگی مطلوب، حق کرامت و برابری، مشارکت در حق تعیین سرنوشت خود، برخورداری از حق دادرسی عادلانه، حق تشکیل خانواده، اشتغال و امثال اینها از جمله حقوق اساسی افراد جامعه است.

نادی یادآور شد: خصیصه اصلی تمامی این حقوق این است که به مردم بر می‌گردد و برای پیاده‌سازی حقوق شهروندی در جامعه مردم سهیم بوده و نقش اساسی را در این موضوع ایفا می‌کنند. هدف از حقوق شهروندی این است که انسان به عنوان انسان محترم است فارغ از اینکه در چه طبقه اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و… قرار دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از موضوع به افزایش آگاهی‌های مردم بر می‌گردد که حقوق اساسی خود را به خوبی بشناسند و آن را مطالبه کنند، گفت: حقوق شهروندی داستانی مشارکتی است و اگر مردم حقوق خود را بشناسند و آن را مطالبه کنند در تحقق آن تأثیرگذار خواهد بود.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: با توجه به اینکه منشور حقوق شهروندی هم تصویب شد و ضمانت اجرایی برای آن نبود، موانع بسیاری بر سر راه احقاق حقوق شهروندی وجود دارد. اینکه دولت چقدر عزم جدی در پیاده سازی این حقوق داشته، را چندان شاهد نبودیم. یکی از موضوعات مهم در این خصوص که وظیفه دولت هم هست آموزش حقوق شهروندی است.

نادی گفت: حقوق شهروندی چه به عنوان رکن مناسباتی که مردم با دولت حاکم دارند و چه مناسباتی که با خودشان دارند، پایه‌های اصلی تحقق حقوق شهروندی بوده و بسیار اثرگذار هستند، پس طبیعی است که باید حقوق شهروندی را در جامعه نهادینه کنیم.

وی با اشاره به گزارش یک‌ساله اجرای حقوق شهروندی اظهار کرد: در این گزارش اینکه چقدر به این موارد پرداخته شد، مورد تردید است. زمانی که این حقوق در جامعه نهادینه شده، مطالبه عمومی صورت گیرد و قدرت نظارتی به مردم داده شود قطعاً شاهد افزایش تحقق حقوق شهروندی خواهیم بود، اما عملاً شاهد هستیم که این اتفاق نیفتاده و برخی از مکانیسم‌های اجرایی در ساختارهای منشور حقوق شهروندی که صرفاً یک منشور می‌باشد و همچنین در قوانین تعریف نشده است.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: اتفاقی که باید بیفتد این است که تمام نهادهای متولی و مسئول در راستای افزایش آگاهی‌های عمومی اقدام کنند. وقتی آگاهی‌های عمومی و آموزش افزایش یابد مردم نسبت به حقوقی که نسبت به سایرین دارند آگاه شده و برای مطالبه آن اقدام می‌کنند و تکالیفی که خودشان به عنوان یک عضو فعال در فرآیند تحقق حقوق شهروندی دارند را بر عهده می‌گیرند.

نادی در رابطه با اینکه تاکنون در رابطه با آشنایی مردم برای رعایت حقوق شهروندی چگونه عمل شده، گفت: به نظر من در این خصوص تاکنون بسیار ضعیف عمل شده و از ابزارهای اطلاع‌رسانی مانند صداوسیما که می‌تواند در این افزایش آگاهی و مطالبه‌گری‌های عمومی نقش گسترده‌ای ایفا کند و حتی بخشی از این حقوق و تکالیف را به افراد یادآور شود، استفاده نشده است.

وی افزود: متأسفانه صداوسیما خارج از چارچوب و ساختاری که دارد این وظایف را به خوبی انجام نمی‌دهد. وظیفه رسانه‌ها این است که این آگاهی‌ها را ایجاد کنند و از مردم بخواهند که این حقوق را به عنوان تکالیفی که در برابر سایر افراد جامعه دارند به رسمیت بشناسند و اجرا کنند و همچنین مطالبه‌گر این حقوق از دولت باشند.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد هم می‌توانند نقش نظارتی بر روند سازمان‌های دولتی داشته باشند و از آنها مطالبه‌گری کنند که این امر منجر به نهادینه شدن حقوق شهروندی شود.

نادی تاکید کرد: اجرای حقوق شهروندی یک موضوع همه جانبه و متقابل بین مردم و دولت است و ابعاد مختلفی دارد. شاید یکی از اولین قدم‌ها برای اجرایی کردن آن سعی در درونی سازی آن در جامعه و افزایش آگاهی‌ها باشد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر فاصله بسیاری تا وضعیت مطلوب وجود دارد و افراد به خودی خود از حقوق شهروندی مطلع نیستند تا در این خصوص مطالبه‌گر باشند. حتی در خصوص منشور حقوق شهروندی هم برخی از نهادها در ارائه گزارش مشارکت نکردند و یک سری ملاک‌های ارزیابی و نظارتی ایراد دارد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.