×

طرح اصلاح قانون جرم سیاسی

طرح اصلاح قانون جرم سیاسی

آخرین وضعیت اعلام وصول در صحن علنی مجلس شورای اسلامی 14 بهمن 1397

طرح-اصلاح-قانون-جرم-سیاسی

آخرین وضعیت: اعلام وصول در صحن علنی مجلس شورای اسلامی 14 بهمن 1397

ماده 1- ماده (1) قانون به شرح زیر اصلاح می­‌شود:

ماده 1- هر یک از جرایم مصرح در ماده (2) این قانون که علیه مدیریت و نهادهای سیاسی یا سیاست داخلی یا خارجی کشور ارتکاب یابد، مشروط به آنکه بدون توسل به اقدامات مسلحانه یا خشونت آمیز باشد، جرم سیاسی محسوب می­‌شود.

ماده 2- بند الف ماده (2) قانون به شرح زیر اصلاح می­‌شود:

الف- توهین یا افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی نسبت به رهبری، رؤسای سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونان رئیس جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای شورای نگهبان به واسطه مسؤولیت آنان؛

ماده 3- دو بند به عنوان بند (ج) و بند (د) به ماده (2) قانون الحاق می شود:

ج- اقداماتی که وفق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب 6/11/1387 انجام شده باشد؛

د- جرایم موضوع مواد (498)، (499)، (500)، (410) و (698) قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات).

ماده 4- بند های (ب)، (ح)، (خ) و (د) ماده (3) به شرح زیر اصلاح می­‌شود:

ب – سوء قصد و اقدام خشونت آمیز نسبت به مقامات داخلی و خارجی؛

ج- جاسوسی و افشای اسرار منطبق با تعریف اسناد محرمانه و سری در قانون اطلاعات و اسناد محرمانه و سری دولتی مصوب 29/11/1353 و ماده (5) آیین نامه طرز نگاهداری اسناد سری و محرمانه و نیز مواد (4) و (13) قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مصوب 18/5/1371 و مواد 501 و 505 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات)

خ – تحریک مستقیم مردم یا گروه‌هایی از آنها به تجزیه طلبی، جنگ، کشتار و درگیری؛

د- ایجاد اختلال عمدی در داده­‌ها یا سامانه‌های رایانه­‌ای و مخابراتی به کار گرفته شده برای ارائه خدمات ضروری عمومی یا حاکمیتی؛

ماده 5- ماده (4) قانون به شرح زیر اصلاح می­‌شود:

ماده 4- رسیدگی به کلیه­ جرایم سیاسی باید علنی و با حضور هیأت منصفه و وکیل متهم در تمام مراحل رسیدگی صورت گیرد. رسیدگی به این جرایم وفق قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 در دادگاه کیفری یک مرکب از پنج قاضی انجام می­‌شود و احکام صادره حسب مورد قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

تبصره 1- متهم حق انتخاب آزادنه­ وکیل خود را دارد. مراجع قضایی مکلف به پذیرش وکیل تعرفه شده از سوی متهم می باشند. اعمال هرگونه محدودیت در این زمینه، از قبیل محدودیت مقرر در تبصره­ ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، ممنوع است.

تبصره 2- هر گاه در هریک از مراحل رسیدگی حق گرفتن وکیل از متهم سلب یا متهم از هر یک از حقوق دیگر مصرح در این قانون محروم شود حکم صادره فاقد اعتبار قانونی است و به علاوه در مرتبه­ اول موجب مجازات انتظامی درجه 3 و در مرتبه­ دوم موجب انفصال از شغل قضایی برای قاضی مربوط خواهد بود.

ماده 6- سه تبصره به شرح زیر به ماده­ (4) قانون ملحق می­‌شود:

تبصره 2- اظهار نظر قبلی هریک از اعضای هیأت منصفه له یا علیه متهم در پرونده خاصی به هر شکل که صورت گرفته باشد، مانع شرکت آن عضو در رسیدگی به آن پرونده متهم خواهد بود. در صورت شرکت چنین عضوی در هیات منصفه حکم صادره فاقد اعتبار خواهد بود.

ماده 7- ماده (5) قانون به شرح زیر اصلاح می­‌شود:

ماده 5 – تشخیص سیاسی بودن اتهام با دادسرا یا دادگاهی است که پرونده در آن مطرح است. متهم می‌­تواند ادعای سیاسی بودن اتهام خود را هنگام تفهیم اتهام و انجام تحقیقات در دادسرا و یا تا پایان جلسه اول دادرسی در دادگاه مطرح کند. مرجع رسیدگی کننده طی قراری در این مورد اظهارنظر می‌­کند. قرار صادره از دادسرا ظرف ده روز در دادگاه کیفری یک، و قرار صادره از دادگاه ظرف ده روز در دادگاه تجدیدنظر استان قابل اعتراض خواهد بود.

ماده 8- بندهای، (ث)، (ج) و (ج) ماده (6) قانون به شرح زیر اصلاح می­‌شود:

ث- ممنوعیت بازداشت و حبس به صورت انفرادی؛

ج- حق ملاقات و مکاتبه با وکیل و بستگان نزدیک در طول دوره­ تحت نظر، بازداشت و حبس حداقل به میزان هفته‌­ای دوبار با رعایت شئون زندانی و خانواده­ی او طبق آیین نامه سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور؛

چ- حق دسترسی به کتب، نشریات، رادیو و تلویزیون، اینترنت و تلفن در طول مدت حبس.

ماده 9– بندهای زیر به عنوان بند (ح) و (خ) به ماده (6) قانون افزوده می­‌شود:

ح- اولویت داشتن در طرح پرونده در کمیسیون عفو و در اعطای آزادی مشروط؛

خ- عدم شمول مجازات های تبعی و تکمیلی نسبت به محکوم علیه

ماده 10- یک تبصره به شرح زیر به ماده (6) افزوده می­‌شود:

تبصره- مرتکبان جرایم مندرج در قانون جرایم رایانه­‌ای (مواد 729 تا 755 قانون مجازات اسلامی- بخش تعزیرات مصوب 1375) و جرایم مندرج در قانون مطبوعات هم به شرط انطباق با ماده (1) این قانون مشمول حقوق مندرج در این ماده می‌­شوند.

منبع : اختبار

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.