×

کرایه آنلاین قدم آهسته برای شهر هوشمند

کرایه آنلاین قدم آهسته برای شهر هوشمند

یکی از شاخص های شهر هوشمند پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی است، طرحی که اکنون در کلانشهرهایی مثل تهران در حال اجرا است اما با وجود اپلیکیشن های متعدد هنوز آن طور که باید و شاید این نوع پرداخت نتوانسته در بین رانندگان و مسافران جایگاه خود را پیدا کند

کرایه-آنلاین-قدم-آهسته-برای-شهر-هوشمند وکیل 

تهران- ایرنا- یکی از شاخص های شهر هوشمند پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی است، طرحی که اکنون در کلانشهرهایی مثل تهران در حال اجرا است اما با وجود اپلیکیشن های متعدد هنوز آن طور که باید و شاید این نوع پرداخت نتوانسته در بین رانندگان و مسافران جایگاه خود را پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، این روزها استارت اپ ها و برنامه های موبایلی توانسته‌ اند بسیاری از مشکلات را برطرف کنند، برای مثال خرید اینترنتی، درخواست تاکسی، پیک و حتی کامیون برای حمل بارهای سنگین از طریق برنامه های موبایل امکانپذیر شده است.

یکی از کاربردهای گوشی های هوشمند پرداخت های آنلاین است از جمله پرداخت کرایه تاکسی به واسطه اپلیکیشین های مختلفی که در این زمینه ورود کرده اند. مهمترین کاربرد این نرم افزارها، برچیدن معضل پول خرد و پرداخت کرایه مصوب در تاکسی های خطی است، هر چند این نرم افزارها در دنیای امروز کاربردهای مفید دیگری هم دارند.

بر این اساس در راستای اجرای مصوبه یکصد و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در خصوص استفاده از فناوریی های مخابراتی شامل تلفن همراه، اینترنت، بی سیم و فرکانس رادیویی و نظایر آن توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حمل‌ و نقل درون‌ شهری و به استناد وظایف و اختیارات مندرج در ماده 9 قانون توسعه حمل ‌و نقل مصوب 1386 و مواد 31 و 32 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 و آیین ‌نامه مدیریت حمل بار و مسافر در شهرها و حومه مصوب هیات وزیران با هدف مشارکت بخش خصوصی در ارائه خدمات پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، مراحل و شرایط همکاری برای اشخاص حقوقی، موسسات و مجموعه ‌های ارائه ‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی را اعلام کرد و این گونه شد که در حوزه پرداخت کرایه تاکسی به صورت آن لاین، اپلیکیشین های مختلف وارد میدان شدند.

به این ترتیب پرداخت الکترونیکی کرایه از جمله طرح های ناوگان تاکسیرانی کشور به شمار رفت و با توجه به پیشرفت فناوری و سرعت آن در دستور کار تاکسیرانی های شهری کشور قرار گرفت بر این اساس اتحادیه تاکسیرانی با جدیت به دنبال اجرای این طرح است تا با عملیاتی شدن آن بتواند خدمات مطلوبی در سطح تاکسیرانی شهری به شهروندان و رانندگان ارائه دهد.

در این راستا کارگروه اختصاصی تشکیل شد و متخصصان مختلف در سازمان های مربوط در شهرداری ها و بخش خصوصی در حال بررسی طرح و گفت وگو با بانک ها هستند از آن جایی که در این حوزه، بحث فناوری سخت افزار، نرم افزار، شیوه کسب و کار و چگونگی اجرا مطرح است، بنابراین نیاز به بررسی های کارشناسی دقیقی دارد و به همین دلیل نرم افزارهای مختلفی به صورت آزمایشی در چرخه تاکسیرانی وارد عمل شده اند. نرم افزارهایی که برخی از آنها برای مردم آشنا و شناخته شده نیستند و هنوز یک نرم افزارجایگاه خود را پیدا نکرده، نرم افزار دیگری وارد عرصه می شود.

در سطح شهر و تردد با تاکسی های خطی حتما با تبلیغ این نوع اپلیکیشن ها مواجه شده اید، از جمله اپلیکیشن های رسید، پرداختم، فون پی، پولیتو و پیگیر که هر یک از آنها علاوه بر پرداخت آن لاین کرایه تاکسی، امکاناتی را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند.

یکی دیگر از اپلیکیشن هایی که به تازگی تبلیغ آن را در شهر و تاکسی ها رواج یافته است، اپلیکیشین «تومن» است که یکی از کارکردهای آن پرداخت آن لاین کرایه تاکسی است که شاید بسیاری از افراد از ورود آن بی خبر باشند.حالا رانندگان و مسافران نظرات متفاوتی در مورد هر یک از این نرم افزارها دارند.

*رانندگان تاکسی چه می گویند؟

«محمد.ن» راننده تاکسی های خطی میدان فاطمی- انقلاب در مورد نحوه نصب و کارکرد نرم افزار تومن می گوید: بر اساس اعلام سازمان تاکسیرانی، تبلیغ این اپلیکیشن را در خودرویم نصب کردم، قبلا فون پی را نصب کرده بودم اما با آمدن تومن، تصمیم گرفتم این نرم افزار را در خودروی خود نصب کنم.

وی اضافه می کند: برای نصب نرم افزارهایی مثل فون پی و رسید نیاز به بلوتوث است اما در مورد تومن این طور نیست، برای استفاده از این سرویس، راننده نیز باید عضو سیستم تومن باشد، با مراجعه به صفحه اصلی برنامه شما می توانید به دو روش کرایه مورد نظر خود را پرداخت کنید، به کمک دوربین تلفن همراهتان می توانید QrCode راننده مورد نظر را اسکن کنید و پس از نمایان شدن تصویر و نام راننده با وارد کردن مبلغ کرایه، پرداخت خود را انجام دهید و با استفاده از گزینه فعال کردن فلش تلفن همراه می توانید مشکلاتی همچون کمبود روشنایی برای اسکن توسط دوربین را برطرف کنید.

وی ادامه می دهد: اگر به هر دلیلی امکان اسکن کد وجود نداشت می توانید با انتخاب کد مربوط به راننده در اپلیکیشن فرایند پرداخت را تکمیل کنید. مسافران با انجام اولین تراکنش در اپلیکیشن، شارژ کیف پول از تومن هدیه می گیرید.

این راننده 60 ساله می گوید: البته در تومن همه چیز محدود به پرداخت کرایه نمی شود شما می توانید با استفاده از موجودی کیف پولتان از اپلیکیشن شارژ همراه اول، ایرانسل و رایتل برای خود یا دوستانتان خریداری کنید و همیشه شارژ باشید.

«رضا» از دیگر رانندگان خطی میدان فاطمی- انقلاب نیز می گوید: هنوز این برنامه آن چنان که باید و شاید بین مردم شناخته نشده است هر چند همکارانمان می گویند که این نرم افزار در شهرهای بزرگی مثل شیراز، رشت و مشهد فعال است و در حال تکمیل تاکسی های تحت پوشش خود است اما هنوز مسافران از آن استقبال نکرده اند.

وی می گوید: البته خیلی از همکاران ما از این نرم افزار ها استفاده نمی کنند چون به نوعی استفاده از این نرم افزار کنترل کرایه های مصوب است و متاسفانه ان عده ای که از دریافت کرایه مصوب اجتناب می کنند تمایلی به استفاده از آن ندارند و تنها به عنوان تزئین، تبلیغ آن را در خودروی خود قرار داده اند.

وی تاکید می کند: اگر استفاده از این نرم افزارها اجباری شود، در خط های تاکسی بسیار کاربردی خواهد بود به شرطی که اجباری شود و فقط یک نرم افزار معرفی شود و مردم فقط آن نرم افزار را بشناسند نه اینکه نرم افزارهای مختلف معرفی شود و مردم به هیچ از آنها اعتماد نداشته باشند.

این راننده تاکسی می گوید: باید یک نرم افزار تایید و در نهایت از سوی رسانه ها برای استفاده مردم معرفی شود تا هم رانندگان ملزم به استفاده از آن شوند و هم مردم با خیالی راحت و آسوده از آن استفاده کنند.

* اپلیکیشن های پرداخت کرایه نقص دارند

رسول از رانندگان خطی میدان انقلاب- راه آهن است، می گوید: این اپلیکیشن ها دارای نواقصی هستند به عنوان مثال مسافران برای ارتباط و وصل شدن باید معطل شوند بر این اساس ترجیح می دهند کرایه خود را نقدی پرداخت کرده و سریعتر به کار خود برسند.

وی ادامه می دهد: از طرف دیگر کرایه رانندگان دیر به دستشان می رسد و این مساله سبب می شود تا رانندگان نیز تمایلی به استفاده از این نرم افزارها نداشته باشند.

رسول می گوید: از طرفی با توجه به شرایط و قوانین وضع شده درون شرکت، استفاده از خدمات «تومن» برای افراد زیر 18 سال ممنوع است و شرکت تومن این اختیار را دارد تا در صورت شناسایی این گونه افراد، حساب کاربری آن‏ها را مسدود سازد این در حالی است که در بسیاری از موارد دانش آموزان سوار تاکسی می شوند که سن آنها کمتر از 18 سال است.

وی ادامه می دهد: گفته می شود تمام اطلاعات جمع آوری شده از کاربران یعنی نام و نام خانوادگی و شماره تماس، نزد شرکت های این نوع اپلیکیشن ها محفوظ می ماند اما مردم به راحتی اعتماد نمی کنند. اطلاعات حساسی که کاربران در حساب کاربری خود ذخیره دارند، شامل موجودی اعتبار کاربر مهم است و لازم است تا اجازه دسترسی به این اطلاعات به هیچ فرد یا شرکت دیگری داده نشود.

* فراهم آوری شرایط مطلوب در تاکسیرانی

یکی از رانندگان خطی در رابطه با استفاده از این نرم افزارها می گوید: باید شرایطی فراهم شود که راننده احساس کند با استفاده از این دستگاه، کار راحت تر شده است و نوعی خدمات دریافت می کند و راننده احساس کند با استفاده از این نوع فناوری، بخشی از مشکل های او حل خواهد شد این در حالی است که رانندگان چنین احساسی ندارند و تصور می کنند این نرم افزارها برای آنها دردسرساز است. اگر شرایط مسافر و راننده در نظر گرفته شود به نظر می رسد این نرم افزارها بسیار مفید خواهند بود.

علی مردی میانسال است و سال ها در تاکسی های خطی راه آهن - ولی عصر، کار می کند . او از فعالیت چنین نرم افزارهایی بی اطلاع است و می گوید: ما پیرمردها از این امکانات جدید سر در نمی آوریم، اصلا نمی توانیم با این چیزهای جدیدی که آمده است، کار کنیم حتی ممکن است سرمان کلاه هم بگذارند.

یکی دیگر از رانندگان خطی این مسیر که تبلیغ این نرم افزار را در خودرواش نصب کرده اما تا کنون از آن استفاده نکرده است، می گوید: به نظرم این امکان جدید بسیار مفید است به خصوص زمانی که مشکل پول خرد وجود دارد اما لازم است تا اطلاع رسانی صورت گرفته تا مردم آگاه شوند و نسبت به امنیت آن اطمینان داشته باشند. اما در حال حاضر به ندرت کسی می داند فون پی چیست، به کجا وابسته است و در صورت شکایت به کجا باید مراجعه کند.

یکی دیگر از رانندگان می گوید: این نرم افزار را تاکسیرانی تهران در اختیار ما قرار داده است تا کرایه ها را از این طریق از مسافران بگیریم، من نحوه نصب این نرم افزار را در خودروام نصب کرده ام و تمام مسافران را ترغیب به پرداخت آنلاین کرایه هایشان می کنم، اما در این بین تعداد اندکی از مسافران اعتماد کرده و از آن استفاده می کنند، بنابراین نیاز است تا در این رابطه اطلاع رسانی صورت گیرد تا مردم نسبت به آن آگاهی لازم را داشته باشند.

*مسافران چه می گویند؟

علی از مسافران جوان و امروزی یکی از خط های تاکسی است که از نرم افزار تومن برای پرداخت کرایه تاکسی استفاده می کند، می گوید: بهتر است یک پلت‌ فرم باز برای راننده وجود داشته باشد که هر مسافری با هر کیف پولی سوار ماشین او شد، بتواند کد QR را بخواند و پولی که واریز می‌ کند از یک منبع به حساب یکی از موضوع ‌هایی که باید به آنها توجه شود ایجاد یک کیف پول مشترک بین اپلیکیشن‌ها است این موضوع باعث جلوگیری از به هدر رفتن منابع و ایجاد کیف پول‌های متعدد در اپلیکیشن‌ها می‌شود. وقتی مردم کیف پولی را انتخاب می‌ کنند، انتظار دارند از آن در تمام پرداخت ‌های خرد خود استفاده کنند حتی اگر این کیف پول مخصوص تاکسیرانی هم باشد انتظار دارند آن را در تمام تاکسی‌ هایی که در سطح شهر سوار می‌شوند، ببینند.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر که جا به جایی با وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، تاکسی و مترو مقرون به صرفه‌ است و راهکاری مفید برای رهایی از ترافیک سنگین شهری به حساب می آید، همه ما تا کنون کم و بیش درگیر چالش های پرداخت هزینه شده ایم به همین دلیل من موافق هوشمند شدن شهرم هستم و دوست دارم تمام خدمات شهری بر اساس نرم افزارهای جدید صورت گیرد هر چند ممکن است برخی افراد نحوه استفاده از آن را ندانند اما برای جوانان بسیار کاربردی است.

مریم.ن یک شهروند تهرانی است که با این نوع نرم افزار روبه رو شده است، او می گوید: تبلیغ آن را بارها در تاکسی ها دیده ام اما هیچ گاه نه راننده از من خواسته که کرایه را آنلاین پرداخت کنم و نه خودم رغبت به این کار داشته ام چون هیچ شناختی از این نرم افزار ندارم و در رسانه ها تبلیغ آن را ندیده ام.

امین جوان 25 ساله ای که اهل نرم افزارهای امروزی است، می گوید: نرم افزار فون پی را در گوشی ام نصب کرده و از آن استفاده کرده ام اما برخی از رانندگان به ویژه افراد مسن، اعتمادی به این نرم افزار ندارند و در برابر پرداخت آنلاین کرایه مقاومت می کنند، چون هنوز اطلاع رسانی درستی برای استفاده از آن صورت نگرفته و خیلی ها آن را نمی شناسند، مثل اسنپ، تپسی و غیره که در ابتدای کار هیچ فردی از آن شناختی نداشت اما اکنون اکثر شهروندان تهرانی از آن استفاده می کنند.

* نکات ایمنی برای نصف نرم افزارهای پرداخت آنلاین

در دنیای پیچیده فناوری و ورود تکنولوژی جدید مثل اپلیکیشن های کرایه تاکسی ممکن است برخی افراد سودجود، نرم افزارهایی را به مسافران معرفی کنند که غیر قانونی باشد بر این اساس پلیس فتا توصیه می کند در هنگام نصب اپلیکیشن‌ها بر روی تلفن های هوشمند به نکاتی توجه شود. برخی کاربران به دلیل ناآگاهی یا نداشتن شناخت لازم از فروشگاه های اینترنتی معتبر اپلیکیشن، نرم افزارهایی را دانلود و بر روی تجهیزات هوشمند خود نصب می کنند این در حالی است که این برنامه ها می تواند آلوده به انواع بدافزارها باشد و اطلاعات مهم شما مانند رمزهای عبور و تراکنش های بانکی را مورد دستبرد قرار دهد.

کاربران هنگام نصب اپلیکیشن ها مراقب دسترسی هایی که نرم افزار در هنگام نصب از آنها می گیرد، باشند (دسترسی به گالری تلفن همراه- دسترسی به حافظه جانبی- آپدیت کردن اپلیکیشن برای استفاده از امکانات بیشتر آن، دسترسی به ایمیل - دسترسی به دفترچه تلفن همراه کاربر) از جمله نکاتی است که کاربران باید برای مراقبت از اطلاعات خود و حفظ ایمنی مراقبت آن باشند.

پلیس فتا توصیه می کند که کاربران همواره برای تلفن همراه خود از سیستم رمزنگاری مناسب استفاده کنند. استفاده از آخرین نسخه آنتی ویروس مناسب و بروز شده برای تلفن همراه، همیشه و در همه حال فاویروال ها و آنتی ویروس خود را در حالت فعال قرار دهید، از فروشگاه های معتبر و به نام برای دانلود اپلیکیشن های مورد نیاز خود استفاده کنید، برنامه هایی که در شبکه های اجتماعی توسط افراد ناشناس به شما پیشنهاد می شود را دانلود نکنید.

* پلیس فتا در مورد اپلیکیشن‌های رایگان هشدار داد

از آن جایی که اپلیکشین ها به صورت رایگان در گوشی ها نصب می شود بر این اساس به مردم توصیه می شود در نصب این نرم افزارها حتی نرم افزارهای پرداخت آنلاین کرایه تاکسی دقت کنند به همین دلیل اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا نسبت به سودجویی از کاربران فضای مجازی با اپلیکیشن‌های رایگان هشدار می دهد.

کاربران باید برای نصب هر گونه اپلیکیشن روی دستگاه‌ های خود از جمله گوشی‌ های هوشمند لپ ‌تاپ، تبلت، ابزار و رایانه‌های خانگی، حتما برنامه‌ مورد نظر خود را از سایت‌های معتبر که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند، تهیه کنند.

از سوی دیگر پلیس توصیه می کند که هرگز به شرکت ‌ها و افرادی که به بهانه‌ پشتیبانی فردی اقدام به برقراری تماس تلفنی یا ارسال پیامک می ‌کنند، اعتماد نکنند و تا از صحت و معتبر بودن شرکت اطمینان لازم را کسب نکرده‌ اند، هیچ ‌گونه اطلاعات و پولی را ارسال و در اختیار این گونه افراد قرار ندهند.

*اخذ مجوز برای اپلیکیشن های موبایل الزامی شد

امیر سیاح، مدیر سامانه های همراه مرکز رسانه های دیجیتال در ششمین جشنواره وب و موبایل ایران از الزامی شدن اخذ مجوز برای اپلیکیشن ها و برنامه های کاربردی تلفن همراه خبر داده و گفته: فعالان این بخش به عنوان ناشر دیجیتال باید از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال مجوز ارائه خدمات دریافت کنند.

وی افزود: با اتوماتیک شدن پروسه ثبت و صدور مجوز، در حوزه سامانه های همراه و نرم افزارها، ساماندهی در این بخش کلید خورده است.

سیاح همچنین از شناسنامه دار کردن نرم افزارهای داخلی خبر داد و گفت: واردات نرم افزارهای خارجی نیز در جهت حمایت از قانون کپی رایت ثبت می شود.

وی همچنین از الزام برای اخذ مجوز اپ استورها – فروشگاههای اپلیکیشن موبایل – خبر داد و گفت: ارائه دهندگان خدمات اپلیکیشن، به عنوان ناشران دیجیتال باید قبل از ارائه خدمات، از سایت سرآمد وزارت ارشاد –saramad.ir - مجوز فعالیت دریافت کنند.

*فراخوان تاکسیرانی برای کسب ‌و کارهای پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی

شهریور امسال؛ بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در توییتر خود از فراخوان عمومی سازمان تاکسیرانی برای اعلام شرایط اشخاص حقوقی، مؤسسات و مجموعه ‌های ارائه‌ دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی خبر داد.

در اطلاعیه‌ای که در سایت سازمان تاکسیرانی منتشرشده آمده بود که متقاضیان باید پیشنهاد رسمی خود را از طریق دبیرخانه سازمان تاکسیرانی ارائه دهند و در فرم پیشنهادی خود، مشخصات کامل شخصیت حقوقی شامل مشخصات شرکتی و مشخصات صاحبان امضا، معرفی سامانه پیشنهادی، امکانات و ویژگی‌های آن و سوابق فعالیت‌های مرتبط شرکت با موضوع درخواست را اعلام کنند.

پس از ارائه این پیشنهاد از سوی صاحبان کسب‌ و کار پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی، سازمان تاکسیرانی به بررسی پیشنهاد‌های می‌پردازد و بر اساس معیارهایی از جمله تایید حداقل ویژگی‌ های موردنیاز در اپلیکیشن برای شروع کسب ‌و کار، تایید مستندات اپلیکیشن و بک آفیس، تست و تایید عملیاتی اپلیکیشن توسط کمیته فنی، تایید مستندات تست‌های امنیت و عملکرد اپلیکیشن توسط کمیته فنی سازمان یا طرف سوم و اخذ تعهدنامه امنیت داده و سیاست استفاده از اطلاعات شخصی، تاییدیه‌ های لازم را صادر می‌کند.

پس ‌از آن کسب ‌و کارها ملزم به سپردن تضامین لازم هستند و می ‌توانند برای یک دوره یک‌ ماهه به ‌صورت آزمایشی فعالیت خود را در محدوده مشخص‌ شده از سوی سازمان تاکسیرانی آغاز کنند بر اساس اعلام سازمان تاکسیرانی، پس از اتمام دوره یک‌ ماهه آنها می ‌توانند محدوده فعالیتی خود را توسعه دهند. به نظر می رسد نرم افزار تومن در نتیجه این فراخوان شروع به فعالیت کرده است.

*امکان رقابت شرکت‌های پرداخت الکترونیکی

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل شورای شهر تهران در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران بر لزوم ایجاد رقابت میان شرکت‌ های پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی با تحقق این موضوع در سطح شهر تهران تاکید کرد و گفت: در اسفند ماه سال1395 مصوبه‌ ای در خصوص پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی‌ها توسط شورای شهر تهران ابلاغ شد و در اردیبهشت امسال نیز مصوبه دیگری شهرداری تهران را موظف کرده بود که از طریق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی امکان پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی‌ها را فراهم کند.

علیخانی ادامه داد: در این مصوبه آمده بود که باید امکان رقابت شرکت‌ های پرداخت الکترونیکی حداقل سه شرکت واجد شرایط فراهم شود اما متاسفانه در حال حاضر فقط یک شرکت به‌ صورت انحصاری در این زمینه فعالیت می‌کند. پیگیری‌های ما از طریق کمیسیون حمل ‌و نقل شورای شهر تهران به نتیجه نرسید لذا به شهردار تهران تذکر می‌دهم که نسبت به اجرایی شدن این مصوبه اقدامات لازم را انجام دهد.

*پرداخت الکترونیکی کرایه، نمادی از شهر هوشمند

محمد فرجود، مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه بین المللی تهران هوشمند در خصوص طرح هایی که تا امروز در این مجموعه انجام شده و یا طرح هایی که برای آینده برای داشتن شهری هوشمند در نظر گرفته شده است، گفت: شهر هوشمند با پرداخت شهری در هم تنیده است. یکی از ابعاد اکثر سرویس هایی که در شهر هوشمند ارائه می دهیم پرداخت است. در این زمینه چند کار انجام داده ایم و چند برنامه جدی تا آخر سال داریم. یکی از مهم ترین برنامه ها بحث پرداخت کرایه تاکسی توسط اپلیکیشن های پرداخت است که در تعامل با آنها هستیم.

وی ادامه داد: قصد داریم ترتیبی بدهیم تا بتوان کرایه تاکسی و بقیه پرداخت های شهری را بتوان از طریق اپلیکیشن های آنها پرداخت کرد. از جمله کارهایی که تا انتهای سال قصد انجام آن را داریم، پذیرش ابزارهای جدید غیر از کارت بلیط مترو در درگاه های پرداخت است. پردازش nfc و qr و قرار دادن آنها در اختیار سازندگان اپلیکیشن ها از جمله کارهایی است که قصد انجام آنها را داریم.

به گفته وی پرداخت عوارض نوسازی، اطلاعات کیفیت هوا، پرداخت عوارض نوسازی و پسماند، شارژ بلیت های الکترونیکی، اتصال سامانه 137 به پلتفرم تهران من، از جمله طرح هایی است که در راستای تحقق شهر هوشمند تا پایان امسال توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران اجرایی می شود.

*در پرداخت کرایه آن لاین به روند منسجم نرسیده ایم

مجید عبدالهی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشوری در دومین مجمع عمومی سالیانه اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور در مورد پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی ها در شهرها گفت: تاکنون تجربیات متعددی در حوزه پرداخت الکترونیکی کرایه ارائه شده اما هنوز به یک روند منسجم در این زمینه نرسیده ایم مسئله اصلی که در این زمینه وجود دارد بحث فناوری الکترونیک پرداخت کرایه است که هم باید کاربردی باشد و هم شهروندان پرداخت هایشان را به راحتی انجام دهند.
عبداللهی اضافه کرد: این فناوری باید به سمتی برود که حداقل قیمت آن در شکل آرمانی اش به صورت رایگان در اختیار تاکسی ها قرار گیرد البته اتحادیه با جدیت به دنبال اجرای این طرح است و امیدواریم به زودی شامل عملیاتی شدن آن باشیم.

*پرداخت کرایه تاکسی با موبایل در نیمه اول امسال

علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران پیش از این از پرداخت کرایه تاکسی با موبایل در نیمه اول امسال خبر داده و گفته بود: برای دریافت کرایه تاکسی دو گزینه نرم ‌افزاری و سخت ‌افزاری وجود دارد که در حال طراحی زیرساختی برای این موضوع هستیم تا بدانیم کدام گزینه مناسب ‌تر است، گزینه سخت‌ افزاری انواع مختلفی دارد و کاربری‌ های آن متفاوت است و قاعدتا باید متناسب با نوع کاربری، پرداخت‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: به‌عنوان ‌مثال، در تاکسی‌ های خطی دستگاه کارتخوان قابلیت استفاده ندارد و دلیلش این است که فرایند زمان ‌بری دارد و مسافران می‌ خواهند با سرعت پیاده شوند به همین دلیل به نظر می ‌رسد گزینه پرداخت نرم‌افزاری از طریق اپلیکیشن ‌های موبایلی، بهترین کارکرد را دارد و با استقبال مردم نیز مواجه شده است و فکر می ‌کنم بیشتر از همه بتوانیم این موضوع را توسعه دهیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه اکنون مشغول بررسی پروتکل نحوه پرداخت کرایه تاکسی هستیم، گفت: پس از اتمام بررسی‌ ها این موضوع از مرحله پایلوت خارج و به‌صورت فراگیر در همه شهر اجرا می‌شود. از طرفی نتایج اجرای آزمایشی طرح پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی‌ها مثبت است و تلاش می‌ کنیم این طرح تا پایان سال درهمه مناطق تهران اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه پرداخت الکترونیک کرایه‌ها با استفاده از نرم‌ افزار فون پی از اواسط سال گذشته و به ‌صورت آزمایشی در پایانه ونک اجرا شد، گفت: نرم‌افزار فون پی توسط یک گروه دانش ‌بنیان طراحی ‌شده بود و شهروندان هم با نصب این نرم‌افزار بر روی گوشی موبایل می‌توانستند کرایه خود را به‌ صورت الکترونیک پرداخت کنند.

قنادان با اشاره به‌ ضرورت وجود زیرساخت فرا الکترونیکی گفت: باید زیرساختی تهیه شود که پرداخت الکترونیکی از طریق نصب دستگاه‌ها انجام گیرد البته این امر هزینه‌هایی در پی دارد که باید اعتبارات آن تأمین شود. بر این اساس در حال رایزنی هستیم تا بخشی از آن را از طریق یارانه شهرداری و بخش دیگر را هم از طریق سازمان تاکسیرانی تأمین کنیم.

وی گفت: رانندگان تاکسی از طرح پرداخت الکترونیک کرایه‌ ها استقبال کرده اند و این طرح هیچ ضرری برای رانندگان ندارد حتی مشکل آنان را در ارتباط با کمبود پول خرد حل می‌کند. ضمن اینکه هزینه مازادی بر آنها تحمیل نمی ‌کند به همین دلیل مورد استقبال رانندگان تاکسی واقع‌ شده است. البته برخی‌ها همواره نسبت به روش‌های جدید یا استفاده تکنولوژی جدید مقاومت می‌کنند اما با بررسی ما از سطح شهر داشتیم رانندگان از این سیستم جدید راضی هستند. اجرای ین طرح نه‌تنها به نفع رانندگان بلکه به سود شهروندان هم هست چون مبلغ کرایه از سوی سیستم محاسبه و اعلام می‌شود و بحث دریافت کرایه بیشتر از سوی بعضی از رانندگان پیش نمی‌آید.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه 33 هزار تاکسی خطی فعال داریم، گفت: بیش از 23هزار تاکسی خطی فعال مجهز به پرداخت الکترونیک شده است و شهروندان می‌توانند از طریق موبایل کرایه تاکسی را پرداخت کنند. زیرساخت‌ها را فراهم کرده‌ایم تا کنون سه شرکت اپلیکیشن‌های خود را راه‌اندازی کرده است و همچنین 15 تا 20 شرکت کوچک و بزرگ هم در این زمینه مجوز دریافت کرده ‌اند.

بسیاری از کشورهای پیشرفته در زمینه پرداخت آنلاین کرایه تاکسی، مترو غیره موفق بوده و در این زمینه پیشرفت هایی داشته اند اما به نظر می رسد اجرای این گونه طرح ها در کشور ما بسیار کند پیش می رود و تکلیف مردم در اقشار مختلف اعم از مسافران و رانندگان در استفاده یا عدم استفاده از این نرم افزارها و امنیت آن در حفظ و نگهداری اطلاعات بانکی مردم، چندان مشخص نیست.

پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی وعده‌ سازمان تاکسیرانی است که از اواخر سال 95 مطرح شد اما اکنون که در اواخر سال 97 به سر می بریم همچنان این طرح در حال بررسی است که امیداواریم هر چه سریعتر مسئولان در این زمینه به نتیجه رسیده و اپلیکیشن موفق در حوزه پرداخت کرایه تاکسی به صورت آنلاین را به مردم و رانندگان معرفی کنند تا گامی در راه شهر هوشمند برداریم و از این طریق از کلاهبرداری احتمالی در حوزه سایبری جلوگیری کنیم.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.