×

شهرت مجوز مقابله با اجرای قانون نیست

شهرت مجوز مقابله با اجرای قانون نیست

افراد مشهور باید بدانند که همه افراد در برابر قانون یکسان بوده و صرفا به دلیل مشهور بودن نمی توان در برابر اعمال قانون مقاومت کرد

شهرت-مجوز-مقابله-با-اجرای-قانون-نیست

یک وکیل دادگستری گفت: افراد مشهور باید بدانند که همه افراد در برابر قانون یکسان بوده و صرفا به دلیل مشهور بودن نمی توان در برابر اعمال قانون مقاومت کرد.

نعمت احمدی وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره رفتار اخیر فوتبالیست کشور با مامور پلیس راهنمایی و رانندگی که به تازگی فیلم آن نیز در فضای مجازی منتشر شد، گفت: ضمن احترام به این فوتبالیست اما وی باید بداند که همه افراد در برابر قانون یکسان بوده و صرفا به دلیل مشهور بودن نمی توان در برابر اعمال قانون مقاومت کرد.

وی با بیان اینکه رفتار این فوتبالیست می‌تواند از دو جنبه جرم محسوب شده و برای آن مجازات تعیین کرد اظهار داشت: رفتار این فرد به عنوان یک راننده خاطی به دلیل تمرد از فرمان مامور دولت و مجری قانون که همان مامور راهنمایی و رانندگی است، جرم محسوب شده و بر طبق قانون نیز برای آن مجازات تعیین شده است.

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: طبق ماده 607 قانون مجازات اسلامی تمرد و سرپیچی از فرمان مأموران دولت و ضابطان قضایی با علم و آگاهی فرد از مامور بودن و در حین ماموریت بودن مجری قانون، از سه ماه تا یک سال حبس داشته و رفتار این بازیکن نیز می تواند با بررسی شواهد و قرائن مصداق این ماده باشد.
وی با بیان اینکه تخلف دیگر این فرد به عنوان خودروی خاطی به دلیل سرعت غیر مجاز است، اظهار داشت: که طبق قوانین راهنمایی و رانندگی این تخلف و به همراه نداشتن مدارک نیز مجازات خاص خود را داشته که متوجه این فرد است.  

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه به علاوه در صورتی که ثابت شود این راننده مست بوده نیز جرم دیگر به جرائم وی اضافه می شود، تصریح کرد: ماده 718 قانون مجازات اسلامی درباره رانندگی در حال مستی است؛ در این زمینه به ماموران راهنمایی و رانندگی اختیار داده شده در صورت مشکوک بودن راننده به مستی، بوسیله دستگاه های مخصوص تنفسی تست الکل بگیرند و در صورتی که تست الکل مثبت باشد یا مواد روانگردان مصرف کرده باشد، مطابق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی علاوه بر جریمه 400 هزار تومانی (بر اساس نرخ سال 1397) و ضبط گواهینامه به مدت 6 ماه، متخلف را به مراجع قضایی می فرستند تا علاوه بر جرائم مذکور از نظر مقررات جزایی نیز کیفر شود. این کیفر تحت عنوان قانون شرب خمر مجازات شلاق و حبس را برای متخلف در پی دارد.

وی تأکید کرد: در این مورد خاص نیز دستور مامور پلیس نسبت به گرفتن تست الکل در چارچوب وظایف وی بوده و طبق قانون این بازیکن حق مخالفت با مامور را نداشته است.

به گزارش مهر، روز گذشته یکی از بازیکنان سابق فوتبال که در حال حاضر مربی یکی از تیم‌های فوتبال لیگ برتر است، فیلمی را در صفحه اینستاگرامی‌اش منتشر کرد، فیلمی که در آن مأمور راهنمایی و رانندگی خطاب به این بازیکن می‌گوید باید تست الکل دهی و مدارکت را نشان دهی و این بازیکن از این کار خودداری می‌کند.

این بازیکن فوتبال یک متن اعتراضی را ذیل این فیلم نوشته و مدعی می‌شود که مأمور راهنمایی و رانندگی با او بدرفتار کرده است.

بااینکه فیلم کوتاه است و قبل و بعد این جریان را نشان نمی‌دهد، اما به‌سرعت در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، تعدادی از کاربران این کار (فیلم‌برداری از مأمور راهور) را کار درستی قلمداد کردند و تعدادی دیگر این کار را شایسته یک فرد معروف در عرصه ورزش ندانستند.

بعد از گذشت مدتی از انتشار این فیلم سرهنگ عین‌الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا می‌گوید: این بازیکن فوتبال 130 کیلومتر سرعت داشته و مدارکی هم به همراهش نبوده است و همچنین از تست الکل ممانعت می‌کند.

منبع : خبرگزاری مهر

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.