×

از 3 ماه تا یک سال حبس برای تمردکنندگان از فرمان ماموران دولتی

از 3 ماه تا یک سال حبس برای تمردکنندگان از فرمان ماموران دولتی

در صورتی که فردی با علم به مامور بودن ظابطان قضایی از اعمال قانون یا فرمان آنها سرپیچی کند، وقف ماده 607 قانون مجازات اسلامی به حبس از 3 ماه تا یک سال محکوم خواهد شد

از-3-ماه-تا-یک-سال-حبس-برای-تمردکنندگان-از-فرمان-ماموران-دولتی وکیل 

یک وکیل دادگستری گفت: در صورتی که فردی با علم به مامور بودن ظابطان قضایی از اعمال قانون یا فرمان آنها سرپیچی کند، وقف ماده 607 قانون مجازات اسلامی به حبس از 3 ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

پرویز میلان وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رفتار اخیر فوتبالیست کشور در مقابل مأمور پلیس که به تازگی در فضای مجازی منتشر شد، گفت: مهم‌ترین مسئله این است که از نظر قانونی همه افراد در برابر قانون یکسان بوده و هیچ تفاوتی میان افراد مشهور و دیگران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قوانین مجازات اسلامی تنها در برخی موارد و برای افرادی خاص دارای استثناست، اظهار داشت: هیچ کس به جز افراد خاصی مانند کارگزاران کشورهای دیگر آن هم با توجه به توافقات میان کشورها و قوانین خاص، نمایندگان مجلس و کارکنان سفارت خانه‌ها آن هم در برابر برخی قوانین، استثنا نیست.

میلان با اشاره به ماده 607 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 که مربوط به تمرد از اعمال قانون مأمور دولت از است، اظهار داشت: در صورتی که فردی با علم به مأمور بودن و در حین انجام وظیفه بودن مأموران دولت و ضابطان قضائی از اعمال قانون یا فرمان آنها سرپیچی کند، وقف ماده 607 قانون مجازات اسلامی به حبس از 3 ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: حال اگر این تمرد با استفاده از اسلحه یا زور نیز همراه باشد، از یک تا 3 سال حبس در نظر گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه در صورتی که با بررسی شواهد و قرائن مشخص شود که رفتار مأمور پلیس در چارچوب قانون بوده و وی در حین انجام وظیفه بوده است، تصریح کرد: در این صورت اگر فرد در برابر پلیس مقابله کنند اقدام وی مصداق تمرد از اجرای قانون محسوب شده و به دلیل اینکه مأمورین پلیس به عنوان مأمور دولت و ضابط قضائی محسوب می‌شوند، با توجه به ماده 607 قانون مجازات اسلامی فرد خاطی مجرم شناخته خواهد شد و شواهد موجود در فیلم منتشر شده در فضای مجازی نیز در حال انجام وظیفه بودن مأمور مشخص است.

میلان با اشاره بر اینکه حتی در موضوع دفاع مشروع که در قانون مجازات اسلامی مطرح شده، افراد در دو حالت ضرب و سلب آزادی تن حق مقابله با مأمور دولت را نداشته و باید تمکین کنند، عنوان کرد: در این مورد خاص نیز دستور مأمور پلیس نسبت به گرفتن تست الکل با توجه به در مأموریت بودن مأمور پلیس لازم‌الاجرا بوده و خودداری این فوتبالیست در برابر آن مصداق بارز ماده 607 محسوب می‌شود.

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه انجام یک فعل مثبت مادی خارجی یعنی بروز یک عمل می‌تواند تمرد محسوب شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که فردی فعل مثبتی را انجام دهد و سوءنیت عام یعنی قصد انجام تمرد و سو نیت خاص یعنی علم و آگاهی نسبت به مأمور بودن فرد را داشته باشد و با وجود تمامی این شرایط باز هم از دستور سرپیچی کند، قطعاً مجرم شناخته خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: بنا بر نظر برخی از حقوقدانان عدم انجام فعل مثبت نیز تمرد محسوب شده و در این مورد نیز ممانعت این فوتبالیست از عدم انجام تست الکل یا عدم توجه به فرمان ضابط قضائی جرم محسوب می‌شود.

به گزارش مهر، روز گذشته یکی از بازیکنان سابق فوتبال که در حال حاضر مربی یکی از تیم‌های فوتبال لیگ برتر است، فیلمی را در صفحه اینستاگرامی‌اش منتشر کرد، فیلمی که در آن مأمور راهنمایی و رانندگی خطاب به این بازیکن می‌گوید باید تست الکل دهی و مدارکت را نشان دهی و این بازیکن از این کار خودداری می‌کند.

این بازیکن فوتبال یک متن اعتراضی را ذیل این فیلم نوشته و مدعی می‌شود که مأمور راهنمایی و رانندگی با او بدرفتار کرده است.

بااینکه فیلم کوتاه است و قبل و بعد این جریان را نشان نمی‌دهد، اما به‌سرعت در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، تعدادی از کاربران این کار (فیلم‌برداری از مأمور راهور) را کار درستی قلمداد کردند و تعدادی دیگر این کار را شایسته یک فرد معروف در عرصه ورزش ندانستند.

بعد از گذشت مدتی از انتشار این فیلم سرهنگ عین‌الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا می‌گوید: این بازیکن فوتبال 130 کیلومتر سرعت داشته و مدارکی هم به همراهش نبوده است و همچنین از تست الکل ممانعت می‌کند.

منبع : خبرگزاری مهر

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.