×

آعاز اصلاح نظام بانکی با ادغام 5 بانک

آعاز اصلاح نظام بانکی با ادغام 5 بانک

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه با ادغام بانک‌ها محیط ‌های اقتصادی شفاف‌تر می‌شوند گفت سعی می‌کنیم تا بدون ایجاد مشکل برای سهامداران و سپرده‌گذاران کار ادغام را پیش ببریم

آعاز-اصلاح-نظام-بانکی-با-ادغام-5-بانک

وزیر اقتصاد: با ادغام بانک‌ها، محیط‌های اقتصادی شفاف‌تر می‌شوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه با ادغام بانک‌ها محیط ‌های اقتصادی شفاف‌تر می‌شوند گفت: سعی می‌کنیم تا بدون ایجاد مشکل برای سهامداران و سپرده‌گذاران کار ادغام را پیش ببریم.

به گزارش شادا، فرهاد دژپسند در جمع خبرنگاران پیرامون ادغام پنج بانک و موسسه متعلق به نیروهای مسلح و نهادهای نظامی و انتظامی در بانک سپه گفت: مراحل مدون این ادغام در دستور العمل 30 بندی شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مشخص شده و مباحث مفصل کارشناسی شده‌ای در مورد ترازنامه و صورت‌های مالی جدید و همچنین تعیین و تشخیص سپرده گذاران و سهامداران صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بخشنامه بانک مرکزی در این باره حاکی از برنامه ریزی و نبود مشکل برای تحقق این موضوع بود که در فضایی شفاف و واضح انجام خواهد شد، افزود: این تصمیم از مدت‌ها پیش برنامه ریزی شده بود اما هم اکنون اعلام شده است که نشانگر تدبیر مناسب بدون ایجاد تنش در حوزه بانکی است.

در همین زمینه رئیس کل بانک مرکزی هم ضمن بیان جزئیات برنامه ادغام پنج بانک وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه گفت:این ادغام رسماً کلید خورده است.

به گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی در گفتگوی ویژه خبری سیما درباره هدف از ادغام بانک های نظامی در بانک سپه گفت: یکی از اقدامات مهم ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح بود که حاصل بحث های فراوان در شورای پول و اعتبار و شورای سران سه قوه است. این طرح تمام مراحل تصویب را گذرانده و قانونی برای بانک مرکزی است که باید اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه این تحول مهم از امروز کلید زده شده و با هماهنگی های انجام شده ان‌شاءلله این کار به خوبی انجام خواهد شد، تصریح کرد: این پنج موسسه بانکی نزدیک 24 میلیون سپرده گذار با ارزش 214 هزار میلیارد تومان دارند و برنامه ریزی به گونه ای است که هیچ تغییری در نحوه پرداخت سودهای سپرده گذاران صورت نگیرد.

رئیس کل بانک مرکزی رقم تسهیلات این بانک ها را 130 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ضمن اشاره به اینکه این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه دارد و کارکنان هم بر اساس قراردادها ادامه کار می دهند، درباره تعیین تکلیف سهامداران حقیقی بانک های نظامی گفت: تکلیف سهامداران وابسته به نیروی های مسلح مشخص است و 130 هزار سهامدار جزء آن مشکلی نخواهند داشت.

وی افزود: برای همه سهامداران تصمیم گرفته ایم تا مشکلی پیش نیاید و از الان تا چهار ماه آینده این بانک ها فرصت برای برگزاری مجمع دارند. البته از حالا تا پنج ماه دیگر اسمی از این بانک ها وجود نخواهد داشت و از هم اکنون تحت مدیریت بانک سپه هستند.

همتی به وضع بدهی ها و مشکلات این بانک ها اشاره کرد و افزود: در این بانک ها خوب و بد وجود دارد؛ این بانک ها باید مبالغ و دارایی هایی را منتقل کنند که توازن ایجاد شود و مردم خیالشان راحت باشد.

وی با بیان اینکه برخی از این بانک ها از بانک مرکزی اضافه برداشت دارند، تصریح کرد: مشکلات نقدینگی را قبلاً از طریق بانک مرکزی تامین می کردند و بعد از این هم بانک مرکزی به آنها کمک خواهد کرد و ناتوازنی هم از طریق انتقال دارایی ها رفع خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر به سهامداران خرد اشاره و تصریح کرد: نمادهای این بانک ها در بورس باز خواهد شد و هیچ نگرانی برای سهامداران وجود ندارد. اگر سهامداری می خواست بیشتر سهام خود را بفروشد می تواند بعد از چهار ماه و مشخص شدن ارزش واقعی سهام نسبت به فروش آن اقدام کند.

وی گفت: بانک سپه به عنوان بانک مجموعه نیروهای مسلح نیست، بلکه بانکی دولتی است که به نیروهای مسلح هم براساس سیاست های خود خدمات می دهد البته با نگاه ویژه و برتر می تواند به نیروهای مسلح خدمات بدهد.نامبرده همچنین افزود: به صورت کلی حدود 2500 شعبه در این بانک های ادغامی است و با 1600 شعبه بانک سپه، هزار شعبه از بانک ملی هم بیشتر خواهند شد؛ هدف ما مراعات و حفظ پرسنل بانک ها و همچنین تداوم فعالیت سپرده گذاران است و به مرور زمان راهکارهایی را دنبال خواهیم کرد. وی درباره اینکه ادغام بانک ها ادامه خواهد داشت یا خیر، تصریح کرد: اصلاح نظام بانکی کار کوچکی نیست و حتماً اصلاح را انجام خواهیم داد. سیستم بانکی باید با ثبات و شفاف باشد و اقدامات بانک ها باید ضابطه مند شود.همتی با اشاره به اینکه بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر نمی تواند نظاره گر تخلفات بانک ها باشد و اجازه دهد هر کسی هر کاری دوست دارد، انجام دهد، گفت: مردم به سیستم بانکی اعتماد دارند و می دانند که بانک مرکزی کنترل و هدایت را در اختیار دارد، از ستاد نیروهای مسلح ، فرمانده سپاه و فرمانده ارتش ، وزیر دفاع و فرمانده نیروی انتظامی تشکر می کنم و بالاترین مقامات کشور هم موافقت کردند که این کار انجام شود.

وی درباره بسته شدن فعالیت کانال اینستاگرام خود بیان کرد: اینستاگرام بنده با مشکل مواجه شد و فعلا فعالیت را متوقف کردم، ولی برخی به دنبال بهانه های این‌چنینی به دنبال افزایش قیمت ارز و نوسان گیری هستند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره برنامه های بانک مرکزی برای تقویت نظارت بر بانک ها اظهار داشت: هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که به صورت آنلاین از اتفاقاتی که در بانک ها رخ می دهد، باخبر شویم؛ البته بحث مدیریت بانک ها و قاطعیت در برخورد با انحرافات از موضوعات مهمی است که جزو حوزه نظارتی بانک مرکزی است.وی افزود: سیاست ها را بنا داریم از طریق بازار باز انجام دهیم و برای اینکه به این طرح برسیم باید از روش سنتی خارج شویم. هر چه زودتر ناترازی ها را جمع کنیم، این سیاست ها سریعتر اجرایی می شود.

این مقام مسئول در ادامه با اظهار اینکه قیمت ارز از کانال 13 هزار تومان بر می گردد، از عرضه 5ر11 میلیارد یورو ارز در بازار نیما با قیمت بالای 10 هزار تومان خبر داد و تصریح کرد: یورو در بازار آزاد 15 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این قیمت‌ها برای واردکننده به صرفه نیست و ماندگار نخواهد بود. من معتقدم نرخ هایی که وجود دارد، واقعی نیست؛ ولی از اول هم گفتم برای ارز نرخ تعیین نمی کنم.وی با تشریح جزئیات عرضه 5ر11 میلیارد یورو ارز در سامانه نیما بیان داشت: 3 میلیارد و 500 میلیون یورو از طریق بانک مرکزی عرضه شده و 8 میلیارد یورو هم عرضه صادر کنندگان بوده که 7 میلیارد و

400 میلیون یورو فروش رفته و 600 میلیون یورو واردات در مقابل صادرات و واگذاری امتیاز به غیر بوده است.

همتی با بیان اینکه این 8 میلیارد یورو معادل

9 میلیارد و 200 میلیون دلار خواهد بود، افزود: این در حالی است که صادرات غیر نفتی 40 میلیارد دلار بوده که اگر سهم شرکت گاز هم که بخشی از آن بوده را کم کنیم 30 تا 35 درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته و حدود 65 درصد هنوز بازنگشته است.

وی درباره چرایی افزایش قیمت ارز در هفته های اخیر گفت: تقاضای فصلی و برخی خبرهای منفی و جو سازی های برخی افراد موجب افزایش قیمت ارز شده است. برخی از نماینده های مجلس، همکارانم در دولت و برخی کارشناسان اقتصادی اظهاراتی می کنند که قرار است فلان کار انجام شود و غیره که جو منفی درست می شود.

رئیس کل بانک مرکزی از عرضه 30 تا 35 درصد ارز حاصل از صادرات به بازار نیما خبر داد و گفت: برخی از صادرکنندگان هستند که ما حتی آدرس آنها را پیدا نکردیم و تعدادی از کارت های اجاره ای برای صادرات داشته اند لذا فهرستی را آماده کرده و به نیروی انتظامی تحویل خواهیم داد.وی تصریح کرد: بانک مرکزی امسال 38 میلیارد دلار تامین ارز کرده است که 3ر9 میلیارد دلار از طریق سامانه نیما و بقیه ازطریق سیستم بانکی بوده که از طریق بانک مرکزی تامین شده است.

همتی مشکل اصلی گرانی کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده اند را در شبکه توزیع دانست و گفت: دولت به طور جدی در حال پیگیری برای حل این مشکل است. مجلس تصویب کرده که با ارز 4200 تومانی کالا وارد کنیم و به مردم سهمیه بدهیم.

وی افزود: در بانک مرکزی سیستمی اجرایی شد که هر سرپرست خانوار با هر سهمیه ای که دارد بتواند با همان نرخ کالای خود را تامین کند و برای تامین گوشت هم برنامه ریزی ها انجام شده است و امیدواریم در سال 98 دیگر این مشکل را نداشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در توضیح بیشتر این طرح گفت: طبق سیستم طراحی شده در بانک مرکزی بزودی هر سرپرست خانوار می تواند سهمیه خود را از هر کالا براساس نرخ تعیین شده خریداری کند.

وی درباره بازار متشکل ارزی و چند نرخی بودن بازار ارز گفت: برای مدیریت اقتصاد کشور و رفاه مردم مجبور شدیم برخی از چیزها را تحمل کنیم. من نمی پذیرم که چهار نرخ داشته باشیم اما محدودیت هایی است که کار را خیلی سخت می کند و نمی توان همه چیز را رها کرد.

همتی تصریح کرد: بازار متشکل ارزی تقریباً آماده شده و تمام کارهای زیرساختی آن انجام شده است و می توانیم در این دو هفته باقی مانده اجرایی کنیم و مصوبات را از شورای پول و اعتبار گرفته ایم ولی صلاح است از نیمه دوم فروردین کلید اجرای رسمی آن را بزنیم.

وی درباره ورود ارز ناشی از صادرات نفت و کالای غیر نفتی گفت: در این زمینه هم تلاش های زیادی صورت گرفته است به طوری که برخلاف پیش بینی ها میزان حجم ارز صادرات نفتی امیدوار کننده بوده است به طوری که در حال حاضر صادارت نفت به ژاپن، چین، ترکیه، عراق و … به صورت مستمر با تلاش های وزارت نفت ادامه دارد.

رئیس کل بانک مرکزی در همین ارتباط از افزایش 7ر1 درصدی ذخایر ارزی بانک مرکزی در پنج ماه گذشته خبر داد و افزود: ذخایر و اسکناس های زیادی را برای شرایط خیلی خاص در نظر گرفته ایم. اگر به صورت همه جانبه به بازار ارز ورود نمی کنیم به این خاطر است که نمی خواهیم با تصمیم دیگران کاری را انجام دهیم.

وی درباره راه های دور زدن تحریم ها گفت: راه های حاشیه ای دور زدن تحریم ها را بلدیم و به تدریج در حال اجرای آنها هستیم و تا دشمن بفهمد حداقل سه تا چهار سال طول می کشد.این مقام بانکی علت افزایش تورم را شوک ارزی دانست و اضافه کرد: تخلیه تورم زمان می برد؛ البته ما این مورد را پیش بینی کرده بودیم ولی از بهمن به دلیل مشکلات ناشی از کمبود گوشت و مرغ سیستم بهم خورد و دیگر در اختیار بانک مرکزی نبود. البته امیدواریم از سال آینده این مشکلات را نداشته باشیم.

وی به نقش نقدینگی و تولید ناخالص داخلی در افزایش تورم اشاره کرد و افزود: بدهی بانک ها به بانک مرکزی در چهار ماه گذشته 6ر1 درصد کاهش یافته است و دیگر اجازه نمی دهیم بانک ها کمبود منابع خود را از بانک مرکزی جبران کنند و به همین دلیل بانک ها از بازار بین بانکی تامین منابع را انجام می دهند.

همتی با اشاره به ضرورت استفاده از نقدینگی در بخش تولید گفت: ورود نقدینگی زیاد به بازار باعث افزایش پایه پولی می‌شود اما بانک مرکزی به تولید با توجه به مزایا منابع می‌دهد و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: هدایت نقدینگی معنی خاصی ندارد و نقدینگی به جایی می‌رود که بازدهی داشته باشد؛ باید جذابیت بازارهای مولد افزایش پیدا کند تا نقدینگی در بازارهای جذاب و در راه سالم سرمایه گذاری شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برخی مشکلات بازارها و نبود جذابیت برای سرمایه گذاران گفت: در برخی بازارها سرکوب شدن نرخ باعث از دست رفتن جذابیت می‌شود و از سویی دیگر در بخش‌هایی مشکلات کسب و کار، مالیات و بیمه‌ باعث می‌شود جذابیت برای سرمایه‌گذاری از بین برود.وی خاطر نشان کرد: همه مسائل را بانک مرکزی نمی‌تواند حل کند و باید این مسئله را پذیرفت که بخش‌های دیگر هم مسئولیت‌هایی دارند؛ همچنین باید مراقب ترامپ باشیم.همتی درباره وام ازدواج 30 میلیون تومانی گفت: باید محدودیت منابع بانک ها را هم در نظر بگیریم ولی به هر حال اگر تصویب شود باید قانون را اجرا کنیم.

منبع : اطلاعات

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.